Announcement

Collapse
No announcement yet.

Digital hastighetsmätare visar 0 oftast...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Digital hastighetsmätare visar 0 oftast...

    Tjena,

    på vår 75SX -88 har ett nytt roligt problem uppstått...
    Det började med att det ibland hände mitt ute på vägen att hastighetsmätaren visar 0. Nästa körning kunde den fungera igen. Det är ju den digitala tekniken i denna bil, och alla andra mätare fungerar precis som dom skall, så jag tror inte så mycket på jordfel eller elfel eller så. Nu visar den oftare 0 än rätt hastighet, men ibland kan den hoppa upp till (kanske rätt?) nån hastighet, för att snabbt slå mellan typ 0 och 88 km/h.

    Jag skruvade av hastighetsmätarvajern nere vid växellådan, och det såg helt OK ut, inte slitet eller så. För säkerhets skull så monterade jag på min lilla skruvdragare på "tappen", satte på tändningen och snurrade runt lite försiktigt med skruvdragaren. Visade 0 hela tiden, ingen hastighet.
    Så jag antar att det är något inne i själva instrumenteringen, antingen där vajern går in eller nåt annat där.

    Nån som har nån erfarenhet av detta? Innan man går vidare alltså....

    MVH
    Christian Nilsson

  • #2
    Gick skruvdragaren åt rätt håll? En punto redan -88, i så fall undrar jag om det behövs ström till mätare tillverkade -88 och som har vajerdrift.
    Last edited by Czappa; 5 October 2006, 04:23.
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

    Comment


    • #3
      Hej,

      ja, jag antar att den skall gå medsols, när jag skruvade försiktigt med fingrarna först, så går den jämnt medsols, men hackade till när man snurrade motsols, typ som att den inte skall snurra åt det hållet.
      Nu i efterhand så kom jag och tänka på att jag inte kollade trippmätaren när jag snurrade med skruvdragaren, utan bara på den digitala hast.mätaren. Det skulle ju kunna vara så att trippmätaren fungerade (den är ju gammal vanlig "analog" med siffror på rulle) men att det digitala inte fungerar.
      Vad Du menar i resten av inlägget förstår jag inte riktigt......

      /Christian

      Comment


      • #4
        Är det en Punto 75SX -88 års modell? Digital mätare??
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment


        • #5
          mätaren är nog trasig !!!

          unon brukar den paja på byta mätare ?
          F:finns I:ingen A:annan T:turbo

          saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

          punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

          131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

          Comment


          • #6
            Originally posted by Czappa
            Är det en Punto 75SX -88 års modell? Digital mätare??
            Punton kom väl som först som 94:a?
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ante
              Punton kom väl som först som 94:a?
              Jo, det är så jag tror oxå men ChristianNilsson skriver att det är en -88:a
              Det är därför jag undrar!
              Fiat 500
              Fordson Super Dexta -64
              Kawasaki Z1A
              Kawasak GPz1100A2
              Suzuki Grand Vitara -11
              Suzuki T500R

              Comment


              • #8
                Han har väl aldrig påstått att det är en Punto..?
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Hej igen,

                  Det är en Uno 75SX från 1988.....jag glömde klart skriva ut det!

                  Så Ni tror det är mätaren då alltså?
                  Om man skulle komma fram till att tripmätaren och vägmätaren fungerar, men ej det digitala, då måste det ju klart vara nåt i instrumentet (vilket det ju klart måste vara ändå....)

                  Irriterande skitfel i vilket fall som helst.

                  Comment


                  • #10
                    En teori...

                    Jag har för mig att vajern endast är till för att mekaniskt driva runt mekaniken för trippen och mätarställningen....
                    Dvs att impulsen till hastighetsmätaren tas elektroniskt från någon givare eller liknande.

                    Glapp i givaren = ena stunden noll km/h och i
                    nästa stund rätt hastighet.

                    Är dock ej säker på att det var så här men jag hade samma problem 1990 med min 75SX. och ja.. det var en Uno...
                    Har dock hunnit glömma bort en del på 16 år...

                    Om du inte har en verkstadshandbok så rekomenderar jag Haynes bok till Uno. Där bör denna eventuella givare finnas med i elschemat etc.

                    Lycka till!

                    Mvh Örjan.

                    Comment


                    • #11
                      Är nästan säker på att du har rätt i det.......trippmätaren och totalmätaren fungerar klockrent. Skall gå igenom varenda tänkbar koppling innan jag köper en bok, men hittar jag inget glapp så får det bli den......

                      Comment


                      • #12
                        Med min punto hände samma sak. dock inte en digital men om man var ute och körde så kunde hela instrument brädan bara slockna och mätarna gick ner på noll.

                        Det jag gjorde var att byta hela kittet. Jättelätt...bara man hittar nya instrument.
                        ---------------------------
                        Slochy
                        Fiat Punto 80elx-99

                        Comment

                        Working...
                        X