Announcement

Collapse
No announcement yet.

AC Refill

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AC Refill

    Tänkte försöka ta tag i min a/c nu under vintern. I England har jag sett att dem har billiga refillkit som man kan köpa o fylla på a/c'n själv med. Någon som har sett något liknande i Sverige eller vet vart man kan köpa det?
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

  • #2
    Fattar inte hur det skulle vara möjligt. Kylmediet är miljöfarligt och det hela omges med alla möjliga restriktioner. De som sysslar med sådant måste väl vara licensierade?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Fattar inte hur det skulle vara möjligt. Kylmediet är miljöfarligt och det hela omges med alla möjliga restriktioner. De som sysslar med sådant måste väl vara licensierade?
      Stämmer. Det gäller även de firmor som fixar kylskåp och värmepumpar. Man måste koncessionstillstånd från Länsstyrelsen för att få hantera köldmediet. Farsan VVS-firma har ett sådant. Bilfirmor pillar allrig med A/C:n.
      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

      Comment


      • #4
        Mmmm.. men i USA..!!! så kan man självklart köpa det på sprayburk!! Visst är dom goa däröver ;9
        ¤TOGGEX¤

        Comment


        • #5
          Tycker ni ska läsa igenom det här:
          http://fam-bjork.se/citroen/AC/gds8.html

          Oftast är burkarna till för att fylla på till rätt tryck.
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            http://www.acservice.se/

            De ska ha 900kr för att trycksätta och kolla läckor samt fylla på din AC. De lämnar ett års garanti på arbetet.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Fattar inte hur det skulle vara möjligt. Kylmediet är miljöfarligt och det hela omges med alla möjliga restriktioner. De som sysslar med sådant måste väl vara licensierade?
              Jo det var ju min tanke också... Men det säljs ju ändå på flera ställen i England.


              Originally posted by Jens
              Tycker ni ska läsa igenom det här:
              http://fam-bjork.se/citroen/AC/gds8.html

              Oftast är burkarna till för att fylla på till rätt tryck.
              Intressant läsning. Har du någon egen erfarenhet inom området?


              Originally posted by 84jr0
              http://www.acservice.se/

              De ska ha 900kr för att trycksätta och kolla läckor samt fylla på din AC. De lämnar ett års garanti på arbetet.
              mm ja det är väl sista utvägen... Har sett dem här också http://www.acservice.nu/

              Blir dock lite avskräckt när man läser "Volvo 850/V70 92–98 byte av evaporator/kylelement 7.631:-". Har ju gott om tid på mig till nästa sommar så jag tyckte att en burk för ~400 kunde vara en bra start att testa med. Fast allra först ska jag kolla alla säkringar o reläér m.m.

              Tror ni att det går att beställa en sån där burk ifrån england eller något annat land som har dem? Eller är det restriktioner på sånt. Enligt Jens länk så verkar den gasen vara helt okej för miljön?
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
              http://www.garaget.org/?car=38250

              Comment


              • #8
                Originally posted by Aloha
                Jo det var ju min tanke också... Men det säljs ju ändå på flera ställen i England.




                Intressant läsning. Har du någon egen erfarenhet inom området?




                mm ja det är väl sista utvägen... Har sett dem här också http://www.acservice.nu/

                Blir dock lite avskräckt när man läser "Volvo 850/V70 92–98 byte av evaporator/kylelement 7.631:-". Har ju gott om tid på mig till nästa sommar så jag tyckte att en burk för ~400 kunde vara en bra start att testa med. Fast allra först ska jag kolla alla säkringar o reläér m.m.

                Tror ni att det går att beställa en sån där burk ifrån england eller något annat land som har dem? Eller är det restriktioner på sånt. Enligt Jens länk så verkar den gasen vara helt okej för miljön?
                Nä ingen erfarenhet.

