Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Tempra vill inte starta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min Tempra vill inte starta

    Har en '91 Tempra 2.0 som plötsligt stannade en dag jag hade kört ungefär 2 mil med den. Den ville inte starta igen tills den blev kall, och då gick den inte mer än ungefär halvannan mil innan den stannade igen.

    Sen fick jag kört den på verkstad, som inte hittade felet. Jag tänkte att det troligen var TDC-sensoren som krånglade, och jag fick tag på en ny TDC-sensor, som verkstaden bytte. Efter det ville inte bilen starta alls.

    Verkstaden mätte den nya TDC-sensoren, och den verkade vara bra. Men nu vill inte motorn starta alls - den får ingen gnista. De enda gångerna den får gnista är när man slår på tändningen och om man lossnar och sen sätter tillbaks säkringen i motorrummet, annars är motorn totalt död.

    Verkstaden har försökt att byta olika tänddelar (plockat från skrotbil), men tills nu har dom inte fått igång bilen.

    Någon som har en ide om vad felet kan vara?

  • #2
    Re: Min Tempra vill inte starta

    Det kan vara någon av temp sensorerna som sitter på insugsröret.

    Comment


    • #3
      Re: Re: Min Tempra vill inte starta

      Originally posted by peddie
      Det kan vara någon av temp sensorerna som sitter på insugsröret.
      Kan fel på dessa sensorerna göra att jag inte får någon gnista?

      Comment


      • #4
        Re: Re: Re: Min Tempra vill inte starta

        ja dom bryter om dom har fel värden. eller puls givarn i fördelarn höll på med en regatta som hade stått två år hos en bilhandlare
        den hade inte gått mer än 4000mil den hade fel på puls givarn.

        Comment


        • #5
          Är det samma motor/sprut på Regatta som på Tempran då?

          På Tempra 2.0 sitter en st tempgivare på plenumet som mäter lufttemp.

          Är det den som kan krångla?


          Hur mäter man upp pulsgivaren, vilket antal ohm ska den ha?

          Har också zero gnista på en Tempra 2.0ie-93...

          Comment


          • #6
            Originally posted by tempra33
            Är det samma motor/sprut på Regatta som på Tempran då?
            Troligen inte. Tempran har en 2.0 DOHC med Weber MPI-insprutning. Regatta finns väl inte med större motor än 1.6 DOHC (förutom kanske i Brasilien eller någon annan plats i världen...), formodligen med SPI-insprutning.

            Comment


            • #7
              Originally posted by fiatritmo
              Troligen inte. Tempran har en 2.0 DOHC med Weber MPI-insprutning. Regatta finns väl inte med större motor än 1.6 DOHC (förutom kanske i Brasilien eller någon annan plats i världen...), formodligen med SPI-insprutning.
              Txs, det var väl det jag misstänkte... internetfakta :-)

              Comment

              Working...
              X