Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Uno Turbo ie -88 (- startproblem)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Uno Turbo ie -88 (- startproblem)

    Vet någon vad det kan vara för fel på min Uno ?
    Den bara la av. Har gnista på stiften,det kommer bensin ur spridarna,kam remmen står som den ska.
    Har hört att bensin pumparna kan ge upp.Bilen blir väldigt sur när jag försöker få igång den.Kan även det ha med pumpen att göra ?
    Jag som precis skulle besikta och sälja den,den gick som ett "skållat troll"innan
    tacksam för råd /Pecke/

  • #2
    Tänder den och dör på en gång ?
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Hej Nej den kan hosta till ibland,har fått igång den någon gång med ytterst lite gaspådrag och då gick den fruktansvärt ojämt samt rykte mycket om den.
      Jag har provat att lossa bränsle ledningen där den förgrenar sig till spridarna,då kastade den bränslet ca 50cm.Har även provat med en pump ifrån en volvo.Vet att trycket ska vara 2,8 - 3 bar men har ej någon mätare.Vet ej riktigt hur bensin strålen ska se ut sen den passerat genom spridaren
      Har testat med startgas rakt in vid gasspjället...inte ett liv
      Eftersom bilen bara la av under lugn landsvägskörning så tycker jag det måste vara något enkelt,något som lossnat...
      Men som sagt var märkningen vid kam remmen verkar ok och 4:e cylindern är i topp å rotorn pekar på 4 an samt märkningen i fördelaren.
      Det spökar eller annars har jag blivit tokig :-),:-(

      Comment


      • #4
        tryckröret löst mellan turbo och motorn? (har hänt mig)
        kolla ansl. till lmm mätaren. Kan vara igensatt i ngn slang.

        kommer det både soppa och gnista har jag svårt att tro att det ska vara ngt med pumpen.
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          tryckrör

          hellt rätt kolla tryckröret ifrån turbon till kammaren kan lossna det är ingen fläns på uno n
          F:finns I:ingen A:annan T:turbo

          saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

          punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

          131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

          Comment


          • #6
            Hej Tack för tippsen! Hittade en läcka där stora slangen ifrån luftmängdsmät. glidit av (halv dolt)där den går in i turbon.Det var fan inte lätt att komma åt där. Resultat den tänder till alltså mer liv än förut men vill inget mer.Nu kan den ju vara totalt genomsur förstås,gnagde slut på batteriet så jag får försöka längre fram.Men jag tänkte först ta bort och gå igenom alla anslutningar till luftmängdmät. Risken finns att jag själv har haft av den läckande slangen när jag har felsökt Men skam den som ger sig
            mvh Pecke

            Comment


            • #7
              Har nu kollat alla anslutningar och det verkar ok. Uno`n hostar till och kan småruska ojämt en stund sen är det omöjligt igen och den verkar sur.Jag har inte tagit bort något rör och kollat vid turbon.Eftersom den bara la av kanske man ska leta på tändsidan istället ????

              Comment


              • #8
                Kolla jordanslutningen till Marelliboxen. Lila kabel på jordplinten under batteriplattan. Fick min UNO T att vara död ett par gånger.
                Om motorn vevar runt lätt får den bensin och det är troligen tändproblem.

                På din beskrivning, att den hostar igång och dör, låter det däremot som om luftmängdsmätaren inte ger signal. Det händer när slangen till kompressorn hoppat av (vilket den lätt gör) eller om det är fel på mätaren eller anslutningarna. Om du bor i Stockholmstrakten kan du få låna en av mig och testa.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #9
                  Tack för svaren,Jag bor i Insjön så det är en bit ifrån,men jag ska fortsätta kolla alla tips jag får.I värsta fall blir det att dra den till verkstaden som öppnar v32, men det är roligare att fixa det själv
                  ( och framför allt billigare )
                  / pecke /

                  Comment


                  • #10
                    Hejsan alla
                    NU funkar min turbo igen. Jag köpte en luftmängdsmätare på tyska ebay ock se den gick igång direkt.
                    Jag kan rek. tyska ebay till alla som söker delar själv köpte jag nya skivor & belägg för 77 eur inkl. frakt för 1 år sedan
                    Priset jag fick här var 1200:- för en skiva
                    Än en gång tack för alla hjälpande svar jag fått.
                    Nu ska turbon bara besiktas och sedan säljas
                    mvh Pecke
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Schysst kärra

                      Lika röd som min Uno 45 FIRE. Jäkla ös i den
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Nya problem
                        Trodde mitt problem var fixat,men kom bara några hundra meter sedan var det lika igen.Den här gången fanns det olja vid slangen mellan luftm.mätaren och turbon.Tog bort slangen med alla förgreningar och vad jag kan se så verkar den trycka ut olja i slangen,finns även en olje film i luftm.mätaren.Även slangen som går till insuget innehöll olja är det normalt eller har turbon givit upp eller kan det vara något stopp i vevhusven........funderar även på bypass valve som sitter på slangen
                        Det börjar gå troll i det här
                        / Pecke /

                        Comment


                        • #13
                          Vevhusventilationen mynnar i slangen mellan luftmändsmätaren och kompressorn. Det blir en lite oljigt ända upp i luftmängdsmätaren och ganska kladdigt i resten av insugningsslangarna. Är det mycket olja så verkar det vara problem med vevhusventilationen som trycker ut olja (har du för mycket olja i ?).
                          Det går alltid att lossa ventilationen och låta den gå ut i fria luften och plugga hålet i insugninsgslangen. Det borde dock inte påverka att motorn dör...
                          Det går bra att desarmera dumpventilen också. Kläm bara slangen nånstans på mitten men det borde inte heller göra att motorn dör...

                          Är du säker på att du inte har kontaktproblem eller jordfel till Marelliboxen på torpedväggen(tändningen) eller Boschboxen (insprutningen) i kupen under "handskfacket" ?
                          Jordningen till Marelliboxen är den lila kabeln som är ansluten till jordplinten under batteriplattan. Ta bort och skrapa rent oxiden och tryck dit den igen.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #14
                            Har nu kollat igenom bilen igen.Jag visste att jag inte hade för mycket olja i motorn.......men jag hade inte tänkt på att alla dessa start försök sedan en tid tillbaka hade tryckt ner bensin i oljan,Det stämde TurboB det var åt helsike för mycket i sumpen det riktigt stank bensin där.Nu hoppas jag på att det var felet.Har bara hunnit att byta oljan och filtret, ska göra ren slangarna och montera tillbaka allt.Jag håller nämligen på med en bil parallellt så
                            jag gör lite då och då :-)

                            Comment


                            • #15
                              Historien fortsätter

                              Har nu glort rent alla slangar som går mellan insug och intercooler ((även olja i den ) och mellan intercooler och
                              turbo,samt mellan luftm.mät och turbo.
                              samma symtom som förut.Den startar ej har fortfarande gnista och bensin.Kan tillägga att jag ej bytt någon slang utan torkat det jag kunnat samt haft dem hängande.Vad jag kan komma fram till så måste det vara något med lufftm.mätaren eftersom den startade så fort jag hade bytt mätare,men efter överflödet av olja så är det lika igen.Kan jag ha glömt att göra rent någonstans? Är det känsligt med olje film någonstans? Vägrar ge upp.Har även kollat jordplinten och bytt kabelskor på det som verkar tveksamt.
                              Tacksam för alla råd. / Pecke /

                              Comment

                              Working...
                              X