Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lackering var?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lackering var?

    Har lite lackjobb på bilen, men vet inte om man skall köra bilen till verkstad och låta dem ta bilen till lackering, eller om man skall ta den direkt till lack, ex. vis lidingö billackering? De var väldigt trevliga och verkade kunniga att prata med i alla fall.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    vad är det för typ av jobb, små/stora? Vet inte vilka som är bäst osv. Underjobbet är väl det som brukar bli dyrast, så se till att ha gjort sådant själv i så stor mån det går.
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #3
      Jag behöver oxå lack på kjolarna men vet inte vem jag ska anlita...
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Lite rostbubblor på motorhuv (rätt stor bubbla faktiskt, typ 10cm diameter) och bagagelucka (lite vid låscylindern) samt omlackering av höger bakskärm (dörruppslag som spräckte lacken, försäkringsarbete). Har inte kunskap nog att göra något arbete själv. Har ingen aning vad de kan göra mot rostangrepp eller om man kan vara hyfsat säker på att det inte kommer tillbaka innom ett år heller.
        Gissar att alternativen är fiat i trångsund (inte säker på det) eller lidingö lackering.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Då börjar man bli klar med "lackeringsjobbet"..... jäklar att det alltid skall krabba och vara jobbigt hela tiden

          Fick fingeravtryck i kanten på motrhuven när jag hämtade den första gången (mjuk lack kan man väl säga), men motorhuven blev ändå omlackad igen pga damm. Lacken släppte vid låset på bakluckan som lagades på något sätt, hoppas att det lackades om och det var damm som poleras bort så hårt från bakskärmen att färgen släppte, ser ut som ett stenskott. Hade 3 dammkorn som också polerats ner, runt dessa ser det ut som om lacken inte fyllt upp ordentligt, kan tänka mig att det beror på ytspänning runt kornen vid lackeringen. Poleringen var väldigt dålig gjord, såg tydliga repor vid lacksläppet utan hjälp från lyse, och med bilen i solen.... såg ut som... äää... polerrosor av värre sort. Så nu skall de fylla i lacksläppesstenskottet och polera om bakskärmen. Tycker att de matchat in färgen helt otroligt dock, omöjligt att se att de tonat ut den gula färgen mot dörren, som de säger att de gjort. Men det är klar nyansskillnad mot dörren. Tydligen är bakskärmen omlackad tidigare, vilket skulle förklara det hela. Förra gången jag frågade var det pga att ljuset bryts olika i ny och gammal klarlack. Har haft bilen i 8 år, ingen omlack under den tiden och kunde inte se någon skillnad i färg innan heller. Dessutom är det skrämmande vad lik färgen på hela bakskärmen och motorhuven är. Nästan som om det är samma färg. Och det är lite svarta prickar i färgen, tydlgien blir det så med akrylfärg eller vattenbaserad färg eller hur det nu var, och det mönstret är över hela bakskärmen och motorhuven. Men det kan ju vara pga vattenbaserad klarlack också.
          Skickade också motorhuven direkt till lackeraren, tycket det var smidigast så, de lovade att kolla skick mm och inget problem att ta emot den, väldigt hjälpsamma. Men fraktsedeln satt på kartongen för motorhuv och den slängde de snabbt som sjutton och glömde ju ta bort fraktsedeln, så nu har jag inget kvitto på motorhuven. Betalning kunde också bara ske kontant pga hög kostnad för kortapparat, samt kvittot går inte att få med specifikation på exakt vad de gjort, utan bara "arbete utfört efter överenskommelse"..... Det känns lite konstigt allt det här om jag skall vara ärlig.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment

          Working...
          X