Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto-problemo!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto-problemo!

    Har fått ett irriterande fel på min Punto.
    När man för första gången på nästan 15 år blev tvingad att lämna en bil på verkstad så funkade den sämre än när jag lämnade den!Höll på att få hjärtfel!

    Men nu var det frågan om ett mindre svetsjobb och killen svär på sin moders grav osv.att han inte petat på ngt annat.
    Bilen gick på tre cylindrar ibland,för att gå rent på högre varv. Tomgången levde sitt eget liv.

    Kidnappade tillbaka bilen då jag inte litar riktigt på killen.Gjort rent alla kontakter m.m som jag hittat.Bytt stift m.m,men inget bättre för det. Kopplade bort vacumslangen som sitter på insuget.Då blev den betydligt bättre,om än inte riktigt bra. Fortfarande lite ojämn gång på bilen. Men körbar iaf. Det jag konstaterat förut är att efter det man stängt av bilen så låter det som motorn drar en djup suck! Teorier ngn? Stopp ngnstans kanske?Bränsletillförseln?Bränslefiltrer är bytt förra helgen....

  • #2
    svårt att säga såhär på rak arm, bättre om du låter någon Fiatista som kan lite om motorer få kolla/prova bilen

    Comment


    • #3
      Så rätt så!
      Ska se över ett par saker till och hjälper inte det så tror jag det finns en liten Alfa/Fiat verkstad i Gävle som ska vara bra. Ingen ide att ge sig på mer avancerade saker själv med all elektronik. Men busfröt som hade den i sin verkstad får inte förnyat förtroende iaf,såg när han gick lös på tomgångsmotorn och sen beslutade jag mig för operation Rädda Punton...
      ;-)

      Comment


      • #4
        Om man svetsar utan att koppla ur styrdon kan dom skadas.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Jupp...

          Man får ju hoppats att han har kopplat bort styrboxen/elektronikboxen...
          Annars är risken står att den är skadad!!

          Dock fick jag exact samma fel på min punto när kamremmen kuggade över två kugg vid startögonblicket.
          Den lät som en grupp A-rallybil....
          Kanske kan vara värt att kolla.

          Mvh Örjan.

          Comment


          • #6
            Mmm,han hävdade att han kopplat bort allt innan han satte igång.
            Kanske han gjorde men visst blir man misstänksam när bilen gick perfekt före.
            Han kopplade in en dator och felsökte och det han påstod var att tomgångsmotorn var defekt.
            Men låter andra kolla i fortsättningen.
            Ska kika på det där med kamremmen.Nu fungerar den nästan lika bra som förr men så fort jag sätter tillbaka vacumslangen så går den illa igen och det stämmer ju inte.

            Förresten,nu när jag terrar er med frågor, så kommer en till!
            Har fått ett erbjudande att byta åt mig lättmetallfälgar från en Alfa 75,4/98.Sitter tydligen original.Passar dom rätt av på Punton?
            Tänkte mest om centrumhålet är lika ....

            Comment


            • #7
              vilken modell av punton är det. har haft liknande problem på gt-n, att den drar som en suck. Förut gick den på 3 cylindrar under 2000 varv, men då hade ventiltätningen lossnat på 2 cylindrar så olja drog den, samt att ngn ventil var bränd - dvs. inte låg rätt i sätet och tätade under kompressionstakten.
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #8
                Är en 75SX-95:A.
                Men nu hör jag inte det där ljudet längre.Skumt!

                Comment


                • #9
                  Har snokat runt på www.puntoforum.co.uk och ska prova att reseta ECU:n. Att som meken koppla på strömmen och sen köra ut bilen är ju inte precis vad som stod i stickyn ECU RESET på forumet.
                  Han trodde bilen gick sådär illa när jag lämnade den...*suck*Så att han lät den stå på tomgång ngr minuter före tror jag knappast.
                  Ska prova detta och göra det riktigt denna gång,så får man se.
                  Med lite tur så kanske det löser sig till slut. Den har ju trots allt repat sig bra sen när jag hämtade den,så kan ju vara att han gjorde fel den rackarn......
                  Last edited by callep; 31 July 2006, 10:11.

                  Comment


                  • #10
                    Problem löst!
                    Resetat ECU och körde ngr minuter på tomgång så nu går den som den ska,förutom på tomgång,speciellt när den är kall.Tyvärr hade killen rätt i att tomgångsmotorn är slut. Så ska jaga tag på en sån till förhoppningsvis hyggligt pris. Börjar bli less på stundentlivet när man måste vända på korvörena!

                    Men killen misshandlade sönder båda skruvarna till tomgångsmotorn så där lär jag inte lämna in något i framtiden.
                    Ska inspektera hans "svetsning" sen vid tillfälle...
                    Säjer som DiLeva...Vem ska man tro på?
                    ;-)

                    //Calle

                    Comment


                    • #11
                      ..o fälgarna passar garanterat. ;-)
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment

                      Working...
                      X