Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gasen hänger sig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gasen hänger sig

    Hallå!

    Har länge haft problem med att gasen hänger sig på min Tempra 2.0. Varvet ligger kvar runt 1900-2000 varv fastän jag släppt gasen. Och det INTE själva pedalen eller spjället som hänger, utan nåt annat.

    På sistone har den dessutom börjat med en annan märklig sak; vid tomgång ökar varvtalet sakta men säkert. Ger då en liten spark på gaspedalen, så sjunker den till normal tomgång igen, sedan går den långsamt upp igen...

    ...lite irriterande som ni förstår.

    Någon som känner igen felen, eller är hejare på Lampredimotorerna?

    Kan ju tillägga att flera vacuumslangar är pluggade, bla till EGR-ventilen. Trots det går den igenom besiktningen utan problem. (Det är alltså fiatverkstaden som löst problem på detta sett sedan långt tidigare. När jag tog bort pluggarna så gick den ännu sämre!)

    Har haft loss vacuumslangar och gjort rent, kollat täthet, haft loss hela insprutet och tagit bort beläggningar, kollat så inget ventilhål till slangarna varit igentäppt osv. Men lyckas inte göra någon skillnad.

    Provade att spruta startgas runt alla slangar och insprut också, men inte heller det gjorde någon skillnad.

    Den går dessutom rejält omämnt på tomgång (ca 1100 varv/minut)

    Tacksam för alla idéer om hur jag ska fortsätta. Har kört fast kan man säga... :-(

  • #2
    Tomgångsventilen.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Tackar för tipset!

      Men var sitter den? Ska den rengöras eller bytas eller...? (Har inte speciellt mycket erfarenhet av att skruva under huven.)

      Comment

      Working...
      X