Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topprenovering puntoGT, lite diskussion?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    nämen helt ärligt, tror inte det är ngt fel på din, alltså har toppackningen gått eller så så låter det ju, är orkeslös, alternativt går väldigt ojämt... Det är alltså inte det vanliga tickandet, SOM SÅ GOTT SOM ALLA bilar av de årsmodellerna har som kommer från tomgångsmotor, insprutningsmekanismen och dyl. det är ju inget fel, jag har tagit isär och satt ihop i somras, samma ljud fortfarande...
    Var inte så ivrig med att riva sönder bilen....
    Utöver det så vet du kanske att seb chip finns för 200 hk med annan turbo, och högre soppatryck m.m. Men då måste man varva ur motorn fint!

    eller, Ställ upp laddtrycket till 1,3 bar, som våra chip ska klara, och du kommer känna skillnad mot ca 1,15-1,2.
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #17
      och en till sak, plana vill du bara göra om den är oplan, mät det först. Annars höjer du kompressionen. Det är ju inte enbart positivt i turbobilar om du är med på vad jag menar, man vill ju undvika knackningar och liknande.

      Vet en kille som planar för en 500 ing.
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #18
        Jo, det är ju sant som du säger Freddan. Den drar ju bra, slickar inte i sig någon olja direkt (har inte rört sig på stickan de senaste 300milen i alla fall, 10W40 helsyntet), inga bubblor i expansionskärlet, förmodat komp på 130psi.... men jag vet inte. Kan ju vara den mögliga kylaren också förståss, även om det inte förklarar en aning CO i kylarbehållaren eller en aning vätska i ena hörnet mellan topp och cylinder. Gissar att en sliten kamaxel som blivit inställd med rätt ventilspel kan funka som en kamm med längre duration men mindre lyft, skulle det ge en vridmoments-puckel vid säg 3500 varv? Mindre vrid på låga varv, peaka lite och sedan tappa igen pga sämre lyft? Ge lite ljud från ventilerna? Långsökt?

        Gillar verkligen att köra bilen nu med de nya dämparna och fjädrarna, himla kul i kurvorna faktiskt mycket tack vare att bilen är liten också. Men det hade ju samtidigt varit skönt med en nyare bil som man inte behöver byta så mycket på.. Vet att jag behöver ny lambda, nya hjullager och länkarmar fram, samt nya bussningar till sub-chassit bak. Bilen flyttar sig numera i sidled om man kör över ojämnheter med ena däcket bak så det tappar fästet lite. Spännande att köra så. Och lite spännande att köra över krönen på vägen när man byter fil. Jaja, behöver väl bara lite samtalsterapi med er här. Kommer i vilket fall som inte att göra så mycket innan februari, men det tar ju ett tag att samla mod och information också.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #19
          topp

          Tråkigt när saker pajar..

          Är det samma topp som till Uno turbo 1.3?
          Jag har en nyrenoverad liggandes...

          Mvh Henrik
          Henrik Persson
          Fiat Uno Turbo i.e -87
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=283
          Lancia Delta HF integrale -90
          BMW M5 -95

          Comment


          • #20
            nä de är inte lika. vet inte exakt vad som skiljer de åt, men vet att de inte är lika.

            Det du säger om kammen kan vara sant, de har en tendens att slitas, ta av själva ventilkåpan och kika, höjden på kammarna har jag i min handbok, om du inte har det själv. Men tittade på min vid renovering och det var inget problem alls.

            Däremot så har den sämre vrid på låga varv tack vare vårt chip, har man mycket i bilen måste man upp över 2500 varv i princip för att det ska hända något.
            Vridmomentstoppen ligger original på 200NM vid 3500 varv
            så det är rätt uppfattat.
            Vattnet i mitt exp. kärl har också varierat lite fram och tillbaks, när bilen hade stått länge var det under min, men när man kört och var klar låg nivån på runt mitten.
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #21
              Jo, kall ligger nivån på min, varmt vatten så stiger den till max, skall ju åka upp och ner med temp, fast inte sjunka. Läste någonstans att den sjunker till en viss nivå på högre tryck i kärlet med mer vatten i, men kommer inte ihåg riktigt det där. Sitter ju en ventil som skall öppna så det borde vara samma maxtryck ändå tycker jag.
              Vridmomentspeaken vid 3500 tycker jag är mer markant än den brukar vara, nästan så man får 2 knyck, ett när laddtrycket kommer till max vid 3000, och så en knyck till när varvet kommer till 3500. Kan ju vara lite inbillning också, jag är rätt duktig på självsuggetion verkar det som ;-)

              Försökte ta ett kort med kameran, inte så lätt att se dock....
              Attached Files
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #22
                lite svårt att se vad bilden egentligen är, men ska det visa motorn hö fram, vid kamremmen på sidan?
                Såg ju skitigt ut, annars svårt att se som sagt.
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #23
                  Jo, svårt att se.... Stämmer annars. Men tittar man på blocket under toppen, så ser man lite fukt (glänser och är svartare). Samma sak i skarven mellan blocken ute till höger. Är något grått klet som verkar komma från skraven också, vet inte om det är olja blandat med vatten, men det brukar väl mer vara gul/vitt flytande sörja, det här är mer som silvrig kopparpasta, har de sådan tätmassa där?
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #24
                    lite olja tränger ut då och då, vattnet kan ju komma från fukten utifrån, men att det kan tränga ut lite olja eller så, särskilt från packning mellan kamhus och toppen har skett på min många gånger. Det kan ju rinna ner, och fastna där.
                    MEn gör en motortvätt så ser du bättre sen
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #25
                      Jag håller med Freddan_BA;
                      Att det fuktar lite mellan block och topp är säkert inget att oroa sig för. Har haft så själv på en bil i flera år utan att det märks att den drar några vätskor, och inte har det blivit värre med tiden heller.
                      Tvätta bara rent, så ser du ifall det verkligen är något läckage där.

                      Comment

                      Working...
                      X