Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljetrycket sjunker och olje lampan lyser...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljetrycket sjunker och olje lampan lyser...

    ...vid inbromsning, ungefär till hälften och sen går den upp igen vid pådrag. Det finns gott om olja i motorn? Jag misstänker att sensorn strular men här kommer mina frågor,

    1: Är olje lampan och olje trycksmätaren ihopkopplade på nåt vis...har dom samma sensor?

    2: Var sitter sensorn?

    3: Kan det vara nåt annat som strular och i så fall, borde jag oroa mig?
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Re: Oljetrycket sjunker och olje lampan lyser...

    Originally posted by Black_GT
    ...vid inbromsning, ungefär till hälften och sen går den upp igen vid pådrag. Det finns gott om olja i motorn? Jag misstänker att sensorn strular men här kommer mina frågor,

    1: Är olje lampan och olje trycksmätaren ihopkopplade på nåt vis...har dom samma sensor?

    2: Var sitter sensorn?

    3: Kan det vara nåt annat som strular och i så fall, borde jag oroa mig?
    1. Om jag inte missminner mig är det en separat switch (on/off) för lampan som sitter på framsidan av motorn.

    2. Precis bredvid oljefiltret.

    3. Hade trasig sensor på min bil förut. Då visade mätaren 2 bar mest hela tiden. Inga konstiga fenomen vid inbromsning eller liknande. Bytte givare sen blev det bra igen. Har för mig att den var rätt dyr dock, typ 600-700 kr.

    Är du säker på att oljenivån är rätt?
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Re: Re: Oljetrycket sjunker och olje lampan lyser...

      Originally posted by Ante
      1. Om jag inte missminner mig är det en separat switch (on/off) för lampan som sitter på framsidan av motorn.

      2. Precis bredvid oljefiltret.

      3. Hade trasig sensor på min bil förut. Då visade mätaren 2 bar mest hela tiden. Inga konstiga fenomen vid inbromsning eller liknande. Bytte givare sen blev det bra igen. Har för mig att den var rätt dyr dock, typ 600-700 kr.

      Är du säker på att oljenivån är rätt?
      Tack Ante
      Kan bara kolla oljenivån på ett sätt och det visar att det är fullt. Vet du vart exakt switchen sitter för lampan?
      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

      Comment


      • #4
        U bet I do :-)

        Det är 9 på bilden.
        1:an är sensorn för mätaren.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment

        Working...
        X