Hade i princip betämt mig för att skaffa en Grande Punto diesel till tjejen tack vare av miljöbilsklassningen. 10.000:- i bidrag, 6.000:- i skatterabatt och löjligt låg förbrukning. Gratis parkering på boendeplatser och lite annat gôtt.
Idag har Göteborg precis ändrat de lokala reglerna för dieselbilar så att Punton hamnar precis utanför miljöbilsklassningen lokalt. De hävdar att det inte finns dieselbilar som har RME godkänt som bränsle från tillverkaren (RME finns inte i Italien) eller med NOx-nivåer under 0,08 g/km.
Landvetter Bil som är min Fiat-kontakt säger att NOx-nivån ligger lägre vid mätning, men de måste finnas papper på detta från tillverkaren. Det är dessutom helt avhängigt renheten på dieselbränslet och den lokala marknaden, vilket försvårar för alla tillverkare utan SAAB och Volvo. Inte fan testar Fiat med diesel annat än från hemmamarknaden.
Dieseln från Preemraff och Shellraff (Citydiesel) i Göteborg är så ren att det möglar i tanken och den luktar knappt något heller.
Jag tror på oljebrännaren som framtida motorteknik. Det är ju trots allt den motorteknik, förutom elmotorn, som har högst verkningsgrad.
Den nya 0,9liters turbo-2:an på 100 hästar från Fiat lär ju i alla fall passera under kravspecen.
Idag har Göteborg precis ändrat de lokala reglerna för dieselbilar så att Punton hamnar precis utanför miljöbilsklassningen lokalt. De hävdar att det inte finns dieselbilar som har RME godkänt som bränsle från tillverkaren (RME finns inte i Italien) eller med NOx-nivåer under 0,08 g/km.
Landvetter Bil som är min Fiat-kontakt säger att NOx-nivån ligger lägre vid mätning, men de måste finnas papper på detta från tillverkaren. Det är dessutom helt avhängigt renheten på dieselbränslet och den lokala marknaden, vilket försvårar för alla tillverkare utan SAAB och Volvo. Inte fan testar Fiat med diesel annat än från hemmamarknaden.
Dieseln från Preemraff och Shellraff (Citydiesel) i Göteborg är så ren att det möglar i tanken och den luktar knappt något heller.
Jag tror på oljebrännaren som framtida motorteknik. Det är ju trots allt den motorteknik, förutom elmotorn, som har högst verkningsgrad.
Den nya 0,9liters turbo-2:an på 100 hästar från Fiat lär ju i alla fall passera under kravspecen.
Comment