Announcement

Collapse
No announcement yet.

Provisorisk lagning av bränsletank.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Provisorisk lagning av bränsletank.

    Jaha, då var det nästa problem. Läcker bensin i sista delen in till tanken, alltså på påfyllnigsrörets sista del in i tanken. Gissar att det inte finns en vänlig själ här på forumet som känner för att svetsa/löda det?
    Är det någon mening att leta upp en bit bensintålig slang med innerdiameter som röret, skära upp på längden så man får dit det och sedan dra åt med en 4 slangklämmor runt? Har ingen lust att betala 6500:- för en ny från fiat, och det läcker lite mer än det bör nu, droppar :-( Någon som tror att en provisorisk lagning är tillräckligt för togge? Gissar att det inte är så skoj med en bil p bana som droppar bensin heller. *suck* Har helt enkelt inte varit mitt år det här, så mycket kan jag ju tala om. Och inte vet jag om man skall sälja åbäket heller, har lagt ner så mycket pengar, men kanske borde skicka iväg ändå, cut my losses liksom. Nåja, det finns de som har det värre med sina bilar, även om det inte är någon tröst.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Spackla tanken? Som komoza sa?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      vilken modell är det ?

      Comment


      • #4
        PuntoGT.
        Nytt rekord i bensinförbrukning, halv tank på ca 8 mil. Luktade inte gott i garaget i morse :-( Så har satt dit en bit bensinbeständigt gummi över den värsta läckan med 2 slangklämmor runt, bara en liten droppe kom ut. Kör till jobbet och det droppar mer. Tror man kan glömma någon lagning, det behövs minst nytt påfyllningsrör från tanken, och frågan är väl hur bra skick tanken är i. Så det blir väl till att köpa en ny tank för 6500, om ingen har något bättre alternativ. Vet inte om det är mening att leta beggad heller, med tanke på att det verkar mindre lätt at komma åt, ner med bakaxeln och lite sådär smått och gott gissar jag. Med min tur måste jag säkert lyfta ur motorn också för att byta bensintank. Känns så nu i alla fall :-(



        Eller om det mest har med mina färdigheter att göra :-D
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Hittade en bensintank från en punto55, årsmodell -98 för 800:- Någon som anser att man skall tänka 2 ggr innan man stoppar dit en begagnad tank? Skiljer ju rätt mycket i pris på dem. Skillnader:
          GTn har metall-tank
          7 liter mer bränsle
          annan bärare till bränslepumpen
          lite andra fästpunkter
          saknar värmesköld mot avgassystemet.

          Sköld och fästpunkter är inget problem, sågar bort de befintliga och hålen till plasttanken skall visst redan finnas. Får väl hoppas att pumpfästet och värmeskölden finns på samma ställe som plastisen.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Borde väl bara vara fördelar med plasttank? Rostar ju inte i alla fall.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Jaha, så lätt var det. Tanken hittar man, men behöver fästet till bensinpumpen, spännbanden att fästa tanken med och värmesköld mot avgassystemet. Gissa om dessa delar sparas när de skrotar bilen????? Nä, det gör det inte. Får väl sätta dit en plåttank i alla fall. Om ingen vet en skrot med en nykrockad punto stående på gården som man kan ta delarna ifrån.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Gå in på www.bildelsbasen.se och gör en sökning där !!!
                ¤TOGGEX¤

                Comment


                • #9
                  jag gjorde en snabbsökning på tank och tankband bl.a... det fanns.. så kolla på...
                  ¤TOGGEX¤

                  Comment


                  • #10
                    Tja, hittade tankbanden, men inte skyddsplåten.
                    Och inget bränslepumpsfäste.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      kolla www.sjalvplock.se kan kanske finnas där.
                      men då får du ta loss det själv och det är lite krypa som gäller skulle jag tro.
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #12
                        Kan man ta från en Tipo, croma eller tempra också? Jag tittar bara på punto-delar????
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Eftersom man är så ruskigt duktig på att bestämma sig har jag funderat fram och tillbaka på om man skall dit med plasttank eller plåt. Lyckades till slut jaga rätt på delarna som behövdes för en plastis, men efter att ha tittat under igår (gjorde om min provisoriska lagning, så nu verkar det hålla tätt) var fästena för metall-tanken rätt ordentliga, och dessa behöver kapas för att få dit den andra tanken (mmm, kul med lilla metallsågbladet). Så pga helbilsgodkännande och ev. problem med försäkringsbolag om det blir bränsle-brand eller liknande med plasttank (lagen om all djävlighet ni vet) så beslutade jag att fixa en ny i metall trots allt. Men nej då, inte går det. Finns helt enkelt ingen i italien, och jag gissar att de inte tillverkar några nya. Så var rädda om era GT-tankar, blir svårt att köpa ny. Så nu får man väl kolla noga om det är risk för ytterligare läckage och därefter leta upp någon som kan svetsa skiten.

                          Lysrör från jula med mitt nyligen inköpta bilbatteri avsett för detta funkade faktiskt riktigt bra, skönt med lite bättre ljus under bilen faktiskt!
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment

                          Working...
                          X