Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tipo Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tipo Turbo

    Hej

    Undrar om det är någon som har fått en Tipo genom besiktningen med Croma turbo motor i.
    Jag har en Tipo 16v med trasig motor i och funderar på att hänga i en Croma turbo, men skulle gärna besikta den också.
    Någon som vet?
    Borde ju fungera efter som hk är väldigt lika i 16v original som turbo´n.
    Som sagt, någon som vet?

    Mvh Thomas

  • #2
    Om det ska vara lagligt måste du ha FIATS papper på att det är OK - och det får du inte.

    Alt reg bes som amatör/ombyggt fordon med all vad det innebär.

    Comment


    • #3
      Vad är det i så fall som gör det olagligt om inte hk och Nm ökar för mycket?
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        Typgodkännandehandlingarna för Tipo innehåller sannolikt ej önskat motoralternativ.

        Comment


        • #5
          Tror nästan det är lättare att få in en Coupe16VTurbo-motor än Croma Turbo, den är mer lik din originalmotor.. Gissning bara. Finns många som gjort detta.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Hej

            Ang papper från FIAT så tror jag inte det är ett krav från besiktningen, motorn är ju katalysatorrenad och ökar inte effekten så det borde nog inte vara problem. (Tror jag...)

            Ang Croma motorn, det är väl samma block i bägge motorerna. Om man tar motorn från Coupén får man ju problemet med effekten. (Tror jag...)
            Självklart blir det styrsystem från croman för att få det fungera. (Vet jag...)

            Men som jag skrev i början, är det någon som vet...
            Vill inte låta dryg, men skulle gärna vilja veta säkert=)...

            Mvh Thomas

            Comment


            • #7
              Originally posted by bakhjul
              Hej

              Ang papper från FIAT så tror jag inte det är ett krav från besiktningen, motorn är ju katalysatorrenad och ökar inte effekten så det borde nog inte vara problem. (Tror jag...)



              Mvh Thomas
              Tyvärr så är det så att besiktningen vill ha papper från fiat..
              Polarn har trimmat på sin 740T och byt turbo och dom vill ha papper från volvo. Och då är allt ner ställt till besiktningen så den går typ som orginal.

              Så kommer du dit med en turbo hängades så kan dom bli känsliga och vill ha papper från fiat att du får ha den.
              Fiat Croma 16v -95 (såld)
              Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
              Ford Mustang cab -71

              Comment

              Working...
              X