Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generellt motorfelsvarningslampan...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Generellt motorfelsvarningslampan...

    För ca ett år sedan upptäckte jag att den rackaren lyste lite, blev nervös och lättade på gasen och så slocknade den igen. Gjorde så kanske 3-4ggr, sedan slutade den. Kollade felkoder på verkstad utan att de hittade något så glömde bort det hela. För en vecka sedan såg jag den där lampan blinka till igen ett par ggr, kollade efter koder utan att hitta några och så idag tändes den igen ett par gånger. Lite småknepigt att den flaggar för något utan att tala om vad, skall man bara ignorera det eller vad hittar man på nu? Vet ju inte hur många gånger den tänts utan att man märkt det heller, har upptäckt att lampan inte lyser rakt i ögonen heller...
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    skulle inte hänga upp mig på det, seb chippen kan orsaka det momentant, eftersom du ställer laddtrycket själv och "lurar" styrdatorn på så sätt.
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #3
      Tror inte att chippet satt i första gången; och lampan tänds (när jag sett det) i 80km/h på 5an, alltså lugnt och stilla runt 2000varv och inget acc. Samma sak nu, inget tok-körande utan bara lugnt framåt. Tror inte egentligen att det hjälpte att jag släppte på gasen. Senaste gången den tändes var på väg in i garaget....

      När har man nytta av den där lampan då? Skall den vara tänd kontinuerligt, eller räcker det att den är tänd i kanske 5sekunder och sedan släcks (känns som en evighet kan jag tala om....)?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        den tänds av att någonstans är det inte kontakt eller dyl, den ska ju så att säga spara felkoden i ett minne, men den kan tändas av minsta lillaglappkontakt eller annat fel, så jag har inget bra svar på din fråga varför den tändes just i detta fall, när du bara åkte... Om det bara skett sådär någon gång är det inget jag skulle oroa mig för, men sker det ofta framöver (typ en gång i veckan eller så) bör du kanske fundera på vad det kan vara.
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          novisen> Hur lång tid efter att den lyste var du hos verkstaden? Felkoderna försvinner efter att du startat bilen ett visst antal gånger
          /Peter

          Comment


          • #6
            2 dagar, så rätt omgående just av den anledningen.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Igår såg jag lampan 3ggr, 2 ggr på väg till jobbet när man motorbromsade på 4an i 60km/h, och en gång på väg hem från jobbet i sakta mak. Och så 2ggr idag. Borde kanske ta reda på vad det är för glapp, men hur hittar man det? Får ju inte ens någon ledtråd var man skall börja, kan vara vilken givare som helst antar jag. *suck*
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Har upplevt liknande med min Coupe, iblannd kan den tändas 2 ggr á 5 s när man kör vanligt, ibland tänds den inte på flera veckor.

                De enda "mönstret" ja kan tänka mig är att den gör det vanligast när man precis startar bilen och börjat rulla... gärna om de e regnigt/fuktigt ute.

                I somras tändes den då o då på nätterna, när de blev lite fuktigare o morgnarna...

                Men jag har mest ignorerat det, just me tanke på att det händer såpass sällan och att den slocknar efter 5 s typ.
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  Det var tempsensorn som gett upp, får se om bilen kanske drar lite mindre bensin nu också.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    min insprutnings lampa tænds under långa gas pådrag genom hela øvre registret.

                    Sen har jag mærkt att min airbag lampa børjat lysa av och till på sistonde???
                    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                    Comment


                    • #11
                      Det är nog för att du laddar mer än 1bar över 5000varv, eller var den nu varnar? Min tändes lite när som, på tomgång, om man rullade i nedförsbacke, körde lugnt och stilla... Skönt att slippa se den tänd nu i alla fall, så ruskigt nervöst när dessa varvningslampor tänds och man inte vet varför! Tror alltid att bilen bara skall skramla till rätt som det är och falla ihop i sina beståndsdelar på fläcken :-D
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment

                      Working...
                      X