Announcement

Collapse
No announcement yet.

Castol bra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Castol bra?

    Köpte precis 5liter GTX5, lightec. Vet inte om det är en bra olja (10W40) att ha i bilen på bana? Tyckte inte att en 1000mil halvsyntet duger, så får väl bli byte nu och nästa service om 400mil. Och kan jag byta stötdämpare borde jag väl fixa ett oljebyte. Behövs specialverktyg till pluggen? Vet inte ens om det är insex eller vanlig bult….
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Lite närmre eftersökning så verkar det vara en halvsyntet. Borde kanske fattat det direkt när det stod "syntetbaserad" olja. Fast det var ju det som fick mig att reagera i alla fall. Jaja, bara att byta, skall väl ha helsyntet i bilen.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Du har ett PM

      Comment


      • #4
        Castrol RS 10W/60 kör jag på i min GT. Den lilla turbomotorn gillar olja med lite högre viskositet.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Kommer jag ihåg rätt kör jag med hemska 10W30..... (QS 4x4) Fast oljetrycket dippar till 1.2-1.3 bar på tomgång när man står i bilköer och fläkten går på för 3:dje gången, så inte alltför illa tycker jag. Köper nog Magnetec 5W40, blir ju trots allt vinter, så oljan blir förhoppningsvis inte så nedbruten. Den jag köpte, lightec, är tydligen delsyntet trots allt, tror att det är bättre med helsyntet i en turbomaskin. Har också läst att ju större spann mellan varm/kall desto mer tillsatser har de i oljan, så det kändes lite som att jag inte vill ha mer än nödvändigt. Vet inte varför egentligen dock.

          RS är väl ersatt av Magnetec förresten? Eller finns den fortfarande kvar?
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            RS är nåt helt annat än Magnatec, ja. 10W-60 mot 5W-40...
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              rs är ersatt av EDGE men inte stor skillnad på rs 10w60 och edge 10W60 vad jag kunnat läsa mig till på faktablad.
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #8
                Edge verkar bara ha ersatt RS i Sverige. RS finns kvar i t.ex tyskland. Edge är den officiella oljan för the Fast and the Furious, det säger väl allt ;-) Säkert samma smörja som RS men skulle aldrig köpa en sådan flaska pga den kopplingen. :-)
                Last edited by Ante; 25 August 2006, 05:14.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Olja!

                  Jag kör också med castrol 10w-60 olja..den heter TWS, verkar finnas ett par varianter.

                  Mvh Henrik
                  Henrik Persson
                  Fiat Uno Turbo i.e -87
                  http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=283
                  Lancia Delta HF integrale -90
                  BMW M5 -95

                  Comment

                  Working...
                  X