Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta främra svängarmar?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Byta främra svängarmar?

Har hittat de främre svängarmarna (whishbones) för ca. 500:- stycket, kostar väl runt 1500 hos Fiat. Skall man slå till och byta dem? Vet inte om det verkligen behövs, men 10 år och 13000mil så borde de vara lite slitna i bussningarna (hur vet man det). Helt bortkastat eller bra pris så byt ändå? Klonkar lite i framvagnen när man pressar lite i kurvor och det är lite ojämn asfalt, kan tänkas vara dessa kanske? Behöver beställa snart i så fall, så behöver lite snabbt råd.
    Undrar också om någon har koll på vilka bussningar det är som håller fast växellådan. Min knackar till varje gång man bromsar och sedan en gång till när man kör iväg, har blivit värre på sistone, så gissar att det är bakre växellådesfästet. Men det sitter säkert fler, vilka behöver man? Svårt att byta? Motorfästen? Vet inte ens var de sitter, annat än under motorn.
    Och så luftfilter för kupen, sitter det sådana i punton också? Var i så fall? Har jag några har de inte blivit bytta på riktigt länge (såg ut att vara 3 stycken i paketet).
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Om det klonkar i framvagnen så är det nog länkarmsbussningarna eller spindelleden. Motorkuddarna borde inte kunna orsaka klonk. Motorfästena är mjuka och möjligen kan framröret slå i t.ex. framvagnsbalken vid start eller stop då motorn vickar. Kommer inte ihåg om Punton har någon extra stödarm upptill för att motverka vickning. Den kan i såna fall klonka. Annars borde Punton i stort sett ha samma motor/växellådsupphägning som Unon dvs en på kamsidan, en i framvagnsbalken bakom växellådan och en i främre vänstra hörnet på motorrummet.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Så du tycker att det kan vara ide att byta de främre länkarmarna?

Byter nog bussningen den bakom växellådan och hoppas att det är den som ger det där knäckande ljudet, känns som om växellådan/länkaget flyttar sig framåt lite när man bromsar in, och så tillbaka när man accelererar (vid stillastående nästan, knappt märkbart på 2an, bara känt det någon enstaka gång i lägre hastigheter). Kan känna det i växelsspaken. Borde väl byta de andra 2 också, men de känns svårare att komma åt. Och hade de andra två varit dåliga hade det väl smällt rätt ordentligt när man går från motorbroms till full gas, men det är minsann inget fel där.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

Working...
      X