Announcement

Collapse
No announcement yet.

3 frågor om kyla, hjullager och bränsleblandning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3 frågor om kyla, hjullager och bränsleblandning

    1:Inget större problem, men tänkte kolla ändå. När det är säg 5minus ute, då går motorn lite knackigt de första minuterna och om man så mycket som snuddar gaspedalen så studsar varvet upp mot 3-4000varv. Tycker att det blev bättre med ny termostat, men kan man gissa att temp-sensorn är kass? Läst någonstans att det sitter 2 i GTn, någon som vet vilka och varför? Känns som om bilen går lite magert när den gör så, eller hur?

    2:Lät som om mitt ena hjullager fram har grus i sig, någon som vet hur länge/långt man vågar köra med det innan man byter? Snarast eller om en/två månad/er?

    3:Kan ju passa på och fråga om det är normalt att lambdan flaggar för fet blandning varenda gång man släpper gasen och varvtalet kommer ner mot 1100varv, man ser att den beter sig som den skall ner dit, sedan faller inte varvet av så fort och motorn går fett och så går den ner till sina 850 och börjar blanda som normalt igen. Inget minne av att varvtalet stannar till en liten stund runt 1000-1100varv tidigare faktiskt.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    1. Ena till temp mätaren inne i bilen och andra till styrdonet . Att motorn rusar så trevligt när det är kallt är normalt .

    2. 1,5 halvt år har jag åkt med min (men jag har rengjord och fettat in den)
    Det kan gå länge men oftast för det sånt oväsen att man orkar inte med det.

    3.Motorstyrning börjar reglera för att mjukt "fånga" upp motor till tomgång .

    Comment


    • #3
      Vid släppt gaspedal är soppan oxå avstängd över 1300-1400 varv.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        1: Normalt att motorn rusar på det sättet? Man får vara ruskigt försiktig och hålla emot varvtalet med kopplingen och snudda gasen lite snabbt. Och sedan se till att inte släppa kopplingen för mycket för då dör motorn. Gissar att det är OK då.
        Vet du vilken sensor som är vilken? Sitter väl en framme på blocket om jag inte minns fel och en i termostathuset?
        2: Skönt, då behöver man inte ta tag i det ännu.
        3: Då var den saken också utredd, tackar för det. Fast jag tycker ändå att det tar lite lång tid, den stannar helt vid 1000varv och segar sig låååååångsamt ner. Vad är det som styr, någon som vet? Lambda, LMM, tempmätare, dålig topplockspackning, luftläcka i en vaccumslang till plenumet? Något av dessa som kan ge denna typ av lite konstiga fenomen?
        Bilen studsar också fram om man lägger i 5an vid 60km/h och inte verkligen smeker upp gasen (har börjat göra så lite på 4an också runt 30-40km/h, men då får man gå från inget och bara stampa till på gasen). Fast det läste jag ju att det kan ha med topplockspackningen att göra? Har ju detekterat en liiiten aning CO i kylarvätskan. Vattenkyld turbo? Kan det komma därifrån i så fall?
        Last edited by novisen; 30 January 2007, 12:20.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          ja men seg på låga varv har den varit alltid tycker jag, ingen ide under 2000 varv överhuvudtaget om jag får säga min åsikt .
          och det där med 5-an är lika på min med. att kylvattnet rör sig som det gör har att göra med turbon, det tror jag också, inget att hänga upp sig på. Om en toppackning är dålig ser du lättast på att stiftet där har fått en konstig färg eller så. Och såklart att nivån kylvatten sjunker och att avgaserna har en vitaktig rökig färg...
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #6
            Freddan, menade inte att bilen är seg på låga varv, menade att om man står med friläge och varvar motorn till 3000varv och släpper gasen, så faller varvtalet bra ner till ca 1100varv, sedan tar det en stund innan den kommer ner till 850varv och ligger stabilt på tomgång och man ser att den går fett innan den kommer ner helt, mellan 1100 (på ett ungefär) och 850 varv alltså. Antar att det är normalt, även om jag inte minns att den gjort så tidigare.
            Kylarvattnet borde väl inte ha CO i sig antar jag, men frågan är om det kan vara en spricka i turbon, eller om det kan vara topplockspackningen som läcker lite. Läste någonstans att med vatten upp till max så blir trycket högre i kylsystemet, så det trycks ut, men när det kommer ner till den nivån jag har nu så stannar det kvar eftersom det inte blir så högt tryck då. Men packningen borde ju antingen ha gått helt eller inte alls? Och är det lite svagt in mot en cylinder borde det väl bubbla med tanke på trycket som blir vid kompression?
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              ja, då borde det bubbla. Men en packning kan ju gå bara på en cylinder så att säga och då är det svårare att märka, men ser stiften ok ut ska det nog inte vara någon fara. TÄnkte att CO i kylvattnet inte är så konstigt om det börjar bli gammalt kanske?

              Spricka i turbon kan var i avgashuset, om det nu är någonstans, och då ser du det inte på kylvattnet, eftersom det bara kyler centrumet av turbon. SÅ där är det nog lugnt
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #8
                Hoppar in här, hur fungerar det när det är omvänt, alltså istället för CO i vattnet så vatten i oljan? Det borde väl vara mest logiskt om vattnet försvinner...

                Stämmer den teorin, att vattnet kan försvinna när det är på högsta nivå, men när det kommer till säg halva nivån vid varm motor, så slutar det försvinna?
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  Det där med att bilen går dåligt när det är kallt.... minus 5 i fredags och ingen is på rutorna, så glöm att försöka köra bilen de första minuterna. Den misständer och går på mindre än 4 cylindrar, orolig tomgång/varv, vill inte varva något överhuvudtaget och tänder varningslampan om man försöker. Efter några minuter, ungefär så lång tid det tar att i normal takt skrapa alla rutorna, så går den igen.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Undra hur symptomen blir med för kalla stift? Då stiften avleder för mycket värme och inte kommer till arbetstemperatur..
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #11
                      Om det är stiften borde väl ingen kunna köra sin bil när det är 5minus ute, har Fiat original-stift i (antingen de NGK som skall vara i BKGR6ET eller vad det nu var de hette eller Bosh-stift, 2100mil gamla). Skall bytas till NGK en grad kallare stift till sommaren, var det en 7a i de, kanske.
                      Men det borde som du syftar mot,vara något rätt nära förbränningsrummet eftersom det går rätt fort att komma upp i tillräcklig värme. Vet inte om det kan vara en spricka i toppen (var som sagt dumt att ignorera laddtrycksspikar upp mot 2bar, vet inte om det kan ha gett sprickor i toppen)? Eller en liten en mot någon vattenkanal? Fast då skulle det kanske gå åt lite mer kylarvätska, nu ser det inte ut att ha rört sig i expansionskärlet på 600mil.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment

                      Working...
                      X