                Tycker att för 900 kr var ett bra pris.. Skulle nu något vara fel som te.x kylen så får man ju reda på det och kan byta själv..

                Frågan är om man har en läcka då borde det inte finnas något kölmedium kvar i systemet, vilket leder till att en burk inte lär göra nytta? Men då kanske man kan höra/se var det läcker?

                Testa först och främst att trycka ner nippeln för att se om det finns något tryck över huvudtaget.

                Om man nu inte har tryck i systemet borde det vara en läcka, kan man då inte trycksätta systemet lite lätt med tryckluft? För att få reda på var det läcker och vad som behövs bytas..?
                Last edited by Jens; 10 November 2006, 11:57.
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #9
                  Firmorna som pysslar med AC tillsätter väl ett spårningsmedel när de misstänker läckage. Tror de änvänder UV-lampa för att se efter vart det läcker ut. Smart!
                  EKKEPEKKE

                  Marea W 1,6 -00
                  Panda 4x4 -88 -såld
                  Aprilia ETV-1000 -01

                  Comment


                  • #10
                    mm, men samtidigt så känns det ju surt att lämna in bilen om det bara är ett elfel.
                    Börjar man i fel ända så blir det ju onödigt dyrt. Därför testar jag gärna så mycket som möjligt innan jag lämnar in den.

                    Jag tror inte att man kan fylla på med tryckluft bara. Har läst att A/C-pumpen kan ta skada av det.


                    Jag öppnade den lilla kåpan som sitter vid spolar- och kylvätske tankarna. Kan någon som har en 20VT bekräfta att det ska se ut så som det gör på bilden? Finns ju flera lediga platser för relän och en plats för en till säkring.
                    Attached Files
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                    http://www.garaget.org/?car=38250

                    Comment


                    • #11
                      Se det såhär, du kommer med stor säkerhet hamna hos AC-firman till slut ändå. I 99% av fallen brukar det vara för lågt tryck i systemet, villket gör att pumpen är avstängd (via en tryckswitch). Och det brukar bero på läckage nånstans, och var ser de direkt.

                      Men, testa själv om det pyser när du - snabbt bara - trycker ned en liten mejsel på backventilen i påfyllningsröret (efter du skruvat av locket..). Utan pys är det tomt!
                      Har dock inte behövt göra det själv men sett andra göra detta..
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Se det såhär, du kommer med stor säkerhet hamna hos AC-firman till slut ändå. I 99% av fallen brukar det vara för lågt tryck i systemet, villket gör att pumpen är avstängd (via en tryckswitch). Och det brukar bero på läckage nånstans, och var ser de direkt.

                        Men, testa själv om det pyser när du - snabbt bara - trycker ned en liten mejsel på backventilen i påfyllningsröret (efter du skruvat av locket..). Utan pys är det tomt!
                        Har dock inte behövt göra det själv men sett andra göra detta..

                        Jag har tryckt på båda ventilerna nu och fick inte ens ett litet pys...
                        Aja, det blir väl till att lämna in den då.
                        Men när ska man lämna in den? Dem tar ju gärna in den på vintern läste jag, men lämnar jag in den nu så kanske den hinner paja till sommaren igen då den kommer stå avställd tills dess. Kanske är bättre att ta det framåt vårkanten?

                        Och vilken av firmorna ska man välja? Någon som har egna erfarenheter?
                        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                        http://www.garaget.org/?car=38250

                        Comment


                        • #13
                          Ta det framåt vårkanten, för säkerhetsskull!

                          Det vanligaste felet tror jag är läckage i kondensatorn, min var nästintill rutten!
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #14
                            Å andra sidan lär det vara mindre kö nu i november än i juni!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Bytte ut en hel del på min Alfa 156 i somras. De flesta rören hade ruttnat inifrån. Syntes ingenting på utsidan, men de gisk att knyckla ihop som en ölburk.
                              10.500:- gick det på
                              Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                              Comment

                              Working...
                              X