Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kolvringar 20 VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kolvringar 20 VT

    Ringer runt som en galning, men det enda jag finner är kolvringar stöpta i äkta guld av priserna att döma.

    Vart finner man kolvringar i orginaldimension med rimlig leveranstid och till rimliga pengar?

    Nån som har tips på utlänska leverantörer?
    Projekt Få skiten att gå -07

  • #2
    Hos Fiat skulle jag tro..?
    Är de dyra är det nog för att de är bra.
    Man lär nog inte stoppa in vilket skit som helst i en motor på 2 liter som ger 220hk original..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Det roliga (tragikomiska?) är att jag idag har snackat med Fiat-handlares reservdelsavdelningar som INTE kan få fram kolvringar.

      Har hittat handlare som kan också, för den delen. Preem här i stan vill ha 3140 +moms +ev expressleverans. Rosso vill ha 4925:-
      AR-bil i 08 vill ha från 3181:- till 6800:- beroende på vilket utförande det är på kolvarna.

      6800:-, då är det inte många kronor kvar till smidda alukolvar med stakar, ringar och allt från staterna. Om det nu är så illa att kolvarna har ett instansat B, det vill säga.

      Tanken nu var att kolla lite utanför sveriges gränser, att köpa nåt inom EU är ju inga större problem då ett kit kolvringar inte lär rendera nån astronomisk fraktkostnad. Men vart finns Fiatdelar billigt utanför Sverige?
      Projekt Få skiten att gå -07

      Comment


      • #4
        I stort sett överallt utanför Sverige där Fiat/Lancia inte är ett "litet skitmärke". Prova t.ex. http://maxdue.dk/ som är min lokala Fiathandlare, inte alls så tokiga priser som man (jag) föreställde mig orginal. Gäller såklart inte alla delar, men överlag är det vettiga priser.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Här kommer några fler tips:

          Du kan ju höra med Ad-center , Gete motordelar , www.meca.se eller www.widik.se

          Comment


          • #6
            Under "Coupe Info" finns en del reservdelslänkar oxå.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Kolvringssatser brukar hamna på över 500 kr per cylinder och visst känns det omotiverat dyrt. Självklart går det att få fram kolvringar snabbt. Kolla med min Fiatverkstad VIA-bil 08-6442610.
              Du vet att cylinderloppen bör köras i en honingmaskin (under inga omständigheter handhållna leksaker från bilfimor) för att dels göras helt cylindriska och dels få ett tillräckligt grov yta för att kunna slitas in tillsammans med den kolvringslegering du väljer. Olika material kräver olika grader. Hur mycket bearbetning som behövts bestämmer sen vilken överdimension kolvringarna ska ha.

              Som Per säger, det är en prestandamotor. Om man ändå river skulle inte jag göra ett fuskjobb. Som nån på Ultra Motors sa, som gjort en del motorjobb åt mig: vill du ha en dålig motor eller en bra motor?
              Det räcker med att lämna in ett renplockat block till firma för honing och det kostar inte särskilt mycket att göra jobbet, kanske tusenlappen.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Givetvis ska blocket honas, hos en av dom där krokiga gubbarna som renoverat motorer hela livet och har kunskaper och fingertoppskänsla som få. Tyvärr kunde han inte hitta ringarna genom sina leverantörer.

                Det som är anledningen till att motorn ska isär är ett dåligt vevlager. Det som ska göras när motorn ändå är isär är en komplett genomgång av toppen med slipning av ventiler, byte av styrningar och tätningar, fräsning av lite aggresivare sätesvinklar och givetvis planing av toppen. Blocket ska honas med stressplatta och planas, sen återstår att se vad som behöver göras i vevpartiet. Har en annan vev och block, så det beror lite på vilket som ger bäst utgångspunkt. Sen ska han som verkligen kan det montera ihop underdelen och dra den färdigt för att få alla toleranser rätt. Så frågar ni mig börjar det likna en rätt seriös motorrenovering, som kommer gå lös på mer än vad jag har gett för bilen.

                500 kr/cyl för kolvringar skulle jag räkna som riktigt rimligt jämfört med dom 750-1000 kr flera leverantörer vill ha. 110 literhästar är endel, men inget direkt extremt. VW's 1,4 TSI ligger på 121 literhästar. S2000 ligger väl i dom trakterna utan överladd om jag inte minns fel. Som jämförelse kan nämnas dom 250 kronorna brorsan fick ge för en extra sats för en cylinder till dom Wiseco(?)kolvarna han hade i BMW'n när en ring gick av under montering. 250 inkl. frakt från staterna.
                Projekt Få skiten att gå -07

                Comment


                • #9
                  Låter som om du ändå skulle vilja ta veven från Stilo 2.4 när du ändå är igång..?
                  Finns en del 2.4l-konverteringar gjorda på www.fccuk.org.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Nu ska vi inte ruinera mig här inte

                    Tanken på 2.4 har slagit mig, som jag har förstått det räcker det med den strokade veven. Men sen kommer ju allt annat, motorstyrning, den biten. Men visst är man sugen

                    Tanken är nog snarare att få en motor som jag vet är i gott skick. Beroende på vad det finns pengar och tid till balansera kolvar, kanske en streetportning och så när ändå grejorna är isär. Sen montera ihop det, kanske lite större snurra och ett mysigt chip. En körbar, besiktningsbar motor med nån häst mer är orginal utan att på nåt sätt bli en värsting.

                    Man får inte glömma att det enda jag har kört Coupén var på trailer bakom Broncon (syntes knappt i speglarna) och i lina bakom en 525 tds. Så bara 220+ lär räcka långt för att roa mig.
                    Projekt Få skiten att gå -07

                    Comment

                    Working...
                    X