Announcement

Collapse
No announcement yet.

dumpen har bytat dumpljud!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Neh, tyvärr inte. Bilen står kvar i götet o kommer nog så göra ett tag till, har inte tid att åka ner o hämta den.... Kanske ska jag köpa en orginal ändå, har ju hyfsat tajt med pengar nu... Alltså, har läst forumen om dom olika dumparna men tjänar man ngt på att köpa EVO 6 mot Bosch om man ändå inte ska trimma något?

    Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

    Comment


    • #17
      min bil

      går mycket jämnare o finare. Särkilt när motorn är kall. Precis som en av föregående medlemmar har skrivit.

      Sen när det är varm märker jag att den laddar på mycket kvickare i dom olika växlarna
      före detta coupe trimmare
      pimpig cadilacc deville
      Sv1000s C-Ö

      Comment


      • #18
        En dum fråga

        Men vad är en dump ? misstänker nåt men eftersom jag är inte den som är den på bilar så måste ja fråga ... något man bör kanske göra ? dyra grejer ? jag tycker min turbo kan kvittra ibland ... är det sådant ni menar ?

        *asgarvar för ja känner mig så jävla fjollig nu med mina idiotiska frågor*

        Rolle
        Coupé 16v Turbo -96
        Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

        Comment


        • #19
          Re: En dum fråga

          Originally posted by Hatter
          Men vad är en dump ? misstänker nåt men eftersom jag är inte den som är den på bilar så måste ja fråga ... något man bör kanske göra ? dyra grejer ? jag tycker min turbo kan kvittra ibland ... är det sådant ni menar ?

          *asgarvar för ja känner mig så jävla fjollig nu med mina idiotiska frågor*

          Rolle
          alla är nybörjare nån gång...

          Skulle inte säga att jag är särskilt rutinerad heller
          men En dumpventil är helt enkelt en ventil som dumpar ut det tryck som turbon laddat upp!!

          Det finns både öppna och återcirkulerande "dumpar".

          Det som är bra med en dumpventil är att du kan bygga up trycket snabbare i växlingarna.
          + att det ska vara bättre för turbon att släpa ut trycket än att det studsar tillbaka mot turbon(kvittrar).

          Men framför allt så låter det ju mums mums.

          Hoppas det gav lite svar på frågan Mvh Jakob
          bättre en bil på strippen
          än tio bilar i garaget!

          Comment


          • #20
            fjollig?

            Rolle, man behöver ju FAKTISKT inte vara bög, bara för att man inte vet allt i hela världen! Tror jag iallafall.
            Huvudpoängen med en by-passventil eller "dump" är, som Jugglen säger, att släppa ut överflödigt tryck så att det inte bromsar turbons varvtal (mycket snabbt) och skadar denna.
            Detta tryck uppstår när du t.ex. gasar fullt på 2:an o sen växlar till 3:an. När du släpper gasen stängs gasspjället, medan turbon fortfarande laddar ett jäkla tryck. Utan en bypass-ventil hade trycket bromsat turbinen så mycket att dess lagringar mm tar skada.
            En bypass ventil /dump känner av tryckskillnaden före-efter det stängda gasspjället, och öppnar för trycket att:
            1. Antingen föra trycket till "sugsidan" av turbon (återcirkulerande "dump")
            2. Eller dumpa ut trycket rakt ut i luften. (öppen dumpventil)

            På bilar som har återcirkulerande dump som standard är det oftast ingen större poäng att montera öppen dump, rent tekniskt, men vissa gillar ju ljudet! :-)
            En nackdel kan vara att insprutningen då har räknat med en massa luft som sugits in genom luftmassemätaren, men som sen bara försvinner... då blir det en väldigt fet bränsleblandning just då som kan skada katalysator mm. Eller eldsflamma ur röret - fräckt? :-)
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Återcirculerande borde väl vara att föredra eftersom luften kommer tillbaka med massa fart och hjälper till att hålla turbons varv uppe (spekulerar lite)?
              Är fördelen med ny dump att den kan stänga snabbare när man hoppar på gasen igen?
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #22
                Tror du har rätt, novisen.
                Och en bra dump borde både öppna och stänga snabbt.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #23
                  ÄÄÄH! Skit i att släppa gasen mellan växlingarna istället, då behöver du ju ingen dump... öööh? he he he

                  /Mats Strandberg

                  Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                  Alfa Romeo 75 Turbo -87
                  Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                  Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                  Comment


                  • #24
                    plus att man snabbt får ett par justa slicks att köra på fram utan extra kostnad.... :-D
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #25
                      Precis! Sen att man får reglera hastigheten med nyckeln är ju en vanesak....
                      /Mats Strandberg

                      Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                      Alfa Romeo 75 Turbo -87
                      Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                      Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                      Comment

                      Working...
                      X