Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verkstad som testar insug med tryckluft?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Verkstad som testar insug med tryckluft?

    Har varit uppe tidigare, men är det någon som vet vart man skall vända sig för att kolla efter läckor i vacuumslangar/insug med hjälp av att trycksätta från luftintaget? Vet att det bar någon som gjorde det med röd ofarlig gas så man tydligt såg var det läckte (norrland typ). Någon som vet?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Re: Verkstad som testar insug med tryckluft?

    Originally posted by novisen
    Har varit uppe tidigare, men är det någon som vet vart man skall vända sig för att kolla efter läckor i vacuumslangar/insug med hjälp av att trycksätta från luftintaget? Vet att det bar någon som gjorde det med röd ofarlig gas så man tydligt såg var det läckte (norrland typ). Någon som vet?
    Hej.
    Ett enkelt sätt att kolla om insuget tar tjuvluft är att spraya med startgas där man misstänker en läcka, ökar då varvtalet så har man läckage där. Billigare sätt är att spraya med en vattenflaska, minskar varvtalet då så har man åxå hittat läckan.

    Mvh
    Per

    Comment


    • #3
      Funkar inte så bra, har testat det utan resultat. Fast det var ett tag sedan så man kanske skulle ge det ett försök till. Annars verkade det smutt om man kan trycksätta det hela och se var det pyser ut. Om det nu inte kostar på tok för mycket förståss.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Känner du ingen som har tillgång till kompressor?
        Du behöver ingen gas för att se om det läcker, det hörs. Om det inte hörs så är det nog så litet att det inte spelar någon roll =)

        Sätt inte för mycket tryck bara! nöj dig med 1.5-2.0 bar
        /Peter

        Comment


        • #5
          Bra tänkt Chorus.
          Så, är det någon i stockholmstrakten som har en kompressor och är villig att ge mig lite hjälp? ;-)
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Lyckas du trycksätta insuget (borde väl inte vara allt för krångligt) så borde det funka att spraya diskmedel blandat med vatten (diskvatten runt skarvar och dylikt. Bubblar det - så läcker det. Vet att man gör så när det gäller vissa andra behållare iaf. Bara ett tips...

            Comment


            • #7
              Novisen> om uppsala är nära nog, så kan jag hjälpa dig
              /Peter

              Comment


              • #8
                Du har PM chorus.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment

                Working...
                X