Announcement

Collapse
No announcement yet.

orkeslös marea 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • orkeslös marea 2.0

    jag har märkt ett litet problem med min marea 2.0. den känns orkeslös på de högre varven.. 140 på 5:ans växel är typ vad den mäktar med.. 0-100 på tre evigheter typ.. kamremen byttes för någon dag sedan men det är ju frågan om det kan påverka så mycket.. det är en 01:a med VIS motorn.. Hur funkar det systemet?

    ni som har denna motorn.. är det jämt drag i registret med vrid eller får du mycke vridmoment på ett ställe?

    hoppas på snabba och bra svar..
    Last edited by stilo andreas; 29 December 2006, 21:48.

  • #2
    Re: orkeslös marea 2.0

    Originally posted by stilo andreas
    jag har märkt ett litet problem med min marea 2.0. den känns orkeslös på de högre varven.. 140 på 5:ans växel är typ vad den mäktar med.. 0-100 på tre evigheter typ.. kamremen byttes för någon dag sedan men det är ju frågan om det kan påverka så mycket.. det är en 01:a med VIS motorn.. Hur funkar det systemet?

    ni som har denna motorn.. är det jämt drag i registret med vrid eller får du mycke vridmoment på ett ställe?

    hoppas på snabba och bra svar..
    Kamremen kanske är felsatt, hur låter den på tomgången? Misständer den, är den orolig och skakar motorn?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      grejen är den att motorn går helt perfekt! men jag misstänker VIS inte funkar som det ska.. i verkstadshandboken står det om givaren är knas så låser den sig på ett läge både över och under 2000rpm.. och det är typ det jag känner. på stilon märker man ju en markant vridmomentökning runt 2000rpm men det gör man inte här! men frågan är om man kan kolla om den är knas eller om man ser det med diagnosverktyget? Jag laddade ner Mareans verstadshandbok på engelska i natt och där står alla värden om den är sönder.

      Comment


      • #4
        Originally posted by stilo andreas
        grejen är den att motorn går helt perfekt! men jag misstänker VIS inte funkar som det ska.. i verkstadshandboken står det om givaren är knas så låser den sig på ett läge både över och under 2000rpm.. och det är typ det jag känner. på stilon märker man ju en markant vridmomentökning runt 2000rpm men det gör man inte här! men frågan är om man kan kolla om den är knas eller om man ser det med diagnosverktyget? Jag laddade ner Mareans verstadshandbok på engelska i natt och där står alla värden om den är sönder.
        Lämna in den för avläsning då, då vet du med all säkerhet.

        Tydligen går det inte att radera felkoderna om du tar bort minuspolen på marean men testa detta oxå.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          har hittat en del tips på fiatforum.com.. där är det några som har haft detta felet.. problemet är bara att dom inte har postat lösningen! men det är allt från ECU nollställning till luftmassemätaren.. vi får se vad som händer.. ECU:n är nollställd iallafall men inget hände.. jag gissar luftmassemätaren.

          Comment


          • #6
            nu har jag provat att plugga ur luftmassemätaren och resultatet blev att den gick precis likadant! ska man gissa att den inte fungerar som den ska? enligt vad jag har läst mig till här så går den på default läge med den urkopplad. rätta om jag har fel?

            Comment


            • #7
              Jepp. Den går ner på ett säkert läge (default läge) för att skona motorn. LMM brukar vara dyra prylar så en extra koll via Fiat verkstad är inte helt fel
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                ska skruva loss LMM och se hur den der ut.. kan ju nästan sätta pungen i pant på att den är kass!
                Last edited by stilo andreas; 1 January 2007, 12:31.

                Comment


                • #9
                  jo.. men den var inte jättepigg innan heller.. men om kamremmen är felkuggad borde väl man märka det på tomgången?

                  Comment


                  • #10
                    nu har jag haft borta LMM.. det visade sig att motståndet som sitter på den har en spricka rakt över.. (det ser ut som det iallafall) så är det någon som har tittat lite närmare på LMM:en.. ska motståndet vara helt orange eller eller en spricka runt om?

                    http://www.fiatboo.co.uk/photogal/guidepics/maf/maf.pdf

                    det är det motståndet som pilen visar på bilden..
                    Last edited by stilo andreas; 1 January 2007, 13:59.

                    Comment


                    • #11
                      Om den fortfarande funkar likadant efter du rengjort den (med tops o startgas) kan man nog säga att den är paj tyvärr, ja.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        för min del så gör det inte så mycket eftersom garantin täcker det..

                        kolla priserna på ebay.. runt 700kr för en LMM... mekonomen tar ju 3750 kr!

                        det sitter samma LMM på alfa TS motorer och bravo brava JTD motorer..

                        Comment


                        • #13
                          Bara Bosch serienummer på sidan stämmer överens så...
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            japp... har ägnat hela helgen typ till att kolla runt vilka som dessa LMM.. + bosch hemsida var ju faktiskt riktigt smidig att hitta på..

                            på engelska forumet visar det sig att det tydligen är väldigt vanligt att den havererar på 2.0 och JTD motorerna..

                            va sitter det för LMM på coupen? brorsans brava 1.8 sitter det hitachi eller nått. han har ju grövre insugsrör än vad jag har.
                            Last edited by stilo andreas; 1 January 2007, 17:32.

                            Comment


                            • #15
                              hmm....

                              Som referens kan jag säga att min 2.0:a gör 200 km/h utan problem. Dock är den lite svajig i baken då...

                              Alltså en Marea Weekend 2.0 HLX
                              årsmodell 2001 med VIS-motorn.

                              Mvh Ö.
                              Last edited by PlutoOrjan; 8 January 2007, 18:10.

                              Comment

                              Working...
                              X