Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vevaxelgivare till Coupén,....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vevaxelgivare till Coupén,....

    ....finns den i någon annan bil oxå?? Har en Lancia Delta 2,0T 16v -94, som har följande symptom:

    Baktänder, o ibland stendör, för att direkt starta!!
    Startar direkt ibland, eller tänder inte ens

    Fått tipset att prova o byta vevaxelgivaren, så därför undrar jag om någon har en sådan liggandes, o kan tänka sig att låna ut, eller vet om det sitter samma i en Volvo eller något annat vanligt!

    Den heter Magneti Marelli, SFA 100A o ser ut som på bilden....:
    http://goto.glocalnet.net/pearlwhite/fase.htm

    //Jesper

    tel 070 312 22 66
    Last edited by eh00jhd; 14 May 2007, 09:32.

  • #2
    Det där är inte vevaxellägesgivaren utan kamaxellägesgivaren. Kolla på Coupeteile.de, tror Oliver säljer dom.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      OJDÅ!! SKREV FEL!!! Kamaxelgivare!!!

      Ber om ursäkt för det!!

      //Jesper

      Comment


      • #4
        Re: OJDÅ!! SKREV FEL!!! Kamaxelgivare!!!

        Originally posted by eh00jhd
        Ber om ursäkt för det!!

        //Jesper
        ;-)

        Min gamla Tipo gick att köra utan kamaxellägesgivaren inkopplad, så jag skulle inte gissa på att den kan ge sådana symptom. Vevaxellägesgivaren finns att köpa hos Fiat.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Re: Re: OJDÅ!! SKREV FEL!!! Kamaxelgivare!!!

          Originally posted by Ante
          ;-)

          Min gamla Tipo gick att köra utan kamaxellägesgivaren inkopplad, så jag skulle inte gissa på att den kan ge sådana symptom. Vevaxellägesgivaren finns att köpa hos Fiat.
          Frågar vi så här: kan vevaxelgivaren ge samma resultat??

          Comment


          • #6
            Re: Re: Re: OJDÅ!! SKREV FEL!!! Kamaxelgivare!!!

            Originally posted by eh00jhd
            Frågar vi så här: kan vevaxelgivaren ge samma resultat??
            Det är en av dom (få) givare som måste fungera för motorn skall tända. Alltså, kopplar du bort den så går motorn inte alls.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Utan hall-givaren på vevaxeln så är bilen stendöd. Kamlägesgivaren kostar tyvärr 1900 kr som reservdel eftersom den inte går att serva. Idiotiskt eftersom hallgivaren som sitter i burken kostar en tia eller så på Elfa. Den används för att motorstyrningen ska veta vilken fas kamaxeln befinner sig i (snurrar hälften så fort som vevaxeln).
              Detta används vid start för att tändningen ska kunna identifiera vilken cylinder som ska tändas. Det är därför du får baktändning och ibland startar den inte heller. Det är 50% chans att det blir rätt.
              I Marellisprutet måste givaren vara hel eftersom den också används för att verifierar att motorn är "hel". Om ECU:n inte är nöjd med driftstatus, dvs inte får bra signal från kamaxelgivaren börjar den plocka bort tändpulser vid 4000 rpm. Motorn över går i "limp home safe"-mode.

              Ett Hall-element är en elektrisk komponent som ser ut ungefär som en transistor. Den genererar en specifik elektrisk puls när ett magentfält passerar tillräckligt nära. Denna puls känner ECU:n av om kvaliteten på signalen är tillräckligt bra. Både vev- och kamaxelgivaren är Hall-element. Vevaxelgivaren triggar på den lilla metallpiggen som går ut från en av remskivorna på vevaxeln. Andra bilar har andra upplägg, ofta en skiva med 60-2 piggar. Givaren skickar då 58 jämna pulser och ECU:n känner av de två pulser som saknas för att veta att "Nu ska jag tända". Principen är densamma i båda fallen.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Originally posted by TurboB
                Utan hall-givaren på vevaxeln så är bilen stendöd. Kamlägesgivaren kostar tyvärr 1900 kr som reservdel eftersom den inte går att serva. Idiotiskt eftersom hallgivaren som sitter i burken kostar en tia eller så på Elfa. Den används för att motorstyrningen ska veta vilken fas kamaxeln befinner sig i (snurrar hälften så fort som vevaxeln).
                Detta används vid start för att tändningen ska kunna identifiera vilken cylinder som ska tändas. Det är därför du får baktändning och ibland startar den inte heller. Det är 50% chans att det blir rätt.
                I Marellisprutet måste givaren vara hel eftersom den också används för att verifierar att motorn är "hel". Om ECU:n inte är nöjd med driftstatus, dvs inte får bra signal från kamaxelgivaren börjar den plocka bort tändpulser vid 4000 rpm. Motorn över går i "limp home safe"-mode.

