Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur många bar ska dumpen stå emot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur många bar ska dumpen stå emot?

    Satt o fundera lite om att spänna fjäderna på dumpen som så många gör. Hur många bar är minitrycket som en dump ska dumpa vid. Alltså hur mycke luft ska den återcirkulera ...
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

  • #2
    Har för mig att Bosh OE-dump stänger vid -0.2bar. Antar att det bästa är att ha en så vek fjäder som möjligt, om den nu sitter som på Fiat med kolven ut mot luftfiltret och inte mot turbon. Sitter den mot turbon får man väl lägga på tryckfallet i systemet (0.5bar i punton tror jag jag läst, vet inte hur det är i coupen).
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      sedan upptar fjädern lr om de e en kolvstång till fjädern som i min, en del av ytan så de blir inte samma kraft på ena sidan kolven som andra (e ju iof bara att spänna den mer för att lösa de)
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #4
        Erkänner att jag inte riktigt hänger med där.... Men bosch är väl uppmätt när den öppnar, och jag antar att fjädrarna man köper från Forge är mätta för när dumpen öppnar också, alltså vid vilket tryck över kolven.

        Fördelen med att montera ventilen som Fiat gjort är att man håller dumpen stängd tills man släpper gasen så mycket att trycket i plenumet går ner till säg -0.3bar (0.2bar fjäder och 0.1bar över luftfiltret?). Men då är den stängd även om man släpper från 1.2bar till 0.2bar, hur mår turbon/slangar av det? Motorn kanske suger i sig så mycket luft att det inte blir så stora tryckstötar i rören utanför spjället? Monterar man den åt andra hållet skulle den öppna så att man aldrig har mer än de där 0.2baren över spjället, men då kanske turbon får frispel och snurrar som en liten röd iller istället? Jag vet att jag lyckades få dumpen att tjuta konstant när jag hade den monterad åt det här hållet om man provoserade den på "rätt" sätt, vet inte om det var så bra det heller? Kanske borde stoppat in starkare fjäder.... Tycker det är lite magiskt allt det här, så jag litade på Forge med deras originalfjäder och Fiat med deras plasering av dumpen. Hade varit skoj med lite av era tankar runt allt det här.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Jag tycker placeringen av dumpen i punton ligger alldeles för långt bort från röret från intercoolern vilket gör att det blir längre turbo fördröjningar när man växlar och gasar. När jag byter till fmic så ska jag placera dumpen närmare.
          Last edited by Black_GT; 27 October 2006, 07:02.
          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

          Comment

          Working...
          X