Announcement

Collapse
No announcement yet.

ingen ström i batteriet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ingen ström i batteriet

    Min pluto 75SX-99a har alltid varit strömlös när den stått några dagar utan att ha startats, första vintern detta hände fick jag ett nytt batteri på garantin men felet har kvarstått så till slut köpte jag en batteriladdare för fast montering i bilen som går igång när motorvärmarsladden pluggas i , är det någon här som har en aning om vad det är som suger ström ur batteriet när bilen står?
    det räcker med 2 dagar så är strömmen slut i batteriet.
    vila idag , imorgon kan det vara försent

  • #2
    På min Fiat Coupé så hade jag glömt en lampa vid baksätet som stod och lös en natt. Totaldöd morgonen efter Så där har du en sak att kolla.

    Kolla att batteriet får tillräckligt med laddning. Kanske är din generator som spökar.

    Kolla jordning av batteriet.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      finns ingen lampa eller annat som är på och generatorn laddar för fullt , har ett underhållsfritt batteri med indikator och kör jag dagligen så visar indikatorn på grönt = fullt batteri.
      något drar ström men frågan är vad som kan dra ström när bilen står. är dj....t irriterande.
      vila idag , imorgon kan det vara försent

      Comment


      • #4
        Läckströmmar

        Läckströmmar kan uppstå lite varstans, tex i generatorns likriktardioder, bilradio, larm etc. Köp dig en multimeter på Clas Ohlsson, Biltema eller nånstans. Du får ett anvädbart instrument för 200-300 kr.
        Koppla in det på strömmätning och lyft på batterianslutningen och mät hur stor ström som flyter.Det bör inte vara mer än några få mA . Om batteriet laddar ur på ett par dygn så borde läckströmmen vara i storleksordningen Ampere. Du kan ju beräkna genom att ta stöm i A gånger tid i timmar = batteriets kapaciter i Ah (Amperetimmar).
        För att kolla om ström läcker in i genratorn, lossa de grova kablarna från generatorns B+ och koppla in din multimeter emellan genratorns B+ och batteriets pluspol. Där ska ingen ström flyta , gör det det läcker någon av dioderna. Isåfall får du byta diodbrygga alt hela generatorn. Obs du får inte starta bilen med lösa B+ kablar . Och stor försiktighet så inte kablar rör vid godset när man håller på att mäta!
        Om läckstömmen inte går till generatorn så är det bara att koppla bort en förbrukare i taget, genom att lyfta en säkring i taget och se när stömmen minskar.
        Men allra först kanske du skulle utesluta batteriet genom att ha det bortkopplat genom att lossa ena polen under 2-3 dygn, eller den tid som det nornalt tar innan det är urladdat. Startar bilen då kan du ju utesluta batteriet. Även nya batterier kan vara fel på !
        mvh Göte J

        Comment


        • #5
          Har märkt att min bil gör likadant, alltså om den råkat stå oanvänd i 2 hela dygn så låter det på startmotorn som att den e trög, trött lr vad man ska säga. Den går visserligen igång ändå.

          Vet ej om de e ngt som smygdrar ström, lr om de bara blir så me vissa (kanske sämre?) batterier om bilen står nån dag helt eenkelt.

          Ja har ju en diod som blinkar, larmdioden plus dioden på stereon...men...inte ska de lilla göra batteriet trött så pass snabbt?
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Re: Läckströmmar

            Originally posted by Göte J
            Läckströmmar kan uppstå lite varstans, tex i generatorns likriktardioder, bilradio, larm etc. Köp dig en multimeter på Clas Ohlsson, Biltema eller nånstans. Du får ett anvädbart instrument för 200-300 kr.
            Koppla in det på strömmätning och lyft på batterianslutningen och mät hur stor ström som flyter.Det bör inte vara mer än några få mA . Om batteriet laddar ur på ett par dygn så borde läckströmmen vara i storleksordningen Ampere. Du kan ju beräkna genom att ta stöm i A gånger tid i timmar = batteriets kapaciter i Ah (Amperetimmar).
            För att kolla om ström läcker in i genratorn, lossa de grova kablarna från generatorns B+ och koppla in din multimeter emellan genratorns B+ och batteriets pluspol. Där ska ingen ström flyta , gör det det läcker någon av dioderna. Isåfall får du byta diodbrygga alt hela generatorn. Obs du får inte starta bilen med lösa B+ kablar . Och stor försiktighet så inte kablar rör vid godset när man håller på att mäta!
            Om läckstömmen inte går till generatorn så är det bara att koppla bort en förbrukare i taget, genom att lyfta en säkring i taget och se när stömmen minskar.
            Men allra först kanske du skulle utesluta batteriet genom att ha det bortkopplat genom att lossa ena polen under 2-3 dygn, eller den tid som det nornalt tar innan det är urladdat. Startar bilen då kan du ju utesluta batteriet. Även nya batterier kan vara fel på !
            mvh Göte J
            Min dotter hade samma problem. Det var radion som drog ström
            F.d Fiat-ägare

            Comment

            Working...
            X