Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta topplockspackning A112 Abarth

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta topplockspackning A112 Abarth

    Tjena! Tänkte byta topplockspackning på min Lancia A112 Abarth -85 i helgen, tänkte köpa sot satsen på mekonomen.. Någon som bytt den förut som kanske kan beskriva lite utförligt hur man skall gå till väga på denna maskin, att tänka på m.m

    Och så tänkte jag byta packboxen under fördelaren då den läcker olja..

    Något mer man kanske skall gå igenom m.m

    Tack på förhand!

  • #2
    Rätt enkelt faktiskt...kanske du ska även sätta lite packningspasta samtidigt, eftersom dom brukar läcka rätt bra runt toppen.

    Mvh
    Marco
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

    Comment


    • #3
      Hur är det när man lossar kjedjan? är det bökigt?

      Min läcker runt toppen på baksidan strax ovanför grenröret, Men det märks inget när man kör den eller att vatten och olja blandas... Men det är väll lika bra att byta direkt...

      Kopplingen har börjat slira också, den har stått i tre månader men ibland känns det som om koppling har gett upp, slirar som tusan ibland, men rätt var det är, så är den precis som den skall va!

      Abarth!

      Comment


      • #4
        Nej jag tycker inte det e bökigt men det e bara min asikt. A andra sidan sa bytte jag min kedja när jag tog ut hela motorn. Min läckte ocksa baktill som din men med extra packnings pasta därtill blev det bättre. Det där med kopplingen är kanske bara att din kopplings vajer inte är rätt spänd. Kolla det, det e rätt enkelt det med

        P.S
        Kan inte skriva med alla svenska bokstäver eftersom jag är i Frankfurt, Tyskland.
        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

        Comment


        • #5
          Kedjan?

          Är det kamkedja på en Abarthmotor till en A112???
          -Eller vilken kedja är det som är bökig?
          På min var det bara stötstänger iallafall....

          Iallafall... jag hade en koppling som inte ville
          efter att bilen stått ett tag... öppnade gummilocket för tändinställningen där kopplingen syns.
          -Sprutade in 5*56 i "panik" för att den skulle gå... sen funkade
          den kanon! Inte eg att rekommendera, men inga problem
          efter det.

          A112:an var en sanslöst charmig bil... jag hade min kvar i +12år.

          Comment


          • #6
            Kedja ja, om inte en konvetering till rem har gjorts. Men det är skit samma nu....tråden är från maj månad??
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment


            • #7
              Kedja....

              ....jo, gammal tråd, men bryderiet upphör inte.
              Hade Abarthmotor i min o ingen kedja där inte....
              Inte i toppen iallafall.... :-)
              -Har för mig att det var drev som "drog" kamaxeln. I o m stötstänger var det inga problem att hålla koll på ngn kedja...

              Comment


              • #8
                Micke

                Obs förstås att min motor var äldre än en -85, om det nu gör ngn skillnad... Originalmotorn var från -83 o ingen kedja där heller.
                -Juniormodellen med ca 970cc alltså.

                Comment


                • #9
                  Man ser inte kedjan utifrån. Kamaxeln sitter nästan i botten av motorn och inte i toppen. En abarth motor och vanlig A112 motor har en underliggande kamaxel. Kedjan sitter långt ner så att den inte syns. Remmen du ser är till generatorn. Det är väldigt få bilar som har en rem istället för kedja...nästan bara rejsingbilar.

                  Pga att a112 har underliggande kamaxel gör den väldigt svår trimmad eftersom man måste bla riva upp hela motorn.

                  Här finns bilder från min bil : http://damarco76.tripod.com/
                  Last edited by Black_GT; 5 September 2006, 12:33.
                  Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                  Comment


                  • #10
                    Kedja...

                    ...NU är jag med i matchen då jag aldrig såg till ngn kedja när jag bytte topplockspackning(-ar). 3 ggr tror jag att jag fick göra det, men sista gången lånade jag en Dyr momentnyckel.... Även efterdrog med denna efter 10-tals mil. Efter detta så funkade allt perfekt.
                    Obs... inte en o samma motor på alla byten... :-)
                    Dock 2 på Abarthmotorn, men där var den toppen planad
                    o den spikade så in-i.... Troligen därför som packningen
                    inte pallade.... plus att den inte var perfekt moment-dragen.

                    Bilen är saknad.... snacka om charm!

                    Comment


                    • #11
                      Micke

                      -Ah.... missade tillägga att jag slutade använda den planade
                      dubbelventilsfjädertoppen å satte dit den "lilla" från originalmotorn istället.
                      -Funkade felfriare liksom...

                      Comment

                      Working...
                      X