Announcement

Collapse
No announcement yet.

insprutningslampa lyser på coupen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • insprutningslampa lyser på coupen

    Hej nu lyfter jag tråden har dragit fram coupen en 16vt 1994. Besikta bilen idag och den gick igenom insprutningslampan lyser men har man jämt varv mellan 1800-2000varv så slocknar den då sjönk hc drastiskt hc låg på nästan 500 när den lös. Har provat byt till original chip gjorde ingen skillnad sitter öppen dump och öppet filter på, inget torr filter sitter ingen lmm på den här. Har set några felkods läsare på nätet nån som vet vart man kan köpa en sån till bra pris som funkar ihop med pc?
    Eller nån som vet vad som kan vara fel?
    Last edited by raverfredde; 21 May 2012, 20:49.
    [img]on

  • #2
    Re: insprutningslampa lyser på coupen

    Originally posted by raverfredde
    tjo nu har jag dragit igång coupen efter den har stått längre tid runt 2-3 år utan att varit startad så många gånger,
    skulle köra en bit med den nu idagen o efter cirka 1,5 mil så börjar lampan lysa o det går inte varva mer än runt 4 tusen då börjar den bluddra o dö sen så släckte den sig o tände sig o höll på men nu lyser den konstant. har ju ståt ett tag så va ska ja börja söka den verkar ju inte få nog med bränsle
    Jag hade precis samma fel på min bil, det kan du läsa om på tråden "Coupén dör " i Coupé-delen av forumet.

    Det är svårt att säga exakt vad det är men för min del var det Luftmassemätarn som var trasig så bilen gick in i ett "begränsat prestanda läge", typ "take-you-home-mode" när bilen känner att något är fel.
    Kolla så att LMMen bra ut!
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

    Comment


    • #3
      det verkar som det blir värre när den blir varm också provstarta nu när den var lite kyligare då går den lite längre innan lampan börjar lysa var de samma på din?
      [img]on

      Comment


      • #4
        Originally posted by raverfredde
        det verkar som det blir värre när den blir varm också provstarta nu när den var lite kyligare då går den lite längre innan lampan börjar lysa var de samma på din?
        Nej, min lampa började lysa direkt när jag startade bilen. Hmm mysko.. Tror inte det är din Luftmassemätare i så fall men ta en titt för säkerhets skull, den sitter precis innan luftburken, du kan se exakt var den är om du inte vet om du tar en titt i "Coupén dör " tråden.
        Innan varningslampan går igång, går bilen bättre och går att varva fullt ut då?
        Tidigare bilar:
        Volvo 480ES 2006-2007
        BMW 320i E30 2007-2008
        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
        + nån volvo 740 samt volvo 240

        Comment


        • #5
          Läs av felkoder, blir nog bäst så faktiskt.

          Comment


          • #6
            Vad har du för motor raverfredde?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Originally posted by Freddan72
              Vad har du för motor raverfredde?
              16VT

              Comment


              • #8
                16vt ja den kan gå o varva några gånger fullt men sen börjar lampan lysa. sen när den blir lite varmare och man stänger av o sätter på tändningen så tänds insprutningslampan
                [img]on

                Comment


                • #9
                  16vt har inte luftmassemätare (Bosch Motronic instprutning) utan Marelliboxen. Det låter som kamlägesgivaren är kass. Den kostar 1975 kronor.
                  Gör så här:
                  Istället för att spekulera - åk till verkstan och låt dom koppla in diagnosen så får du dirket svar på vilken eller vilka prylar som är trasiga. Det tar 5 min för dom. Det borde inte kosta mer än ett par hundringar. Ska du tokbyta alla prylar tills du hittar felet kommer det kosta en förmögenhet.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    ...

                    raverfredde: Kom du fram till nåt lr?

                    Har ju självklart samma fel som du beskrivit...
                    /Giallo Ginestra

                    Comment

                    Working...
                    X