Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spridare Marea 1,6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Här kommer min rad om dagens arbete.

    Bytte till ny tändspole och nya stift på lunchen och allt var frid och fröjd, efter jobbet tänkte jag kosta på den oslipade diamanten ny olja i motor och låda samt en allmän översyn.
    Sagt och gjort, men när jag drygt en timme senare ska starta och köra ut genom porten är det samma visa.
    Den går på två cylindrar!

    Sur, hungrig, trött slänger jag mig ur fjanten och börjar kika vid styrbox osv, juckade på kablar hit och dit,
    Tänkte att det hade nåt med det att göra då andra klåfingriga vart där och försökt "lagat" samma fel uppenbarligen, ser så ut på alla bonnlösningar.

    Efter en timmes felsökande bland sönderbrutna kontaktstycken osv fann jag att två kablar in i styrboxen glappade, när jag juckade på dom fram och tillbaka så startade den och gick på 4 burkar igen.

    Så jag ryckte ur dom ur kontakt stycket och lödde dit nya fräscha stift, vips så funkade det.

    Så nu ska jag precis sätta mig och leta på bildelsbasen efter en skrot som kan klippa lös nya kontaktstycken, så jag kan löda om dom!
    Blir så förbannad, jäkla klåpare som skruvat med bilen innan.
    Antagligen därför jag är 4:e ägaren på 3 månader visade det sig när jag fick regbeviset idag, pga att ingen annan lyckats löst felet.

    Tråkigt med såna fel, svåra att hitta! Bara hoppas att allt funkar som det ska nu, för bilen känns riktigt bra annars även om den har sina ålderskrämpor.

    Återkommer om hur den går.

    Over and out!

    /Pontus

    Comment


    • #17
      Tjoho,

      Tänkte bara upplysa om att bilen går som den ska 2:a dygnet nu.
      Så felet är nog funnet.

      /Pontus

      Comment


      • #18
        Har du nåt foto på den dosan,, intressant !
        tillockmed Fiat verkstads folk klagar på att det är å klena stift mm-
        Fiat for FUN

        Comment


        • #19
          Hej,

          Här kommer två bilder jag har skickat till lite skrotar.

          Inga bra bilder dock.




          Och en bonusbild på själva bilen.

          Comment


          • #20
            Ursäkta,, men vad F-n har hänt där ?
            Man blir ju lite rädd...

            På marean sitter den styrboxen lutad bakåt så att kontakten sitter helt bak mot förarhållet o inte uppåt eller framåt.

            Även om du hittar rätt kontakt, så ska det till extern skarvning med krympslang+lim på varenda kabel !
            Sen blir det nog bra !

            Ingenting e omöjligt.

            För övrigt är det en trevlig bil att ratta o köra,, men det ska ju fungera
            Fiat for FUN

            Comment


            • #21
              Hehe ja, gissa om jag vart det dagen efter jag köpt bilen (köpte den kvällstid, så jag såg det inte då) när jag tittade under huven, fick ont i magen kan jag säga.

              Jo jag vet det, väntar på svar från en bildemontering i närheten nu. Sen så fixar jag lödning och krympslang på jobbet, jobbar på Mitsubishi & Peugeot märkes verkstad. Lämpligt att utnyttja jobbets resurser.

              Att få ihop det är jag inte orolig för.

              Har du lust att ta en bild hur det ser ut på marean?

              /Pontus

              Comment


              • #22
                Originally posted by poppe
                Hehe ja, gissa om jag vart det dagen efter jag köpt bilen (köpte den kvällstid, så jag såg det inte då) när jag tittade under huven, fick ont i magen kan jag säga.

                Jo jag vet det, väntar på svar från en bildemontering i närheten nu. Sen så fixar jag lödning och krympslang på jobbet, jobbar på Mitsubishi & Peugeot märkes verkstad. Lämpligt att utnyttja jobbets resurser.

                Att få ihop det är jag inte orolig för.

                Har du lust att ta en bild hur det ser ut på marean?

                /Pontus
                På en 1,6 liters motor.
                Ta en snabb titt på vevaxel-läges-givarens kabeldragning
                Den sitter längst ner till höger under motorn sett från förarplatsen.
                På marean går den kabeln dragen nära oljefiltret o uppåt till en kontaktskarv längs motorblocket.
                Vid givaren har jag "tilläggs-isolerat" med lite "vulk tejp" = bil-elektrikerns bästa vän !
                samt ett delbart kabelskydd (elfa)svart refflad delbar plastbit
                efter det så startade bilen alltid igen !
                bara problem vid fukt !
                kan skicka på Marean senare.
                /Håkan
                Fiat for FUN

                Comment


                • #23
                  Ser ut att var ett DPO fel!

                  "Dreaded Previous Owner"

                  Vad gäller spridare så kan det funka med att köra dem i en ultraljudstvätt.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Håkan
                    På en 1,6 liters motor.
                    Ta en snabb titt på vevaxel-läges-givarens kabeldragning
                    Den sitter längst ner till höger under motorn sett från förarplatsen.
                    På marean går den kabeln dragen nära oljefiltret o uppåt till en kontaktskarv längs motorblocket.
                    Vid givaren har jag "tilläggs-isolerat" med lite "vulk tejp" = bil-elektrikerns bästa vän !
                    samt ett delbart kabelskydd (elfa)svart refflad delbar plastbit
                    efter det så startade bilen alltid igen !
                    bara problem vid fukt !
                    kan skicka på Marean senare.
                    /Håkan
                    Ska kika det!
                    Ja det vore bra om man fick en bild, det vore hyggligt! Så man har något att gå efter.

                    /Pontus

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by tempra33
                      Ser ut att var ett DPO fel!

                      "Dreaded Previous Owner"

                      Vad gäller spridare så kan det funka med att köra dem i en ultraljudstvätt.
                      Hehe ja verkligen!
                      Men nu har den snart rullat i en vecka helt utan problem, det var inga spridare, det var el-felet som sagt.

                      Men tackar för svaret iaf.

                      /Pontus

                      Comment

                      Working...
                      X