Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luftfilterlåda Punto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Luftfilterlåda Punto

    Någon som vet om standard luftfilter-box är samma på GTn som på de andra modellerna?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Det vore ballt att mäta upp på Coupen oxå..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      hur har du kapat burken för att nå så lite restriktion?
      Kör ju själv med öppet, men skulle föredra luftburken, om det nu visar sig att den ger bra flöde...
      Med öppet menar du filter direkt på LMM?
      Har burken med std filter i och det gav kännbar skillnad med öppet filter. Däremot har jag inte den andra plastrejen, som ska gå ner på något vis från burken för att få kalluft...
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        En bra utformad luftburk skall vara just så bra.
        Undrar hur du mätt upp tryckfallet. Vattenpelare jämfört med omgivande luft, eller på något annat sätt?

        Comment


        • #5
          ante, hur kapade du luftburken för att nå dit?
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #6
            okej, då hajar jag att det blev luftflöde Trevliga saker, filtret måste ju snabbt bli skitigt bara, även om man har ngt fint nät istället för botten.
            Kommer du ihåg va det var för filter, knappast original lr?
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Och detta säger du nu när man precis skall skicka order på öppet filter!


              Quote:
              Jag mätte med en tryckmätare som låste sig på maxvärdet, sen var det bara ut och varva :-) Med uppkapad luftburk gick det inte att mäta något mottryck alls. Utan luftburk, dvs motsvarigheten till filter direkt på lmm var trycket klart högre. Kommer dock inte ihåg vilka trycknivåer det var nu. Var några år sedan jag gjorde detta.
              -----------------
              Hängde inte riktigt med där, men jag antar att du mätte max tryck på luften som kom tillbaka från turbon vid växlingar då? Vad jag förstått så ÄR det större motstånd i öppna filter (med olja), det test jag såg på Apexi visade att det också är riktigt bra flöde utan tryckfall. Tror att de flesta kanske håller med om att standard papper faktiskt är den bästa lösningen i de flesta fall, och att många "sportluftfilter" släpper genom mindre luft, speciellt efter några mil när oljan kläggat till sig med damm.
              Enda anledningen att jag skall dit med öppet är att jag vill ha plats att stoppa in catch-tanken på vevhusventilationen. Måste ju ha någon form av motivering. Så tänkte såga av den runda plastdelen fråpn standard-burken så man kan fästa filtret med befintlig koppling på LMM. Men då får man ju hitta en billig att såga i, annars är det inte värt det.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Det är bra med info Ante, alla 2 cent som ges i trådar ger rätt mycket pengar till slut. Även om man själv inte alltid har problemen som beskrivs m.m. i trådar så lär man sig (nästan) alltid något som kan vara användbart i framtiden. Själv har jag aldrig läst någon bok eller lärt mig något om bilar i skolan, utan har fått all info från detta forumet (och ett par forum i england). Finns nog rätt stora hål här och där gissar jag ;-) Som ex. vis om du mäter med en tryckmätare med peak-hold, varför är det bättre med mindre tryck om det inte är övertryck från luft tillbaka från turbon när du växlar? Borde inte kunna vara mer än 0 i så fall. Eller hade mätaren 2 probar, en för mätstället och en för referens, med referensen bakom luftmassemätaren? Bara nyfiken.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Jag andvänder ett dubbel konat BMC filter som ska vara "oljigt" men när man köper det nytt så är det minimalt med olja på det, om jag ska vara ärlig så märker man det inte. Det är när folk rengör dessa och dränker dom i nån slags olja som dom brukar bli kladdiga. Räcker med vanligt vatten och inget annat. Mitt luftflöde känns bättre än med original burken men jag skulle faktiskt rekomendera en kapad luftburk istället pga kallluften. Ett öppet filter drar i sig alldeles förmycket varmluft om man inte gör en "cold air feed" av nåt slag eller om man isolerar filtret. Jag har en "cold air feed" till det övre lilla luftintaget i fronten och det känns mycket bra hittills.


                  Ps. Jag har en originalluftburk jag inte andvänder om nån vill köpa...den är dock kapad på delen som går till luftmassemätaren. Går väl att åtgärda med lite tejp eller nån gummislang.
                  Last edited by Black_GT; 5 December 2006, 18:16.
                  Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                  Comment


                  • #10
                    Förmodligen helt väck, men om du mäter peak-hold med mätaren, då vill du ju ha så högt (nära 0) som möjligt. Hade du inte högst helt utan filter sa du? Då är det mest luft utan burk?
                    Tryckpeakar vid växlingar får man väl alltid när man växlar innan dumpen hunnit öppna helt, plus att det är rätt trångt gissar jag för all luft att gå den vägen, 6000varv och 1bar tryck är ju en del luft som pressas på av turbon. Så sitter det ett filter i vägen för luften som studsar tillbaka från turbon så ger det ju en tryckstöt som mätaren ger peak-hold på (fast då över 0). Svamlar nog en hel del gissar jag.... men det var så jag tänkte i alla fall.

                    Black, du har PM.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment

                    Working...
                    X