Announcement

Collapse
No announcement yet.

verktygstips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • verktygstips

    Jag funderar på att köpa en lite mer komplett verktygssats (mer komplett än rustas 299-kr lådor.. någon hejd får det vara )

    Vad ska jag tänka på? Vad behövs?
    Är det värt att lägga 2 papp på en riktig låda?
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

  • #2
    Kamasa Tools är bra grejer, denna var jag inne på att köpa:

    http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar...dept_id=SE-140

    Men när jag stod där i Jula såg jag en annan låda som såg nästan identisk ut fast no-name, tittade man på hylsorna och spärrskaft så stod det Kamasa Tools på de, dessutom kostade de 1000kr mindre, dvs 2000kr.

    http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar...dept_id=SE-140

    De har används flitigt i garaget än idag har skruvat mycket i coupen med dessa verktyg och jag är inte ensam att använda de. Spärrskaften håller riktigt bra även om de blivit tappade i marken och badat i olja samt använt långa rör för att dra av jobbigt stora bultar. Mycket stryktåliga med andra ord.

    Så 2000kr lådan är mycket bra och prisvärd tycker jag.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Bahcos grejer brukar ju hålla ett tag.
      Mekanikersats S106



      Har själv en stor Kamasa-sats från slutet av 70-talet som är helt intakt trots regelbunden misshandel.
      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

      Comment


      • #4
        Tycker Biltemas verktyg är bra överlag. Och billiga..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Köpte en Bahco polygripsats den höll inte längre annars har jag bra erfarenhet av Bahco.

          Mycket av Biltemas verktyg i den dyra satsen kommer från Kamasa men jag tycker att det är för mycket bitsar i den som man aldrig använder och ifall man skulle behöva de kostar de inget att köpa lösa. Sen är jag alergisk mot allt som det står Biltema på även om de ger 10års garanti på vissa verktyg

          Det viktigaste i en verktygssats är spärrskaftet tycker jag den ska tåla mycket.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            tack för snabba svar!
            Den där no-name satsen var jag inne på också. Bra att veta att den är bra
            Köpte en liten noname-sats på järnaffären igår, och det var ren s-k-i-t!! Spärrskaften ramlade ihop av sig själva, så jag hade nog lagt en 1000-lapp till på kamaza logon om jag inte frågat er :/
            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
            http://fiatpanda.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Bara att läsa på verktyget vem som tillverkar även om det är noname. Håller man spärrskaftet i näven kan man nästan känna hur bra den är.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Originally posted by 84jr0
                Bara att läsa på verktyget vem som tillverkar även om det är noname. Håller man spärrskaftet i näven kan man nästan känna hur bra den är.
                Alternativt köpa en billig sats och ett påkostat spärrskaft. Det senare måste naturligtvis kunna ändras riktning på med en hand.
                Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                Comment

                Working...
                X