Announcement

Collapse
No announcement yet.

Läsa felkoder mm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Läsa felkoder mm?

    Jag felsöker tändningen på en Tempra 2.0 -93 som saknar gnista och har mätt upp alla givare/spolar etc utan att hitta felet...

    1. Hur får man ut felkoderna ur ett Weber/Marelli sprut (IAW4S)

    Jag har hittat diagnoskontakten men undrar om ngn vet om man enkelt kan läsa koder med hjälp av en sladd med en lysdiod e dyl. som på Bosch?

    2. Kan man montera fördelarens uttag 180 grader fel på avgaskammen? Dvs finns det två möjliga lägen i kompressionsfas alt. dekompressionsfas för 1 cyl?


    Tacksam för er hjälp.

  • #2
    http://xoomer.alice.it/flmbe/fiat.htm
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

    Comment


    • #3
      Det är ett seriellt interface för datakommunikation. Man läser OBD-koder med särskild handdator eller laptop med programvara. Kan vara tändslutsteget eller troligare ingen signal från någon av de två hallgivarna.
      Vi har några vänner på forumet med med Couper som inte startar och den enkla rekommendationen är densamma: låta verkstan ägna 5 minuter åt att läsa ut koderna. Det kan ta timmar, dagar, veckor att lokalisera felet själv, det inte värt det. Och det kan vara fler saker som är trasiga och att tokbyta prylar kostar för mycket.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Czappa
        http://xoomer.alice.it/flmbe/fiat.htm
        Tack, mkt intressant, även om min italienska är begränsad :-)

        Edit: körde sidan i babelfish och det blev hyfsat klart.


        Det verkar dock vara en sida för Bosch Motronic system - är det samma koder för Weber/Marelli som sitter i Tempran?
        Last edited by tempra33; 28 August 2006, 08:04.

        Comment


        • #5
          Originally posted by TurboB
          Det är ett seriellt interface för datakommunikation. Man läser OBD-koder med särskild handdator eller laptop med programvara. Kan vara tändslutsteget eller troligare ingen signal från någon av de två hallgivarna.
          Vi har några vänner på forumet med med Couper som inte startar och den enkla rekommendationen är densamma: låta verkstan ägna 5 minuter åt att läsa ut koderna. Det kan ta timmar, dagar, veckor att lokalisera felet själv, det inte värt det. Och det kan vara fler saker som är trasiga och att tokbyta prylar kostar för mycket.
          Jo, det blir väl att dra bilen in till staden för kodavläsning, mkt bök med en avställd på släp dock. Ska prova att hitta ett beg tändslutsteg först.

          Jag ha rtillgång till OBD läsare för Bosch Motronic - kan det användas på Marelli, dvs är det en elektronikstandard för signal/koder som är gemensam?

          Halllgivarna är rengjorda samt uppmätta till rätt ohmtal. Kan de vara kass ändå?

          Comment


          • #6
            OBD är en standard. Finns version 1 resp 2 beroende på hur gammal bilen är. Marelliboxen bör vara 1:an. Anslutningen kan skilja, det finns nog en 2-3 olika kontakttyper. Passar kontakten borde det funka.

            Enda säkra sättet att veta om hallgivare är helt OK är att mäta med oscilloskop för att se om signalen är tillräckligt bra för att elektroniken ska trigga på pulserna.

            Slog mig just: har du jord till motorblocket/toppen ?
            Är det kontakt mellan tändslustegets jordstift och jord ?
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Originally posted by TurboB
              OBD är en standard. Finns version 1 resp 2 beroende på hur gammal bilen är. Marelliboxen bör vara 1:an. Anslutningen kan skilja, det finns nog en 2-3 olika kontakttyper. Passar kontakten borde det funka.

              Enda säkra sättet att veta om hallgivare är helt OK är att mäta med oscilloskop för att se om signalen är tillräckligt bra för att elektroniken ska trigga på pulserna.

              Slog mig just: har du jord till motorblocket/toppen ?
              Är det kontakt mellan tändslustegets jordstift och jord ?
              Tack för info, ska testa m OBD läsaren. Har tyvärr ej ngt oscilloskop.

              Jordflätan till block är hela.
              Ska kolla/putsa av kontaktytorna.

              Comment


              • #8
                Hittade den här på Blocket. Lite sugen men mycket pengar för nångting man inte använder så ofta.
                http://www.blocket.se/vi/8704396.htm?ca=11_s&l=1
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment

                Working...
                X