Announcement

Collapse
No announcement yet.

en sida för dom som funderar på öppet luftfilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har aldrig förstått vitsen med att installera ett öppet luftfilter.

    Varför riskera? För lite ljud?

    Någon effektökning är det sällan, faktum är att många installationer med öppet luftfilter tvärtom ger en sänkning i effekt, då man suger varmluft från motorrummet istället för att hämta luften utifrån.

    Det är viktigare att leda luften rätt, och när man kommer till det stadiet att det är luftfiltret som begränsar, då är knappast det största problemet att fixa ihop någon box som man kan ha större pappfilter i.
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #17


      Ett populärt papp-filter.. kostar 150 eller 200 spänn på mekonomen om jag inte minns fel.. från en traktor..
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • #18
        En till bild
        http://www.geting.se/viewimage.php?i...NNmonterat.jpg
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • #19
          Coolt. Men vad säger man på Mekonomen om man vill köpa ett? Art.nr...?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Det första:
            C15 124/1

            Det andra:
            24-C 17 201

            Finns i en mängd olika varianter.. finns en katalog på MANN's hemsida som du kan titta i
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • #21
              Fuel> på coupen gör det stor skillnad, iaf på 20vt.
              /Peter

              Comment


              • #22
                Chorus: per förklarade för mig att det var själva insugstratten som begränsningen låg i, inte filtret.
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Fuel
                  Chorus: per förklarade för mig att det var själva insugstratten som begränsningen låg i, inte filtret.
                  Det stämmer som per säger. Men då får man köpa bra filter som renar bra och sköta om den. APEXi är ett bra filter enligt test -> http://www.mkiv.com/techarticles/fil...t/2/index.html

                  Alternativt bygga större insug till boxen som per har gjort eller borra upp boxen på sidorna.

                  Varmluftsproblemet är mindre på coupen då filtret ligger avskiljt från motorn en bra bit. Jag ska försöka få till lite exakta mätvärden i sommar med öppet filter, hur den påverkar lambdan och vad det blir för insugstemp. Tycker att det är mest spekulationer på hur bra eller inte bra det är.

                  Jag kommer köra på ett APEXi öppet filter.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Fuel
                    En till bild
                    http://www.geting.se/viewimage.php?i...NNmonterat.jpg
                    Aha, en SAAB 9000 T...
                    Click here to visit Raceitaly
                    ______________
                    Fiat Coupe 20VT Plus -99
                    Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                    Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                    Acura Legend 3,2l V6 -91
                    SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                    "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                    Murphy´s law.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Fuel


                      Ett populärt papp-filter.. kostar 150 eller 200 spänn på mekonomen om jag inte minns fel.. från en traktor..
                      Fuel vet du vart man får tag i adaptern, som sitter på filtret?
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Fuel


                        Ett populärt papp-filter.. kostar 150 eller 200 spänn på mekonomen om jag inte minns fel.. från en traktor..
                        Det där är ju faktiskt ganska likt mitt öppna BMC-filter.

                        Jämför vi verkligen äpplen och päron här?
                        Är det inte snarare skillnaden mellan gröna och röda äpplen som det tjatas så om?
                        Dvs, är det verkligen så stor skillnad på vad vi alla snackar om?
                        Coupé 20VT LE -99 Svart
                        Camaro V8 1LE -14 Röd
                        Huracan V10 610-4 -14 Grå
                        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                        Comment


                        • #27
                          Jag har kört med ett öppet konformat BMC filter som satt direkt på afm sen jag köpte bilen i sep. Nu har jag satt tillbaka luftboxen och originalfiltret men jag har kapat "underdelen" på boxen. Jag måste säga att bilen känns piggare nu och mitt starka dump ljud har försvunnit.

                          Ska nog behålla det så här men byta ut panelfiltret till KN.
                          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Freddan72
                            Fuel vet du vart man får tag i adaptern, som sitter på filtret?
                            Det är en vanlig tratt som man svetsat på
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment

                            Working...
                            X