Originally posted by Aloha
Nä det har jag inte. Tycker mig ha läst att det är ett normalt beteende så jag har inte tänkt så mycket mer på det. Däcken slits ju jämnt och det är bara när det är slitspår i körbanan som den sticker åt ena eller andra hållet. På jämn asfalt går den rakt o fint.
Jag antar att man måste lämna in bilen för att se om hjulinställnigen är ok? Eller går det att se själv?
Nu är jag helt splittrad inför däckvalet. Jag var helt inne på ett par kumho 215/45-17 och hade beställt en uppsättning ifrån däckonline men har inte betalat än. Nu får jag höra att det är "bättre" med 215/40-17 därför att det är närmare original i rullomkrets. Själv så tycker jag att det ser bättre ut med 40-profil och tänkte därför beställa det istället. Men då kommer det några nya åsikter som säger att man ska ha 225 i profil istället. Men 225 är ju ännu längre ifrån original rullomkrets.
Det är jätte kul att så många svarar, synd bara att alla tycker olika.
Finns det ingen som har provat på alla dessa kombinationer och kommit fram till vad som är det ulitmata? Eller är det alldeles för individuellt kanske?
Nä det har jag inte. Tycker mig ha läst att det är ett normalt beteende så jag har inte tänkt så mycket mer på det. Däcken slits ju jämnt och det är bara när det är slitspår i körbanan som den sticker åt ena eller andra hållet. På jämn asfalt går den rakt o fint.
Jag antar att man måste lämna in bilen för att se om hjulinställnigen är ok? Eller går det att se själv?
Nu är jag helt splittrad inför däckvalet. Jag var helt inne på ett par kumho 215/45-17 och hade beställt en uppsättning ifrån däckonline men har inte betalat än. Nu får jag höra att det är "bättre" med 215/40-17 därför att det är närmare original i rullomkrets. Själv så tycker jag att det ser bättre ut med 40-profil och tänkte därför beställa det istället. Men då kommer det några nya åsikter som säger att man ska ha 225 i profil istället. Men 225 är ju ännu längre ifrån original rullomkrets.
Det är jätte kul att så många svarar, synd bara att alla tycker olika.
Finns det ingen som har provat på alla dessa kombinationer och kommit fram till vad som är det ulitmata? Eller är det alldeles för individuellt kanske?
Angående 225 däck, du gör som du känner.
225 däck ser lite fetare ut, gör att bilen får liiiiiiite bättre grepp/vägegenskaper men gör den än mer stötig och spårkänslig plus att den lättare vattenplanar. Mitt val hade nog blivit 215, men jag är faktiskt lite sugen på 225 jag med..
Comment