Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamremsinställningar uno T

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamremsinställningar uno T

    Med risk för att upprepa en gammal fråga tänkte jag höra om någon har en manual för kamremsbyte till Uno Turbo scannad?

    Har försökt med egen logik, men felat...
    Eventuella tips är även de välkommna!

    mvh lewe

  • #2
    Re: Kamremsinställningar uno T

    Originally posted by lewe
    Med risk för att upprepa en gammal fråga tänkte jag höra om någon har en manual för kamremsbyte till Uno Turbo scannad?

    Har försökt med egen logik, men felat...
    Eventuella tips är även de välkommna!

    mvh lewe
    Skaffa Haynesmanualen till Unon den behöver du ändå. Det är mycket enkelt att byta på en motor med enkel överliggande kam.

    -Ta av gula kamkåpans båda delar
    -Ta skruva ur alla tändstiften
    -Hissa hörnet och ta bort hjulet och plastbiten så att du ser generatorremskivan på vevaxeln
    -Lossa spännskruven till generatorn och ta bort kilremmen
    -Vrid vevaxeln så att timingmärkena både på remskivan och kamaxelhjulet pekar mot sina indexmarkeringar. Båda ska ligga nästan exakt mot varandra med kamremmen spänd om inte remmet hoppat en kugg.
    -Lossa spännrullen (stålrullen som kamremmen glider mot)
    -Kräng av remmen. Lite trångt nertill att få ut resp in kamremmen
    mellan remskivan och motorn men det går.
    -Varning. Se till att du inte vrider runt vevaxel eller kamhjul när du håller på. Kammen roterar ett varv när vevaxeln roterar 2 varv, så man vill inte tappa orienteringen för då blir det ventilsallad när du startar igen
    -Krångla dit nya remmen och rikta upp så att timingmärkena ligger mot varandra både uppe och nere.
    -Spänn remmen med spännrullen. Du kan använda en justerbar nyckel som man har för att dra fast kapskivan till vinkelslipar, typ biltema 20kr, för att spänna och dra muttern med lednyckel.
    -OBS Spänn inte för hårt ! Det är inte kritiskt men rätt remspänning är när du, mellan tummen och pekfingret utan våld kan vrida remmen ett kvarts varv, inte mer, där den löper fritt (framtill).
    -Kontrollera att timingmärkena fortfarande matchar när du fixerat spännrullen
    -Byt generatorremmen också och spänn upp generatorn.
    -Sätt i tändstiften
    -Provstarta
    -Sätt dit alla kåpor. Du vill inte ha kamremmen liggande öppen. Det är bara en tidsfråga innan du fastnar med nåt och det händer en olycka.

    Allt tar max en timme första gången du gör det.

    Överkurs: Piper har snygga röd- elle blåeloxerade justerabara kamhjul för ca 1000-lappen om man vill kunna laborera med tändning/ventilöppningsförhållandet.

    Skulle du ha problem med detta eller hur motorn går i övrigt, återkom. Jag har haft en trave Uno T och vet nog allt som kan krångla.

    //TurboB
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Välkommen till forumet TurboB! Alltid bra med folk som kan sin sak.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment

      Working...
      X