Announcement

Collapse
No announcement yet.

Handtag baklucka Marea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Handtag baklucka Marea

    Har just fått hem ett sprillans nytt handtag till bakluckan. Det jag har stannar i låst läge, och luckan går inte igen ordentligt. Ett standardfel för Marea Weekend vad jag förstår.

    Hursomhelst tänkte jag posta lite kommentarer om bytet här för framtida referens. Får dock se när jag får tid att byta.

    Är det någon annan som bytt handtag själv och har tips? Jag har hört att det är lite pilligt med låscylindern.

    Hursomhelst kostade handtaget 1250:-, artikelnr 46420811.

  • #2
    Mitt handtag kärvade också. Jag skruvade loss det och konstaterade att de små återgångsfjädrarna kärvade mot de två "pinnarna" som utgör själva gångjärnet. Jag bytte dem mot trådbitar av rostfritt, behöll fjädrarna och smörjde på med fett. Tog inte lång tid och kostade inte många ören. Låscylindern gjorde jag nog ingenting med men jag kan ha fel, det var några år sedan...

    Lycka till
    EKKEPEKKE

    Marea W 1,6 -00
    Panda 4x4 -88 -såld
    Aprilia ETV-1000 -01

    Comment


    • #3
      Hej !
      Har samma problem o är väldigt irriterad på det !
      Har inte fått loss tummarna än..
      Men en demontering för att se vad det är som ska fixas borde göras innan vintern.
      Kraftigare fjädrar ??
      Liten bygel så att man kan "dra" tillbaka tryckplattan "handtaget"
      eller nåt...
      Fixa sprintarna eller gångjärnen som kan va rostiga ?
      dimension ?
      Rostfritt finns på jobb !
      Fiat for FUN

      Comment


      • #4
        Samma här! Men föregående ägare har löst det genom att göra en ögla genom handtaget av en stripe "kattstrypare".
        När jag öppnar så stannar handtaget kvar
        drar i öglan så får jag tillbaks handtaget. Borde väl egentligen byta handtaget men det funkar ju bra med denna enkla lösning.

        Comment


        • #5
          "Gångjärnet" till handtaget består av två tappar av tråd i stål. Utanpå dem finns det två fjädrar (en för varje sida av handtags-plattan) som ska fjädra tillbaka handtaget. På min bil hade alltsammans börjat rosta och hög friktion var ett faktum. Hittade på en trådbit i rostfritt i skrotlådan i snarlik dimension till de två som rostat. Bytte enkelt ut dem, putsade av fjädrarna så gott det gick och på med fett.
          Har funkat klanderfritt i fyra år nu. Vad kan man tro att det var för dimension på tråden då? Tja, 3,5mm i diameter och cirkus 1dm lång. Rätta mig om jag har fel - fyra år sedan jag gjodre ingreppet
          EKKEPEKKE

          Marea W 1,6 -00
          Panda 4x4 -88 -såld
          Aprilia ETV-1000 -01

          Comment


          • #6
            Det låter ju som det är ett enkelt skitfel !
            Typiskt Italienare !
            Retsamt men samtidigt enkelt i billigt att fixa till ;-)

            Ska dyka på det så fort som jag fått bytt Styrservoenhet på japanaren ! = Dyrt.....skitbil ! Tysk ZF servo som börjat läcka röd olja !

            Nu e det snart vinter !!!
            Smörj upp ALLT som heter dörrlister, lås, mm !

            Detta forum är suveränt !!
            Last edited by Håkan; 12 November 2006, 10:21.
            Fiat for FUN

            Comment


            • #7
              Det där med ståltrådarna lät ju smart, önskar jag fått det tipset innan jag köpte nytt handtag. Men enligt FIAT verkstan jag köpte av hade de massor av gamla handtag liggande som inte gick att laga.

              Återkommer med resultat av mitt byte.

              Comment


              • #8
                Nu är handtaget bytt. Det var en lite meck med att få bort handtaget och få dit det nya på samma plats. Många skruvar och fick flytta servo- och torkarmotorn. Men det hela var rätt enkelt egentligen bara man håller reda på vilken skruv som satt var.

                Det enda som var lite krångligt var att flytta över låscylindern från det gamla till det nya handtaget. Det var en ståltråd, ungefär som en låsring som man fick lyfta upp, men den var lite svår att se till en början.

                Nu funkar min baklucka till slut. Irriterande skitfel på en annars mycket bra, ekonomisk och tillförlitlig bil.

                Comment


                • #9
                  Skönt att det löste sig, även om det tyvärr kostade en slant.
                  EKKEPEKKE

                  Marea W 1,6 -00
                  Panda 4x4 -88 -såld
                  Aprilia ETV-1000 -01

                  Comment

                  Working...
                  X