Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trasig drivknut 16VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trasig drivknut 16VT

    Ville bara dela med mig lite av mina (få!) erfarenheter när det gäller detta. Kan det hjälpa någon här på forumet med deras problem så är ju det bra.

    Ljudet jag fick från höger fram var ett tydligt knackade vid endast några grader högersväng, något mindre (men ändå påtagligt) ljud vid rakt fram och en klar obalans i framvagnen hela tiden. Alltså ingenting vid fullt rattutslag och kraftig acceleration utan bara i vissa lägen. Till saken hör att drivknutsdamasken var hel och fin och knuten full i friskt fett... vilket naturligtvis gjorde att man tvekade ett par gånger extra vid bytet. Men men... beställde iaf ny knut från www.widik.se (1400:- ) i tisdags och fick den igår - efter bytet går bilen helt tyst, inga vibrationer och inga missljud överhuvudtaget. TOKNÖJD!! Efter att ha plockat isär den gamla knuten så visade det sig att kulorna slitit spår i den inre kretsen vilket alltså gett upphov till ljuden jag beskriver ovan. Både jag och min far var tydligt skeptiska till om det var drivknuten överhuvudtaget när vi tog loss den, såg nämligen hur fin ut som helst i övrigt och gick inte att känna något glapp alls. Var tillochmed en bilmek som kunde svära på att drivknuten var hel efter provkörning, hade däremot svårt att säga vad det var istället. Men i vilket fall som helst går bilen som en dröm nu, solen skiner och jag har semester om två veckor. Som sagt... kan detta hjälpa någon att ställa diagnos så är jag glad att kunna hjälpa till - blev bara så förvånad själv över att det faktiskt var en trasig drivknut trots allt.

    Edit: Kanske ska klargöra att tråden gäller den YTTRE drivknuten.
    Last edited by Aapan; 28 May 2007, 00:49.

  • #2
    Har märkt av liknande fenomen på min bil, och en snabb titt visade att damasken var trasig och axeln glappade som fan mot knuten. Hur gör man i dessa fall? byter bara knut och damask eller hela drivaxeln?
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #3
      Ser i mina ögon ut som ett enkelt fall av trasig drivknut, har hört talas om trasiga drivaxlar men då har det rört sig om att de blivit skeva och inte att de orsakat något glapp. (de som har erfarenhet av trasiga drivaxlar får ju gärna lägga in ett ord i diskussionen så att jag inte är helt ute och cyklar) Klonkande ljud och trasig drivknutsdamask brukar annars vara tydliga symptom på att knuten är kass och bör bytas... är dessutom inte överdrivet svårt att göra själv heller.

      Edit: När du köper ny knut följer ny damask och fett med kan jag iaf. meddela.
      Last edited by Aapan; 28 May 2007, 00:49.

      Comment


      • #4
        Skoj, har beställt en från widik.se nu :-)
        mekonomen var ju 2ggr dyrare
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment

        Working...
        X