Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Ny" lambda till AFR-mätare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Ny" lambda till AFR-mätare?

    Vet inte hur man kopplar in mätaren än, men kan man bara dra plus och minus till en lambda eller behöver de special-spänning för förvärme och sådant? Någon som vet hur mycket en lambda kostar som billigast ny och från skroten? Vill inte gärna klippa kablarna till den datorn i bilen använder. Har en tom plats i avgasröret, om jag inte minns fel. Dessutom blir det ju 2 system oberoende av varandra, men man vet iofs inte vilket som är fel om det visar dåliga värden på mätaren, liten nackdel förståss.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Hittade lite info som jkanske kan vara till nytta för andra med samma kunskap som jag, vilket är inte så mycket... ;-)

    A lambda sensor's normal life span is 30,000 to 50,000 miles. But the sensor may fail prematurely if it becomes clogged with carbon, or is contaminated by lead from leaded petrol or silicone from an antifreeze leak or from silicone sealer.

    Det mostvarar 4800-8000mil.... "Contaminated by... silicone...." jaha, där ser man. Jag har precis satt in silikon-slangar i insuget, hoppas att oljan inte löser upp slangen och följer med ner till lambdan då (edit: Inte så allvarlig, bara så ingen reagerar för starkt på det här). Vet faktiskt inte varifrån jag hört att silikon och olja inte är en bra kombination, ingen som har verifierat det heller.

    As the sensor ages, it becomes sluggish. Eventually it produces an unchanging signal or no signal at all. When this happens, the Check Engine Light may come on, and the engine may experience drivability problems caused by an overly rich fuel condition. Poor fuel economy, elevated CO and HC emissions, poor idle, and/or hesitation during acceleration are typical complaints.

    Skall gå från rich till lean på 1 sekund. Tar det längre tid är den sliten och behöver bytas. Något att kanske hålla lite koll på om det är fler som använder en AFM.

    Kanske värdelöst vetande, men det var nyheter för mig så andra kaske ockås tycker att det är intressant info.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Enklast är väl bara att ge mätaren 12V, tändningsstyrd, samt A/F signalen från sonden (behöver inte klippa några kablar, bara skarva in sig) samt jord (antingen från samma jordpunkt som lambdasonden eller batteriet). Plättlätt.

      Ska du köra med en separat sond för A/F mätaren, och den sitter långt bak samt utan förvärmning så kommer den nog ge märkliga värden. Lambdasonder måste vara varma, annars funkar de inte som de ska.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Jo, lätt, men vill inte riktigt skala sladden för att koppla in mig på den, eller skarvar du in dig på annat sätt? Fånigt nervös för att förstöra saker.
        Hittade sonder med 1 tråd (endast signal och jord mao, ingen tråd för förvärmning), borde ju funka, och har extra hål framför katten så där är det väl tillräckligt varmt. Kostade en 350pix ny, inte så dyrt. 18mm "tändstiftsgänga" om det passar en puntoGT? Eller är det bara slöseri med pengarna?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Skala av isoleringen en eller ett par mm runt den kabel du skall skarva in dig på, dvs utan att kapa kabeln. slå en krok runt kabeln med den kabel du kopplar in och löd sedan fast den. Isolera med vulkband! (Annars funkar det faktiskt utmärkt med en vanlig "kabeltjuv" från macken också, rätt använd ger en sådan en gastät förbindning) Har punton förvärmning på lambdan kan du med fördel också ta matning till mätaren därifrån.

          Mäter du på en separat sensor så ser du endast signalen från den. Vilket innebär att du vet inte vad ECU får för insignal, vilket i sin tur kan göra det extra knepigt och chansartat vid ev. felsökning. Smalbandslambda är ju inget precisionsinstrument precis, men rätt använt kan det vara nog så användbart.

          Jag har sjäv ett hemmabygge som väntar på att kopplas in. Har i själva verket väntat 1,5 år nu....

          Comment


          • #6
            Då glömmer jag det och skalar den gamla hederliga lambdan istället. Eller om jag klipper, så får man ju dit krympslang istället för tejp som isolering, spelar ju ingen större roll. Hmm... så var det det där med lödning.... svårt att få in bilen i lägenheten, och ingen ström i garaget...... Perfekt tillfälle att köpa en gas-lödkolv :-D Tack för input.

            edit: Tanken var ju att ha ett andra system som mäter på samma sak, då vet man ju om lamdban ger rätt signal till motorn, alltså om den verkligen går rätt, eller om det bara är motorn som tror det pga felaktig lambda, men då är man ju där igen, vilken sändare är det som är rätt? Så glöm det.... ;-)
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment

            Working...
            X