Announcement

Collapse
No announcement yet.

drivknuts damask

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • drivknuts damask

    Hej

    Vet nån om damasken från nån annan puntoeller nån annan model passar min GT?
    Köpte ett sådant delbart skit som inte passar alls. Jag måste ha det klart innan helgen nästa vecka och jag är rädd att jag inte hinner få det om jag beställer via verkstan. Så om det finns damasker där ute som även passar min bil så vill jag gärna veta det så fort som möjligt.

    mvh
    Marco
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Dom hade grejer i lagret i Uppsala så grejerna borde vara här på onsdag. 2 original damasker kostar mindre än universaldamasken jag köpte.
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

    Comment


    • #3
      Det är ju sjukt stökigt att byta damask...jag har lyckats laga damasker med cykelslangslagningskit. funkar ibland, annars får man byta.

      Mvh
      Henrik Persson
      Fiat Uno Turbo i.e -87
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=283
      Lancia Delta HF integrale -90
      BMW M5 -95

      Comment


      • #4
        Det är den yttre damasken som jag ska byta...höger fram

        Jag har gjort det förut men jag minns inte riktigt hur jag gjorde då...kan någon påminna mig kanske? Jag har ingen reparatiopnsbok heller.

        Jag har beställt både den yttre och inre så att om man måste få av hela axeln ändå så bytar jag båda...men som sagt jag minns inte hur det var.


        Alla damasker borde fan vara delbara.
        Last edited by Black_GT; 21 October 2006, 16:13.
        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

        Comment


        • #5
          För den yttre måste du lossa den stora muttern som sitteri navet. Den brukar sitta HÅRT. Sen kan du antingen lossa den inre knuten och ta ut hela drivaxeln, eller så lossar du kulleden på spindeln och drar ut axeln den vägen. Sedan får du lossa den yttre knuten. Har för mig att den behövdes knackas loss på Uno Turbon jag bytte på sist. Borde vbara lika på Punton. När knuten knackas loss förstörs en låsring som sitter inne i knuten, så den behöver du byta.

          Edit: Verkar vara samma typ av ring på Punton. Heter 82281390 enl ePer.

          Lycka till!
          Last edited by Ante; 21 October 2006, 17:40.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #6
            Tack Ante
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment


            • #7
              ang låsring !

              Hej låsringen går att lossa på till drivaxeln med låsringstång! om det är lika som på uno turbon då vrider man runt drivaxeln och vinklar på knuten och torkar bort det mesta av fettet så brukar man se en liten öppning vid splainsen (tror jag det stavas ) :-)
              dit med tången och bryt isär då behöver man inte banka så mycket så brukar jag göra iaf ///m
              F:finns I:ingen A:annan T:turbo

              saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

              punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

              131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

              Comment


              • #8
                i de damasksatser jag köpt brukar denna ring följa med ny i vilket fall, vet inte hur fiat gör, men borde vara samma system
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  Ja jag tror med att det går att ta av låsringen utan att förstöra den. Hittade även en gammal drivaxel som jag kan ta delar av om det skulle behövas.
                  Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                  Comment

                  Working...
                  X