Announcement

Collapse
No announcement yet.

Insprutningslampa lyser efter vakum slang byte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    jag har förstärkt dumpventil med samma fenomen, är nog bara att gilla läget när det gäller det tror jag... både du jag och novisen verkar ha samma fenomen faktiskt...
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #17
      Har faktiskt inte tänkt på det, men min bil rycker inte längre.... sitter just nu Forges svagaste fjäder i DVn, skall väl motsvara 0.2bar för att öppna IIRC, vilket är ca vad bosh-dumpen också öppnade på. Men jag har ändå något lustigt visslande ljud ibland vid växlingar, tror att det är en slang som läcker. Har funderat på att sätta in en mätare och kolla trycket ut från turbon, hur högt det blir, sätta in lämplig fjäder i dumpen och sedan vända på den. Får se om man får tid/ork med det en dag.....
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #18
        Ang. laddtrycksproblem...

        Hade lite tråkigt i helgen så satt och funderade lite för mig själv....

        Du har inte kopplat in PRVn direkt i plenumet nu (för mig jag läste att du funderade på att kopla den dit, kan blanda ihop saker och ting)? Eller har du kopplat det till utgången på turbon? Tror att det gör den skillnaden, för kör du på delvis gas kommer wastegaten på turbon att öppna vid satt tryck så du får bara 1.2bar över spjället, men om du kopplar PRVn till plenumet öppnar aldrig wastegaten, laddtrycket i rören ökar då tills det blir så högt motstånd att turbon inte orkar spinna fortare, eller tills trycket i plenumet blir 1.2bar (eller vad du nu satt det till). Tror inte turbon mår bra av att styras på det sättet (sliter man ut turbon snabbare? Problem med sprickor i wastegate, känns som om det kunde bli lite varmt om man låter turbon jobba så). Men det känns som om det får den effekten att det blir riktigt svårt att köra på varv upp över kanske 3000 utan fullt laddtryck......
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #19
          Jag styr via plenumet, fördelen är dock att wg inte öppnar förrän det är rätt tryck i plenumet som du säger, annars tar det längre tid att bygga upp laddtryck. Har skrivits lite just om detta om puntosports.co.uk, som "gratis sätt att få högre effekt".
          Sen slits det ju som du säger, men jag tror att det är relativt lite om man nu kör med korrekt bränsleblandning.
          Men visst, vid minsta lilla gaspådrag mer än mycket försiktigt vid över 3000 varv så går turbon in och jobbar
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #20
            Vet inte, tycker det känns som om turbon går varmt om den begränsar laddtryck genom att bromsas av högt tryck i insugsledningarna och inte genom att shunta bort avgaserna. Hade varit skoj om du har en tryckmätare till och koppla in i den överblivna slangen, av ren nyfikenhet om du har ork vill säga.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #21
              fast jag har alltid mätt trycket i plenumet ändå. Innan svajade trycket rätt mycket upp och ner, med en svajning på 0.3-0.4 bar upp och ner. Det var vid laddtrycksstyrning från turbon. Nu märks det inte av på samma sätt. JAg har tagit vakuumslangen till btr:en och splittat på.

              Tror att du får lägre förbrukning med, jag ligger på 0.8 blandad körning, kan iof sig bero på att motorn är genomgången också.
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #22
                Menade mäta trycket innan spjället, direkt efter turbon. För att se vilket tryckfall man har i IC, spjäll osv. Mitt ladd har inte åkt jojo faktiskt, än, men det kommer nog snart. Och bilen drar ca 1l/mil, men då är det 11km till jobbet, 70km/h och säkert 15 trafikljus på vägen. Cirka 0.77l/mil motorväg i 110-120 utan speciellt många omkörningar (inte helt 100% motor i min bil).

                Edit: Skall mäta själv så snart jag får tid, har ju en extra mätare i bilen, behöver bara få tummen ur och komma till skott.....
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #23
                  jepp gör gärna det, lbir helt klart intressant att se vad trycket ligger på borta vid turbon. Mitt uttag där är igenpluggat kommer jag ihåg, men en bra ide att mäta tryckfallet, borde dock inte vara alltför stort kan man tycka. De brukar väl säga en 0.2-0.3 bar?
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #24
                    Problemet är löst....


                    Jag hade inte monterat ihopa dumpen korrekt! Det var som jag misstänkte...jag hade fått gummipackningarna runt kolven att komma loss ur sina spår och på så sätt hindra kolven att arbeta fritt upp och ner. Nu sitter allt på sin plats och bilen går som tidigare...felfritt.

                    Jag kan ligga över 160 km/h utan att ladda med turbon. Inga ryckigheter finns kvar. Ingen insprutningslampa lyser Jag rekomenderar att att ni ser över era vakumslangar och dumpventilen.
                    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                    Comment


                    • #25
                      Ja, har en plastdump dock, så det blir svårt att ta isär den skulle jag tro. Den är iof sig bara 2 år gammal (1000mil) så hoppas den är ok. Visst går det att köra i farter över 140 rakt fram utan att ladda, men jag menar att så fort man gasar på laddar turbon otroligt snabbt.
                      Men Marco, vad drog bilen innan /efter du ändrade detta med dumpen? Vad har du för dump BTW?
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Freddan_BA
                        Ja, har en plastdump dock, så det blir svårt att ta isär den skulle jag tro. Den är iof sig bara 2 år gammal (1000mil) så hoppas den är ok. Visst går det att köra i farter över 140 rakt fram utan att ladda, men jag menar att så fort man gasar på laddar turbon otroligt snabbt.
                        Men Marco, vad drog bilen innan /efter du ändrade detta med dumpen? Vad har du för dump BTW?

                        Hur menar do drog? bensin, kraft? Jag tror det är en Forge återcirkulerande.
                        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                        Comment


                        • #27
                          sorry menade bensin, alltså om det märktes även på så sätt.
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Freddan_BA
                            sorry menade bensin, alltså om det märktes även på så sätt.
                            Märkte faktiskt ingen skillnad. Tycker dock att min punto är otroligt törstig i stads trafik. Tankade fullt innan helgen och nu är den snart på reserven igen
                            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                            Comment

                            Working...
                            X