Ville bara dela med mig lite av mina (få!) erfarenheter när det gäller detta. Kan det hjälpa någon här på forumet med deras problem så är ju det bra.
Ljudet jag fick från höger fram var ett tydligt knackade vid endast några grader högersväng, något mindre (men ändå påtagligt) ljud vid rakt fram och en klar obalans i framvagnen hela tiden. Alltså ingenting vid fullt rattutslag och kraftig acceleration utan bara i vissa lägen. Till saken hör att drivknutsdamasken var hel och fin och knuten full i friskt fett... vilket naturligtvis gjorde att man tvekade ett par gånger extra vid bytet. Men men... beställde iaf ny knut från www.widik.se (1400:- ) i tisdags och fick den igår - efter bytet går bilen helt tyst, inga vibrationer och inga missljud överhuvudtaget. TOKNÖJD!! Efter att ha plockat isär den gamla knuten så visade det sig att kulorna slitit spår i den inre kretsen vilket alltså gett upphov till ljuden jag beskriver ovan. Både jag och min far var tydligt skeptiska till om det var drivknuten överhuvudtaget när vi tog loss den, såg nämligen hur fin ut som helst i övrigt och gick inte att känna något glapp alls. Var tillochmed en bilmek som kunde svära på att drivknuten var hel efter provkörning, hade däremot svårt att säga vad det var istället. Men i vilket fall som helst går bilen som en dröm nu, solen skiner och jag har semester om två veckor. Som sagt... kan detta hjälpa någon att ställa diagnos så är jag glad att kunna hjälpa till - blev bara så förvånad själv över att det faktiskt var en trasig drivknut trots allt.
Edit: Kanske ska klargöra att tråden gäller den YTTRE drivknuten.
Ljudet jag fick från höger fram var ett tydligt knackade vid endast några grader högersväng, något mindre (men ändå påtagligt) ljud vid rakt fram och en klar obalans i framvagnen hela tiden. Alltså ingenting vid fullt rattutslag och kraftig acceleration utan bara i vissa lägen. Till saken hör att drivknutsdamasken var hel och fin och knuten full i friskt fett... vilket naturligtvis gjorde att man tvekade ett par gånger extra vid bytet. Men men... beställde iaf ny knut från www.widik.se (1400:- ) i tisdags och fick den igår - efter bytet går bilen helt tyst, inga vibrationer och inga missljud överhuvudtaget. TOKNÖJD!! Efter att ha plockat isär den gamla knuten så visade det sig att kulorna slitit spår i den inre kretsen vilket alltså gett upphov till ljuden jag beskriver ovan. Både jag och min far var tydligt skeptiska till om det var drivknuten överhuvudtaget när vi tog loss den, såg nämligen hur fin ut som helst i övrigt och gick inte att känna något glapp alls. Var tillochmed en bilmek som kunde svära på att drivknuten var hel efter provkörning, hade däremot svårt att säga vad det var istället. Men i vilket fall som helst går bilen som en dröm nu, solen skiner och jag har semester om två veckor. Som sagt... kan detta hjälpa någon att ställa diagnos så är jag glad att kunna hjälpa till - blev bara så förvånad själv över att det faktiskt var en trasig drivknut trots allt.
Edit: Kanske ska klargöra att tråden gäller den YTTRE drivknuten.
Comment