Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inställning av kammar / vevaxel TC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Inställning av kammar / vevaxel TC

    Håller på att montera ihop den "nya" motorn och funderar lite över inställningen av vevaxelns läge. Det finns ju en markering på skivan, men ingen på blocket om jag inte missat det. Kammarna är ju inget problem där finns ju klara markeringar. Jag har nu ställt vevaxeln så cyl1 och 4 är uppe då kammarna står mot markeringen, men det finns ju lite "rörelse" på vevaxeln innan kolven vänder. Hoppas någon fattar mitt problem.

  • #2
    Stoppa ner en lång mejsel, en tunn träpinne el liknande i tändstiftshålet och "känn"när kolven vänder.
    Eftersom kammarna snurrar med halva hastigheten så räcker den noggranheten utan att vara rädd för att komma fel. Du har ju även lite "flex" i kamremmen innan du drar fast spännrullen.
    Seven-clone med Fiat TC 2000 Turbo
    Fiat X1/9 -80 under modifiering.

    Comment


    • #3
      Kolven stannar ju liksom till någon grads vridning av vevaxeln när den vänder i övre dödpunkten. Mitt i detta är den riktiga övre dödpunkten.
      För att hitta denna någorlunda exakt kan du ta hjälp av en kompis som försiktigt drar runt veven medans du själv känner när kolven vänder ner. Gör en markering på kamdrev, kamrem el liknande mot en fast punkt på block eller topp. Gör sedan motsvarande åt andra hållet. Dubbelkolla båda lägen, och ställ sedan veven så att du hamnar exakt mitt emellen markeringarna.

      Om du har motorn på bänk ör det ännu lättare, då du kan använda en gradskiva och tex ett tändstift med en påsvetsad skruv som stopp åt båda hållen. Markera på gradskivan, och ställ den sedan mitt emellan markeringarna.

      Sedan brukar man faktiskt få ut bättre effekt på både låga och höga varv om kammarna ställs fram ca 3-4º (kamaxelgrader) gentemot originalmarkeringen. Tomgången kan bli lite nervös, men det kompenseras lätt med mer soppa.
      Om det gäller just för din motor vet jag inte, men det lär visst gå att tillämpa på de flesta icke överladdade motorer.
      Exakt läge måste naturligtvis testas fram på rullande landsväg förstås, men om motorn är byggd med kända komponenter borde det finnas gott om kunskap om hur kamaxlarna skall justeras optimalt.

      Comment


      • #4
        Tackar för svaren. Monterade ihop det i kväll och hoppas/tror det blev rätt. I instruktionsboken till bilen står att man absolut inte får spänna kamremmen vid montage, det skall göras med remspännaren automatisk. Jag har för mig att jag förr vid byten spänt manuellt vid montage, någon med åsikter?

        Comment


        • #5
          ØD

          Merking for veivakselen i ØD sitter på dekselet for register-reima. Du må prøvemontere dekselet for å kontrollere innstillingen. Pass på akselen til oljepumpe/fordeler, skal stå ca 30 grd forbi ØD. Tenning stilles på syl. no 4
          Lykke til!

          Comment


          • #6
            Nu blir det ett litet sidospår, hoppas det är ok. Jag har plockat fördelaren från min 132:a eftersom jag behövde en som monteras nere på blocket. Nu ser jag att den saknar vacumförställningen, någon som vet varför? Den sitter ju monterad i samma motor, med samma förgasare och bägge med brytarlöst tändsystem. Kan det vara så att Spidern har fått brytarlöst i efterhand och behållit gamla fördelaren, men att det inte behövs på bilar med brytarlöst och därför saknas på,132:an som har brytarlösöst från fabrik.

            Comment


            • #7
              De Fiat jeg har hatt, har alle hat fordeler med sentrifugal-stilling av fortenning. Elektronisk tenning kom med 2000-motoren i 1978. Hvis din spider er en US-modell, var det vanlig med vakum stilling på biler til dette markedet. Spider ble kun produsert for NA (north america)-spec i en viss periode på slutten av 70-tallet til de siste spider også kom i euro-versjon, -84?

              Comment


              • #8
                Motorn som satt i min Spider var en 2,0 1979 US modell med borttagen rening och bytt förgasare, men den motor som nu plockas i är en 2000 Europamotor. Fördelaren jag tog från 132:an är 2,0 1979 Europamodell. Min gamla US motor skall inte användas mer. Betyder ditt svar att jag kan glömma vacumförställningen och bara plugga den på förgasaren?

                Comment


                • #9
                  Yess!
                  Kjør med fordeleren uten vakum

                  Comment


                  • #10
                    Någon åsikt om remspänningen? Hur gör du vid byte?

                    Comment


                    • #11
                      Remspännaren/dess fjäder ger rätt spänning. Låt den vara oåtdragen medan du drar runt motorn för hand något varv, medsols (motorns arbetsriktning), sedan dra åt bultarna.

                      Förstår inte hur du vågar mecka så mycket utan handbok? (I den står allt, t.ex. Haynes för 132/Argenta).

                      Ett tändsystem måste alltid ta hänsyn till belastning, annars kommer inte din motor gå helt bra! I det brytarlösa systemet (som på min Argenta) går vakuumslangen till styrboxen (Marelli Digiplex) istället för till fördelaren.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Jag har haft handboken hela tiden, men den ligger hos en kompis nu och han är på sportlov. Men dessa motorer är ju rätt "basic" så det är ju mest detaljer som man behöver fråga om, eller kanske handgreppen från Er som jobbat med dom mer än jag. Att riva en motor och göra det jag har gjort kräver ju inte speciellt mycket handbok annat än för moment och "tips och trix" för just denna motortypen. Förhoppningsvis klar till Skokloster, men jag ska lyfta i två Dieslar i båten för dess också, puh.

                        Comment


                        • #13
                          Ett tändsystem måste alltid ta hänsyn till belastning, annars kommer inte din motor gå helt bra! I det brytarlösa systemet (som på min Argenta) går vakuumslangen till styrboxen (Marelli Digiplex) istället för till fördelaren. [/B][/QUOTE]

                          Det blr lite svårt att jämföra när du har insprut och elektronik som styr. 132:an fungerar utmärkt utan vacumförställningen.

                          Comment


                          • #14
                            Jo det gjorde min oxå men inte 100% perfekt. Det spelar ingen roll om motorn har insprutning eller inte, tändkurvan justeras alltid med belastningen..
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Det håller jag helt med om, men min tanke var att om det nu är någon form av centrifugaldriven förställning (som jag inte visste fanns) så provar jag så först så får vi se hur hon går. Annars får det bli ny fördelare, men det verkar bara finnas för kammontage med vacumklocka.

                              Comment

                              Working...
                              X