Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sedär! Snön ligger kvar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sedär! Snön ligger kvar.

    Under nollstrecket i Göteborg och snön ligger faktiskt kvar på marken.

    Alfan behöver alltså vinterdäck. På med dom i ett huj. Svärfar tittar förbi och frågar varför jag inte har märkt däcken. - Hurså, undrar jag och sätter de mest slitna där bak. Under en minut får jag en uppläxning hur OFANTLIGT viktigt det är att ALDRIG byta vänster mot höger och gärna inte fram mot bak heller. Däcken slits in på den sida de sitter och byter man kan väghållningen försämras radikalt. Saken är den att han är gammal pensionerad Bilprovningsschef och borde åtminstone ha lite tyngd i argumenten.
    Trams! tyckte jag. Har aldrig hört någon nämna detta och tänker genast på en gammal Opel Kapitän med diagonaldäck. Har samtidigt hört från bilverkstan att man kan "rotera" däcken lite som man vill.

    Det är friktionsdäck utan dubbar och bestämd rotationsriktning. Egentligen det enda som behövs i dessa trakter. Har aldrig saknat dubbar. Inte ens i Sälen när andra satt i diket med dubbade.

    Någon som har ett "korrekt" svar på frågan om däcken kan roteras hur som helst? Med ev. tekniska begränsningar förstås.
    Last edited by Johan Gunverth; 22 January 2007, 07:05.
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Att man kan flytta bak de fram o vice versa har ja fått sagt från Däckfirman att de går fint.

    Men från vänster till höger...va mindre smart.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      För att förtydliga:

      Det gäller alltså däck som kan monteras hur som helst när de är nya. Helsymmetriska m.a.o.
      Frågan är alltså om däcket påverkas till den milda grad att man inte kan skifta höger/vänster nästa säsong?
      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

      Comment

      Working...
      X