Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kupefläkt Dukato -87

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kupefläkt Dukato -87

    Är det någon som har erfarenhet av hur man kommer åt kupefläkten på en Dukato 87 . Ibland för den ett oherrans väsen, dessemellan låter den normalt . Jag skulle tro att det är plastkapslingen som slagit sig av värme eller ålder. Så jag behöver ha ut eländet för kunna se vad som hänt. I "verkstadshandboken" jag köpt näms fläkten inte ens och ingen bild. Någon med erfarenhet ?

  • #2
    Kupefläkten lagad

    Om nån skulle ge sig på att byta kupefläkt på en gammal Ducato kan jag ju ge en fingervisning hur det ska gå till. Kanske slipper ni då att overdo it som jag gjorde.
    Börja lossa skruvarna nedtill på instrumentbrädan som håller fast mot bakomliggande balk. Ta dän luftsutsläppet mitt i brädan (inte defrostermunstyckena) lossa slangarna till de yttre luftutsläppen. Fläktenheten är hopsnäppt med värmeelementet på sidorna och ovansidan (möjligeen även undertill) med små metallbleck samt ett stag till balken. Peta dän dessa metallbleck (ovansidan kräver tålamod) samt skuva bort staget. Lossa nedre wiren till spjällmanöveringen som sitter under luckan nedtill mot dig på fläktenheten. Nu ska det gå att lirka fläktenheten ut från elementet och sedan ner en bit varefter man lossar övre wiren till spjällmanöveringen. Sen ska det gå att ta hela enheten neråt och bort, ja elkontakterna till fläkten måste ju delas.
    Sen kan man om man tycker det inte är svårt nog slita bort defrostermunstyckena för bättre åtkomst och sedan tvingas to loss hel instrumentbrädan. Men det är en annan historia.
    Göte J

    Comment

    Working...
    X