Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varningslampa o döende motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nu är den lagad, det va en PRN eller PRM sensor enligt verkstan? Vad detta nu kan vara för ngt kul, 2500 spänn fattigare o nu ska dumpen bytas med... Cuppen va en rolig bil att bogsera, tydligen så saknades vissa väsentliga detaljer när jag köpte den, bogseringsanordningen eller vad det nu kan kallas... Antar att det är en löstagbar "ögla med gängor"? Fick montera av blinkerslampan och fästa bogseringslinan i en "balk" i motorutrymmet... Ahja, tänkte det kunde vara kul att få veta vad felet var, så nu vet ni! Nu ska man bara åka 50 mil för att hämta pärlan....

    Per - Alfa Rosso hade alla instrument...

    Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

    Comment


    • #17
      Förlåt att jag lurade bort dig... AutoAlfa är en grym verkstad till ex. hjullagerbyte, och de kan italienska bilar. Men de är inte en "legitimerad" Fiatverkstad, med de nödvändiga diagnosverktygen som bara de har. Alltså Rosso, som tyvärr i mitt tycke ofta är lite dyra o rätt griniga..
      Skönt att det ordnade sig! Synd att min flickvän inte har körkort, då hade vi kunnat köra upp den åt dig på fredag.. :-)
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Pierre!

        Om du är riktigt snabb nu så kan jag fixa en säker transport av din bil från Gbg till Sthlm idag.
        Ring 031 923512 isåfall!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          Hmm, synd att jag inte såg det tidigare... Fick precis farsan att hämta bilen o nu har han åkt till Orust med nycklarna inlåsta i kåken...


          Tack ändå!!
          Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

          Comment


          • #20
            Nu j*vlar har man hämtat bilen och s*tan va den går bra efter bytet av sensorn o dump-ventilen! Men, nu har jag en ny fråga... Den funkar klockrent i stort sett över hela registret förutom när man drar fullgas från låga varv på 4-5:an, då "hugger" den till vid 3100-3200 rpm... Sen återkommer effekten direkt. Ev gör den det även på övriga växlar men det är mer märkbart på just 4-5:an. Ngn idé om vad det kan vara? Bilen ska vara (vad jag vet...) orginal förutom ett supersprint avgassystem (för det är väl inte orginal?).

            Danke schön!
            Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

            Comment


            • #21
              Självdiagnos

              Det borde väl finnas ngn självdiagnos i Coupen, visst är det Bosch-sprut på den?
              Pug, Opel, Dodge mfl jag kollat: Bryggkoppla en kontakt och instrumentbelysningen blinkar ett antal ggr, kolla en lista och... häpp! Där var felet.

              Comment


              • #22
                hmm... Var uppe på min lokala mekonomen verkstad idag o frågade om de kunde göra en feldiagnos på coupen(insprut-lampan lyser efter ramlagerbyte, och har tyvärr ingen tomgång kvar(( troligen en sladd som brustit eller givare som gått sönder under renoveringen)...
                Stod o kolla lite när han stod där o fiffla med datorn för att hitta hur han skulle göra, de hade kablar(kabel 502) och lite instruktioner... Men vad han såg kunde han bara göra en så kallad parallel-mätning på coupen(krångligt o dyrt tydligen)...

                Konstigt eller orka han bara inte hjälpa mig mer månne? Nån som gjort en feldiagnos på mekonomen här?

                ^^^^Blev juh lite nyfiken på självdiagnosen^^^^

                Funkar det på en 16vt? Några tips o trix?
                Gul 16v Turbo Coupe

                Comment


                • #23
                  har ett snarlikt fel på min coupe, sen ja köpt den för snart 2 månader sen har väl lampan insprutar lampan tänds under 10-20 s max 5 ggr lr nåt...då o då.
                  Eftersom den tännds så pass kort tid så har ja inte passat på o pressa bilen, så kör man normalt så går den iaf som vanligt även om lampan lyser. Har dessutom oftast hänt i fuktigt väder, så som regn o kvällar när d hänt.

                  har ej kollat upp d, däremot vet ja att när fiat verkstan hhär i stan koppla in sig i airbag diagnosuttaget kostade felsökningen 500kr. bör gälla även för de andra uttagen för motor unnder huven.

                  d där me självdiagnos tkr ja också coupen bör ha, trots att folk här på forumet skrivit att så inte är fallet. min förra gamla celica hade samma system, byglade två kontakter i uttaget med ett vanligt gem så blinkade lampan och man räknade blinkningarna och fick på så vis fram felkoden. billigt, enkelt o smart.

                  om ngn kommer på ett säkert sätt me coupen för att slippa paya 500kr uppskattas d
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #24
                    har du bytt bränslefilter nångång? kan ge de mest mystiska hugg o ryck vid varierande rpm

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Joksi
                      har ett snarlikt fel på min coupe, sen ja köpt den för snart 2 månader sen har väl lampan insprutar lampan tänds under 10-20 s max 5 ggr lr nåt...då o då.
                      Eftersom den tännds så pass kort tid så har ja inte passat på o pressa bilen, så kör man normalt så går den iaf som vanligt även om lampan lyser. Har dessutom oftast hänt i fuktigt väder, så som regn o kvällar när d hänt.

                      har ej kollat upp d, däremot vet ja att när fiat verkstan hhär i stan koppla in sig i airbag diagnosuttaget kostade felsökningen 500kr. bör gälla även för de andra uttagen för motor unnder huven.

                      d där me självdiagnos tkr ja också coupen bör ha, trots att folk här på forumet skrivit att så inte är fallet. min förra gamla celica hade samma system, byglade två kontakter i uttaget med ett vanligt gem så blinkade lampan och man räknade blinkningarna och fick på så vis fram felkoden. billigt, enkelt o smart.

                      om ngn kommer på ett säkert sätt me coupen för att slippa paya 500kr uppskattas d
                      Kolla här: http://xoomer.virgilio.it/flmbe/fiat.htm
                      Fiat 500
                      Fordson Super Dexta -64
                      Kawasaki Z1A
                      Kawasak GPz1100A2
                      Suzuki Grand Vitara -11
                      Suzuki T500R

                      Comment

                      Working...
                      X