Announcement

Collapse
No announcement yet.

Poleringsfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Poleringsfråga

    Tja

    Undrar över en sak, eftersom ja ärligt talat inte alls är någon erfaren höjdare på bilrekond osv.

    När man polerar bilen, så repor o skit försvinner och lacken får mer lyster, vad är det egentligen gör med det vita inpolerade medlet?

    Tappar man poängen om man bara polerar, utan att efteråt avsluta med en vaxning? Är lackskydd/förslutning samma sak som att vaxa?

    Då syftar ja t.ex på Mr Cap och Ditec behandlingarna.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    När lacken träffas av solen strålar så bleks den, cellerna i lacken dör (precis som en solbränna på en person). de bildas små gropar där skit fastnar o lacken får allmänt en tendes att skit fastnar lättare.

    Vad en rekondering av lacken gör är att man slipar ner några tusendelsmillimeter av lacken och får en jämn yta.
    Rubbing är den mera djupgående slipningen som tar mest. En Polish tar lite mindre. Bäst är att först rubba ner lacken o sedan polish så får man en jämnare lack. (jämnför med att sandpappra ner en träkloss med 300 papper och sedan 800papper.)

    Vaxet i sin tur är mer smuts o vattenavvisande och skyddar din nyslipade yta.
    En lackförsegling är enkelt utryckt ett hårdare skydd mot repor och skador på lacken.
    så om du vill ha den där mjuka känslan i lacken men ändå ett bra motstånd mot repor så lackförsegla först och sedan lägg på ett vax (lite överkurs). Men normalt sett så klarar du dig med att polera ner lacken o sedan ett bra vax.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Jaha, på så vis.

      Men säg mig, om man redan polerat den nyligen, skulle man då vaxat den isf direkt i samma veva? Eller kan man göra det nu efteråt?

      Jag har ju fått bilen polerade för att få bort skit o repor, men ja vet inte om det räcker eller ska man vaxa den också.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Precis man brukar vaxa efteråt. Sen finns olika "förseglingsprodukter" att lägga på sist, frågan är om det är bluffgrejer eller ej, har inte provat. Hajar f.ö. inte riktigt varför behöver mer än ett bra hårdvax egentligen..?

        [Flyttar denna tråd till Teknik.]
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by Joksi
          Jaha, på så vis.

          Men säg mig, om man redan polerat den nyligen, skulle man då vaxat den isf direkt i samma veva? Eller kan man göra det nu efteråt?

          Jag har ju fått bilen polerade för att få bort skit o repor, men ja vet inte om det räcker eller ska man vaxa den också.
          om du lägger på vaxet nu finns risk för att du stänger in ev smutspartiklar. Men om de bara va nån dag sedan så ska de gå fint. helst göra det i samma veva.
          Hade dom bara rubbat ner lacken alltså??
          With great power comes the bitches
          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Hajar f.ö. inte riktigt varför behöver mer än ett bra hårdvax egentligen..?
            menar du de ja skrev med lackförsegling + vax?
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              Originally posted by TurboNimitz
              om du lägger på vaxet nu finns risk för att du stänger in ev smutspartiklar. Men om de bara va nån dag sedan så ska de gå fint. helst göra det i samma veva.
              Hade dom bara rubbat ner lacken alltså??
              Ja antar de, mkt smuts o fläckar försvann och en stor repa på motorhuven ä så gott som borta. De använde tror ja två olika typer av medel som de polerade in först en gång, sen me de andra medlet andra gången.

              HAr för mig produkterna hette nåt med Max Meyer eller liknande... Häller vatten på en del av bilen, klickar på en bit av de poleringsmedlet tror ja, sen kör han så bit för bit på hela bilen med maskin.
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                Originally posted by TurboNimitz
                menar du de ja skrev med lackförsegling + vax?
                Nä det missade jag.. Menar att det finns en massa förseglingar på marknaden, men fattar inte hur de funkar (förutom det vanliga reklamsnacket vilket bara låter som snack i mina öron.. :-))
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Jag har oxå hört bra om lackförseglig och låter lockande på coupen men aldrig vetat vad det är för medel och hur den läggs på mm.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Joksi
                    Ja antar de, mkt smuts o fläckar försvann och en stor repa på motorhuven ä så gott som borta. De använde tror ja två olika typer av medel som de polerade in först en gång, sen me de andra medlet andra gången.

                    HAr för mig produkterna hette nåt med Max Meyer eller liknande... Häller vatten på en del av bilen, klickar på en bit av de poleringsmedlet tror ja, sen kör han så bit för bit på hela bilen med maskin.
                    Men du vet inte om dom avslutade med en vaxning?
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #11
                      sonax hårdvax är lättarbetat och har även en rengörande förmåga då den är petroliumbaserad.
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by TurboNimitz
                        Men du vet inte om dom avslutade med en vaxning?
                        Nej, tyvärr så vet ja ju inte de... De va ju snack om polering bara för att fräscha till lacken så att säga. Finns inget bra sätt att "testa" ifall bilen är vaxad? =S

                        Gjorde det förvisso utomlands, i mitt hemland, finns något där som kallas voskiranje, misstänker om inte det betyder vaxning.

                        Almir, du kanske kan hjälpa mig me de ordet, för mig okänt?
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Joksi
                          Nej, tyvärr så vet ja ju inte de...

                          Gjorde det förvisso utomlands, i mitt hemland, finns något där som kallas voskiranje, misstänker om inte det betyder vaxning.

                          Almir, du kanske e mer säker på de ordet?
                          Första gången jag hör ordet voksiranje, tycker att det låter som vaxning ellet något åt det hållet
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            en lackförseglig på en äldre bil som har rostporer typ efter stenskott eller flygrost ifrån järnväg kommer rosten att gro innåt och bli värre med tiden, så om man ska göra en riktig lackförsegling så är det viktigt att fixa till sådant innan. själv är jag inte så mycket för lackförsegling och det finns en hel del billackerare som håller med. skillnad på en lackförsegling och vaxning är att försegling håller mycket längre, alltså man slipper att vaxa 2gånger om året. en lackförsegling kostar runt 2 - 4000:- och personligen så tycker jag att det är överpris. ok om man köpt en helt ny bil att försegla den direkt, men har man en bil som har några år på nacken så är det bättre att sköta det själv med underhåll då och då.

                            rubbing gör man endast om lacken är riktigt illa repad. det finns både grovrubbing och finrubbing. röda bilar tar mest stryk utav sol (även blå då dom innehåller mycket rött pigment) men är bilen inte mycket repad så är det bättre att använda en buffert som är till för oxiderade ytor. fungerar givetvis på alla färger men är inte så aggresiv som rubbing.

                            polich är en mildare form än rubbing, som det skrivits här så innehåller den mindre slipkorn och är inte så aggresiv att arbeta med men har en mycket bra rengöringsförmåga

                            dom flesta polich och även vissa buffert inehåller även vax idag, men det är ändå rekommenderat att vaxa efter en sådan behandling.

                            jag antar att en del här inte känner till buffert, en jag kan rek. starkt är R2-Buffer 2000 ifrån smartab, har använt den länge och med mycket bra resultat på många bilar. en annan grymm produkt jag använt ifrån dom är deras Vinyl Shield för gummi, vinyl och plast, den bästa jag använt hittills. resten utav deras sortiment har jag inte prövat än

                            http://www.smartab.com/index.htm

                            Comment


                            • #15
                              Mkt bra tips där!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X