Announcement

Collapse
No announcement yet.

Start-problem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Start-problem?

    Ibland är det lite svårtstartat i bilen. Har nog upptäckt samband med att undertrycket i plenumet försvinner direkt när man slår av tändningen, och försöker man starta efter det så tar det en stund innan den går igång, och när den gör det kämpar den en stund innan den varvar som den skall. Men det är inte alltid den beter sig så här. Och under vintern har vi typ -0.3bar vid kall motor som sedan lägger sig på ca -0.5bar när den är varm, och motorbroms kommer den ner till ca -0.65bar (20-21"Hg). Pratar man med verkstäder om tryck i plenum tittar de bara frågande på mig, så det knaske inte finns någon information att hämta där, men någon kanske kan ge mig en fingervisning? Tycker själv att det är på tok för höga värden, bortsett från på tomgång med varm motor.
    Har gjort komp-test med 13bar med varm motor, 10.5bar kall motor, så cylindrar och ringar verkar väl vara hela? Har ingen aning om var man skall leta.....
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Jag tror du är på fel spår. Ofta blir det väl ett litet mellanläge när motorn är halvvarm om det inte blir så mycket extra startsoppa. Det kan ju vara då du tycker den inte är lika direkt alert..?

    Är det verkligen problem och den blir mer svår lär det vara någon tempgivare som gett upp skulle jag tro.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tempgivare... jo, kan vara. Blir det problem med att bilen får öppna spjället för mycket när det är minusgrader ute då? Och bilen nästan rusar så fort man ger minsta gas samt vägrar varva över ca 2500varv och orkeslös, låter bambambam och går allmänt jätteilla?

      Men jag förstår inte varför trycket i plenumet bara försvinner, som om någon öppnar en ventil in ibland, normalt tar det ju ett par sekunder för undertrycket att försvinna när man slår av tändningen, men ibland hinner man inte ens blinka innan mätaren står på 0. Tycker det är olustigt och lite nervöst.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Tjuvluft nånstans? Kolla att spraya med startgas runt insugsrören osv.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Japp, gjort utan problem för ett år sedan ungefär. Håller iofs på och byter ut vacuumslangarna allteftersom jag skruvar i bilen, så rätt vad det är kanske man hittar på en med sprickor i sig.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Bilen slog av för ett par dagar sedan och det lät som om bränsle-pumpen liksom skakade under de sekunder motorn försökte tända ordenligt. Var lite knepig idag igen, gick bättre, men nu lät det som ett dåligt kullager från bagaget innan motorn gick som den skulle, då försvann det där ljudet. Kanske borde leta efter ny pump mao..... *suck* Fast jag tror inte detta har något med trycket i plenumet att göra, undrar om det kan vara en avgasventil som inte stänger och ibland lite sällan stannar motorn med den insugsventilen öppen också. Men eftersom det är lättare att snurra runt där blir det inte så ofta den hamnar i det läget, om någon förstår hur jag tänker. Fast det förklarar ju inte hur man kunde ha 13bar komp på alla 4 cylindrar, talar ju emot några som helst problem inne i motorn....
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Grattis nu har du fått samma problem som jag..
              Tror att det e tändingsrelaterat, typ en glappande svänghjulsgivare.
              Letar febrilt efter felet men har inte hittat det pga att det kommer och går.
              Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
              /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
              Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
              Lancia Delta Integrale(race)
              Uno Turbo(race)

              Comment


              • #8
                Svänghjulsgivaren är väl mer eller mindre den enda givaren som kan få en motor att "dö". Dålig luftmassemätare brukar ge konstiga fel också, men motorn brukar i alla fall gå (och tända).

                Felkoder?
                Last edited by Ante; 17 June 2006, 21:01.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Har inte lämnat bort den för diagnos än, vill helst komma på det själv.

                  Lever lite efter "trial and error" prinsipen.
                  Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                  /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                  Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                  Lancia Delta Integrale(race)
                  Uno Turbo(race)

                  Comment


                  • #10
                    Om en tempgivare spökar, skulle det få bilen att gå för magert när det är kallt i så fall? Och påverka hur mycket tomgångsmotorn stänger in till plenumet? Eller skulle en lite knasig lambda kunna ge sådana fenomen? Har som sagts tidigare lite högt tryck i plenumet innan motorn blivit varm, och den vill inte ner ordentligt vid motorbroms, värre även här med kall motor. Gissar att med så högt tryck (som värst har jag nog sett -0.3bar, mot -0.5 som är normalt) borde ju motorn gå magert för att inte rusa???
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment

                    Working...
                    X