Tänkte försöka ta tag i min a/c nu under vintern. I England har jag sett att dem har billiga refillkit som man kan köpa o fylla på a/c'n själv med. Någon som har sett något liknande i Sverige eller vet vart man kan köpa det?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
AC Refill
Collapse
X
-
AC Refill
Tags: None
-
Fattar inte hur det skulle vara möjligt. Kylmediet är miljöfarligt och det hela omges med alla möjliga restriktioner. De som sysslar med sådant måste väl vara licensierade?
-
Originally posted by per
Fattar inte hur det skulle vara möjligt. Kylmediet är miljöfarligt och det hela omges med alla möjliga restriktioner. De som sysslar med sådant måste väl vara licensierade?Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB
Comment
-
Tycker ni ska läsa igenom det här:
http://fam-bjork.se/citroen/AC/gds8.html
Oftast är burkarna till för att fylla på till rätt tryck.
Comment
-
http://www.acservice.se/
De ska ha 900kr för att trycksätta och kolla läckor samt fylla på din AC. De lämnar ett års garanti på arbetet.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by per
Fattar inte hur det skulle vara möjligt. Kylmediet är miljöfarligt och det hela omges med alla möjliga restriktioner. De som sysslar med sådant måste väl vara licensierade?
Originally posted by Jens
Tycker ni ska läsa igenom det här:
http://fam-bjork.se/citroen/AC/gds8.html
Oftast är burkarna till för att fylla på till rätt tryck.
Originally posted by 84jr0
http://www.acservice.se/
De ska ha 900kr för att trycksätta och kolla läckor samt fylla på din AC. De lämnar ett års garanti på arbetet.
Blir dock lite avskräckt när man läser "Volvo 850/V70 92–98 byte av evaporator/kylelement 7.631:-". Har ju gott om tid på mig till nästa sommar så jag tyckte att en burk för ~400 kunde vara en bra start att testa med. Fast allra först ska jag kolla alla säkringar o reläér m.m.
Tror ni att det går att beställa en sån där burk ifrån england eller något annat land som har dem? Eller är det restriktioner på sånt. Enligt Jens länk så verkar den gasen vara helt okej för miljön?
Comment
-
Originally posted by Aloha
Jo det var ju min tanke också... Men det säljs ju ändå på flera ställen i England.
Intressant läsning. Har du någon egen erfarenhet inom området?
mm ja det är väl sista utvägen... Har sett dem här också http://www.acservice.nu/
Blir dock lite avskräckt när man läser "Volvo 850/V70 92–98 byte av evaporator/kylelement 7.631:-". Har ju gott om tid på mig till nästa sommar så jag tyckte att en burk för ~400 kunde vara en bra start att testa med. Fast allra först ska jag kolla alla säkringar o reläér m.m.
Tror ni att det går att beställa en sån där burk ifrån england eller något annat land som har dem? Eller är det restriktioner på sånt. Enligt Jens länk så verkar den gasen vara helt okej för miljön?
Tycker att för 900 kr var ett bra pris.. Skulle nu något vara fel som te.x kylen så får man ju reda på det och kan byta själv..
Frågan är om man har en läcka då borde det inte finnas något kölmedium kvar i systemet, vilket leder till att en burk inte lär göra nytta? Men då kanske man kan höra/se var det läcker?
Testa först och främst att trycka ner nippeln för att se om det finns något tryck över huvudtaget.
Om man nu inte har tryck i systemet borde det vara en läcka, kan man då inte trycksätta systemet lite lätt med tryckluft? För att få reda på var det läcker och vad som behövs bytas..?Last edited by Jens; 10 November 2006, 11:57.
Comment
-
mm, men samtidigt så känns det ju surt att lämna in bilen om det bara är ett elfel.
Börjar man i fel ända så blir det ju onödigt dyrt. Därför testar jag gärna så mycket som möjligt innan jag lämnar in den.
Jag tror inte att man kan fylla på med tryckluft bara. Har läst att A/C-pumpen kan ta skada av det.
Jag öppnade den lilla kåpan som sitter vid spolar- och kylvätske tankarna. Kan någon som har en 20VT bekräfta att det ska se ut så som det gör på bilden? Finns ju flera lediga platser för relän och en plats för en till säkring.
Comment
-
Se det såhär, du kommer med stor säkerhet hamna hos AC-firman till slut ändå. I 99% av fallen brukar det vara för lågt tryck i systemet, villket gör att pumpen är avstängd (via en tryckswitch). Och det brukar bero på läckage nånstans, och var ser de direkt.
Men, testa själv om det pyser när du - snabbt bara - trycker ned en liten mejsel på backventilen i påfyllningsröret (efter du skruvat av locket..). Utan pys är det tomt!
Har dock inte behövt göra det själv men sett andra göra detta..
Comment
-
Originally posted by per
Se det såhär, du kommer med stor säkerhet hamna hos AC-firman till slut ändå. I 99% av fallen brukar det vara för lågt tryck i systemet, villket gör att pumpen är avstängd (via en tryckswitch). Och det brukar bero på läckage nånstans, och var ser de direkt.
Men, testa själv om det pyser när du - snabbt bara - trycker ned en liten mejsel på backventilen i påfyllningsröret (efter du skruvat av locket..). Utan pys är det tomt!
Har dock inte behövt göra det själv men sett andra göra detta..
Jag har tryckt på båda ventilerna nu och fick inte ens ett litet pys...
Aja, det blir väl till att lämna in den då.
Men när ska man lämna in den? Dem tar ju gärna in den på vintern läste jag, men lämnar jag in den nu så kanske den hinner paja till sommaren igen då den kommer stå avställd tills dess. Kanske är bättre att ta det framåt vårkanten?
Och vilken av firmorna ska man välja? Någon som har egna erfarenheter?
Comment
-
Å andra sidan lär det vara mindre kö nu i november än i juni!
Comment
Comment