                Ett Hall-element är en elektrisk komponent som ser ut ungefär som en transistor. Den genererar en specifik elektrisk puls när ett magentfält passerar tillräckligt nära. Denna puls känner ECU:n av om kvaliteten på signalen är tillräckligt bra. Både vev- och kamaxelgivaren är Hall-element. Vevaxelgivaren triggar på den lilla metallpiggen som går ut från en av remskivorna på vevaxeln. Andra bilar har andra upplägg, ofta en skiva med 60-2 piggar. Givaren skickar då 58 jämna pulser och ECU:n känner av de två pulser som saknas för att veta att "Nu ska jag tända". Principen är densamma i båda fallen.
                Det låter konstigt. Min Tipo 2.0 16V hade Marelli IAW insprutning, som jag tror är av samma typ som sitter på tubobilarna också, och den gick lika bra kamaxellägesgivaren i som urkopplad. Är det Hallgivare för vevaxeln också? Det visste inte jag, trodde det var en induktiivgivare som vanligt. Då har man lärt sig nått nytt ;-)
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Kärt barn har många namn. Lyckas man bara starta så går bilen att köra. Givaren kan succesivt bli allt sämre och kommer då inte hinna trigga och ge tillräckligt bra signal vid höga varv. Det är först när den är så pass kass som ECU:n börjar plocka bort tändpulser.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Man lär så länge man lever!

                    Alltid kul att få veta hur saker o ting funkar! Ser mig som en glad "hemmapulare" som är usel på att ställa diagnos, men om jag bara fått den, så brukar det mesta gå att lösa :-)

                    Är väl ofta så att grundpelarna till div givare o dyl, är baserad på standardelektronik, men är byggd så att man inte kan byta ut just den specifika o billiga delen?!

                    //Jesper

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by TurboB
                      Kärt barn har många namn.
                      Det är ju två helt olika typer av givare..
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jens
                        Det är ju två helt olika typer av givare..
                        Visst men det finns olika sätt åstadkomma en induktiv givare. Idag används nästan uteslutande halvledarkomponenter inom tillverkningsindustrin.

                        Jag ska ta en ny titt och se om det verkligen inte går att byta ut hallswitchen i fördelarburken. Jag har för mig att den är nitad och verkade jättejobbigt att få till när min var trasig. Vill man få fart på prylarna måste man ibland betala sig fri. Men jag blir tokig på att lägga ut 1900 spänn när jag vet att komponenten som är trasig i burken bara kostar några kronor.
                        Last edited by TurboB; 13 May 2007, 20:15.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TurboB
                          Visst men det finns olika sätt åstadkomma en induktiv givare. Idag används nästan uteslutande halvledarkomponenter inom tillverkningsindustrin.
                          Inom fordonsindustrin används principen magnetisk induktion för induktiva vevaxelgivare..... Jag är ingen elektronikexpert men har svårt att se hur/varför man ersätter en magnet och en spole i en induktivgivare med halvledarkomponenter, då försvinner ju vitsen. Idén med en induktivgivare är att få precision i utsignalen vilket den typen av givare ger. Men jag kan ha fel, det skulle inte vara första gången ;-)

                          Hur som helst, för att återgå till problemet så skulle jag gissa att det snarare är vevaxelgivaren än kamaxelgivaren som spökar om bilen inte startar. Förutsatt att det är någon av de två givarna som är orsaken.

                          Lycka till med felsökningen!
                          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TurboB
                            Visst men det finns olika sätt åstadkomma en induktiv givare. Idag används nästan uteslutande halvledarkomponenter inom tillverkningsindustrin.

                            Jag ska ta en ny titt och se om det verkligen inte går att byta ut hallswitchen i fördelarburken. Jag har för mig att den är nitad och verkade jättejobbigt att få till när min var trasig. Vill man få fart på prylarna måste man ibland betala sig fri. Men jag blir tokig på att lägga ut 1900 spänn när jag vet att komponenten som är trasig i burken bara kostar några kronor.
                            Låter som ett pilljobb som faller mig i smaken :-) En fråga då bara, innan man skruvar isär den:
                            Det är ingen sån där kul grej, som när man lossat skruvarna som håller ihop den, så säger det "BOING" så har det skuttat ut 18 fjädrar o lite annat kul som man inte vet hur det ska sitta?!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by eh00jhd
                              Låter som ett pilljobb som faller mig i smaken :-) En fråga då bara, innan man skruvar isär den:
                              Det är ingen sån där kul grej, som när man lossat skruvarna som håller ihop den, så säger det "BOING" så har det skuttat ut 18 fjädrar o lite annat kul som man inte vet hur det ska sitta?!
                              Nix. Du lossar "fördelarburken" med de tre muttarna så får du den i handen. Sen lossar du locket med, om det är 2 eller 3 skruvar. Innanför sitter det en skiva som går att plocka ut med hallswitchen på. Jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men det är inget som säger "boing". Om du postar beteckningen på den lilla svarta "transistor-mojen" så får vi försöka hitta den eller en ekvivalent.

                              Sen som Ante är inne på, det skadar inte att kolla vevaxelgivaren. Steg ett, kolla så inte hållaren till vevaxelgivaren har fått en kyss så att avståndet mellan vevaxelgivaren och "pliggen" är fel. Det står i manualen men jag har för mig det ska vara 1 mm. Om avståndet är för stort kan du få dålig kvalitet på signalen därifrån. Den givaren kostar dessutom bara 325 kr på Mekonomen om vill byta för att testa.
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment

                              Working...
                              X