Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miljöbil...försent!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Miljöbil...försent!

    Hade i princip betämt mig för att skaffa en Grande Punto diesel till tjejen tack vare av miljöbilsklassningen. 10.000:- i bidrag, 6.000:- i skatterabatt och löjligt låg förbrukning. Gratis parkering på boendeplatser och lite annat gôtt.

    Idag har Göteborg precis ändrat de lokala reglerna för dieselbilar så att Punton hamnar precis utanför miljöbilsklassningen lokalt. De hävdar att det inte finns dieselbilar som har RME godkänt som bränsle från tillverkaren (RME finns inte i Italien) eller med NOx-nivåer under 0,08 g/km.
    Landvetter Bil som är min Fiat-kontakt säger att NOx-nivån ligger lägre vid mätning, men de måste finnas papper på detta från tillverkaren. Det är dessutom helt avhängigt renheten på dieselbränslet och den lokala marknaden, vilket försvårar för alla tillverkare utan SAAB och Volvo. Inte fan testar Fiat med diesel annat än från hemmamarknaden.
    Dieseln från Preemraff och Shellraff (Citydiesel) i Göteborg är så ren att det möglar i tanken och den luktar knappt något heller.

    Jag tror på oljebrännaren som framtida motorteknik. Det är ju trots allt den motorteknik, förutom elmotorn, som har högst verkningsgrad.
    Den nya 0,9liters turbo-2:an på 100 hästar från Fiat lär ju i alla fall passera under kravspecen.

    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Glömde skriva att det jag förlorar är gratisparkeringen lokalt i Göteborg.
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

    Comment


    • #3
      Dessutom har jag skrivit i fel forum.

      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

      Comment


      • #4
        Originally posted by Schuckert
        Glömde skriva att det jag förlorar är gratisparkeringen lokalt i Göteborg.
        Skönt. Jag har boendeparkering på min Coupé och det börjar bli jobbigt ibland att få plats. Står massa små fjärtbilar (Smart, Pegga 106) ivägen överallt.
        Dom har inte precis valt dom för att vara miljömedvetna. BARA pga gratis parkering.
        Istället för att pendla kan dom ta bilen till jobbet när man jobbar centralt.
        Blev det inte lite snett där kära politiker???
        Klassikern är min kollega som har en Smart.
        Han får stå 2 timmar på 10-minuters parkering.
        Vi har flera sådana precis utanför vårt kontor på Västra Hamngatan i Gbg.
        Han har satt alarm på sin mobil och går ut och flyttar bilen varannan timma...
        Miljömedveten? Ojaaaa... Han bor 1 kvarter från Vasagatan.
        Ni från götet inser...

        Och politikerna tror dom gör ett bra jobb... jösses
        Coupé 20VT LE -99 Svart
        Camaro V8 1LE -14 Röd
        Huracan V10 610-4 -14 Grå
        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

        Comment


        • #5
          Originally posted by alx
          Skönt. Jag har boendeparkering på min Coupé och det börjar bli jobbigt ibland att få plats. Står massa små fjärtbilar (Smart, Pegga 106) ivägen överallt.
          Dom har inte precis valt dom för att vara miljömedvetna. BARA pga gratis parkering.
          Istället för att pendla kan dom ta bilen till jobbet när man jobbar centralt.
          Blev det inte lite snett där kära politiker???
          Klassikern är min kollega som har en Smart.
          Han får stå 2 timmar på 10-minuters parkering.
          Vi har flera sådana precis utanför vårt kontor på Västra Hamngatan i Gbg.
          Han har satt alarm på sin mobil och går ut och flyttar bilen varannan timma...
          Miljömedveten? Ojaaaa... Han bor 1 kvarter från Vasagatan.
          Ni från götet inser...

          Och politikerna tror dom gör ett bra jobb... jösses
          På ett sätt tror jag ändå att dom gör det.
          Visst är det förjävligt att de köper en sån bil bara för o få stå gratis, men om vi säger såhär. Om det inte hade funnits? tror du dom hade köpt sånadär fjuttbilar då? :-)
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #6
            Originally posted by Fuel
            På ett sätt tror jag ändå att dom gör det.
            Visst är det förjävligt att de köper en sån bil bara för o få stå gratis, men om vi säger såhär. Om det inte hade funnits? tror du dom hade köpt sånadär fjuttbilar då? :-)
            Nä de hade nog gått till jobbet Så våra kära politiker tänker inte speciellt ofta eller mycket. Men tjöta skit det kan de

            Kan inte mer än hålla med dig alx.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Det är en kommande medelklasstrend att köra så snål bil som möjligt. Allt i jakten på status.
              Just är pseudo-miljömedvetenhet högsta status.
              - Jag tog Merca-SUV:en ner till Ica och köpte lite KRAV-bananer.

              Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

              Comment

              Working...
              X