Announcement

Collapse
No announcement yet.

laddtrycks problem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • laddtrycks problem.

    Fiat Coupe 16V turbo.
    var på väg hem ifrån jobbet idag och skulle köra förbi en bil. växlade ner och gasade på. de hände inte ett smack. laddade inte ett dugg.
    stannade och kollade om de var nån slang lr nått som hade lossnat men allt var som de skulle.
    men när jag skulle köra iväg så laddade den som den skulle. väldigt konstigt tycker jag. kollade upp lite allt möjligt när jag kom hem men kom inte fram till vad som kan vara fel.


    nån som har någon ideé om vad de kan vara för fel?

  • #2
    Om den inte misstände och du därför tappade kraft måste enda orsaken vara laddtryckssolenoiden (Pierburg valve). Glappkontakt eller latch-up i stryrboxen. Temporärt fel som inte behöver återkomma. Du kan ju dra i och sätta dit kontakten igen. Den sitter så att den blir utsatt för smuts och oxidbildning.

    Återkom om det dyker upp igen.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      ok ska prova de.

      Comment


      • #4
        finns guide här på forumet om hur man gör rent den under Sticky tråden
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #5
          har inte blivit nå bättre efter att jag har rengjort laddtryckssolenoiden och att jag servade den med olja, filter och stift. snarare att de har blivit värre.

          provkörde den efteråt och den gick lite bättre. men när den hade ståt på tomgång så misstände den vid ca. 4000rpm och gick allmänt dåligt. rekade till sig efter nån km. men tycker inte endå att den laddar som den ska. små rycker lite när turbon laddar.

          kollade på dom gamla stiften och den har fått för mycke bränsle.
          har kollat alla kontakter som jag kan se. alla såg bra ut.

          tog oxå bort tryckrören på insugsidan och när jag kollade ner i IC:n så såg de ut som om de var olja lr nått liknade i botten.

          har precis köpt bilen och de är den första fiat coupe jag äger.
          kan inte så mycket heller om turbo motorer då jag bara har haft bilar med sug motorer tidigare.

          finns de en kontakt så man kan felsöka med hjälp av data? har inte hittat nån kontakt till de.

          någon som har en anning lr vet vad de kan vara för fel?

          Comment


          • #6
            Misständning runt 4000 rpm - typiskt fel på 16 vt.
            - Lyser insprutningslampan är det hallelementet i kamlägesgivaren (sitter i änden på avgaskammen) som är kass. Kör till då till verkstad och låt dom ägna 5 minuter åt att plocka ut felkoderna ur ECU:n för att vara säker på att du inte köper reservdelar i onödan (svindyr, kostar 2000kr) och att ingen annan del heller är felaktig.

            - Lyser inte insprutningslampan kan det vara
            1 - någon av tändspolarna som är dåliga.
            2 - dags att byta tändkablar och tändstift (troligast).
            16 vt är känslig för stift, den misständer definitivt med för varma stift. Det som funkar är NGK BUR6ET finns bl.a. på Mekonomen. Låt dom inte lura på dig några andra stift oavsett vad som står i deras kataloger. Jag har en lång lista på prylar som ska passa enligt deras kataloger men är felaktiga till Coupen, bränslefilter, stryrleder m.m.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              insprutningslampan har inte lyst nå när den har hållt på att misstända.

              både stift och tändkablar har jag bytt.
              köpte NGK BUR6ET stift till den som mekonomen rekomenderade.
              idag kollade jag även alla kontakter till alla givare så de inte var nån korision på dem. såg bra ut.

              var ut och provkörde efteråt och nu helt plötsligt så går den som den ska.
              ska åka ner till verkstan i veckan så dom får kolla om de finns några felkoder i ECU:n. försäkerhets skull.

              Tack för alla tips och förslag =)

              Comment


              • #8
                Om problemet återkommer och är ihållande och det inte finns felkoder lagrade så är det bara tändspolarna kvar. 16vt kan dock misstända nån enstaka gång i alla fall när den är kall.
                Hoppas allt funkar nu. Det har det gjort för mig.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment

                Working...
                X