Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olja och beteckningar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olja och beteckningar.

    Köpte 4liter Castrol Magnatec 5W40 på mekonomen eftersom jag redan har 0.5liter sedan förra oljebytet, så slipper man köpa en liter extra igen. Men den jag har är en GTX magnatec, det står det inte på den jag köpte på Mekonomen utan där står det bara magnatec. Någon skillnad tror ni?
    Pratade också med någon annan och de nämnde att man inte skall stoppa in en 5W40 i en motor som är avsedd för 10W40 eftersom den är för tunn, har alltid fått för mig att den första siffran är kallstartsviskositeten, och den andra hur flytande den är vid 100grader, men den här kunniga personen sa att den första anger totala viskositeten och den andra hur högt i temperatur den håller samma viskositet. Någon som kan verifiera det här?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #4
    Tja, som jag alltid trott, det första är kalstartsviskositet och det andra varmviskositet, en 10W40-olja är tjockare än en 5W40-olja när man startar bilen, men lika tjocka vid arbetbstemperatur. Helsyntet är bättre än halv, och inte bortkastat speciellt om man har en turbomotor, ännu viktigare om man höjt laddtryck. Jaja, där ser man att folk man tror är riktigt kunniga kanske inte alltid vet allt. Tackar freddan.

    Fast PuntoGT skall ha halvsyntet både enl. instruktionsbok och OK-Q8 som du länkar till. Fast jag tycker ändå det känns bättre att köra med en helsyntet, trots litet avsteg från 10W40 till 5W40.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #5
      Hänger litegrann på hur många mil motorn gått oxå, över 25000mil kan det kanske vara bäst med tjockare olja så man slipper fylla på hela tiden...
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #6
        Samma person sa att det inte är bra det heller, ex.vis hydraliska lyftare med småsmå hål för oljan att komma in i kan ge motorknack eftersom de inte hinner få oljetryck i tid eller något.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #7
          Varsego

          TobbeC, som jobbar för ett oljebolag nämner inte vilket , borde kunna svara på frågan om halvsyntet eller helsyntet i din motor. Hade det varit min kärra så hade den fått 5w-40 helsyntet
          Enligt manualen till 20VT så kan den gå på Selenia 20K dvs 10w-40. Jag kör på 10w-60. Sen går det även att köra på 5w-30, och vissa kör ju på 5w-40, om man ska köra på vintern.
          Det viktiga är ju att byta olja regelbundet. Jag funderar faktiskt på att börja byta olja två ggr per år i och med att man kör mer på bana. En gång på hösten innan avställning och en gång i juni (mitt i säsongen).
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #8
            Tja, har ju kört 1500mil med Castrol GTX magnatec 5W40 och den har druckit ungefär en ½-liter olja, motorn är 15000mil gammal. Slå det ni coupeägare Så det blir helsyntet för mig för att undvika kocksning av oljan i en sliten turbo som går med lite för högt laddtryck. Blir nog lite varmare än tänkt där gissar jag. Fast eftersom det står halvsyntet i boken så borde man ju inte skada något med det, känns bara bättre att ha en mer tålig olja i motorn, om det nu stämmer men jag har fått för mig det så då är det så
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #9
              Hej!

              5W-40 är helt korrekt. Den rekommenderas om man kör med helsyntet.
              10W-40 tror jag ingen tillverkar längre som helsyntet.

              Castrol GTX magnatec fungerar utmärkt.

              10W-60 är för tjock för att köras dagligen i Coupén och rekommenderas i regel inte.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #10
                Tobbe, vet du om det är skillnad på Castrol magnatec och Castrol GTX magnatec?
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #11
                  Den heter GTX Magnatec vad jag vet. Enda sorten.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #12
                    Hej!

                    Nu jobbar jag inte på Castrol så vill du ha 100%idga svar så slå dem en signal.

                    På Castrols hemsidaq finns ingen GTX 5W-40. Detta behöver ju inte betyda att den inte finns.

                    Att den går att blanda med en vanliga magnatec är jag fullständigt övertygad om. Dock får du egenskaperna efter den "sämsta" oljan.

                    GTX verkar vara nån slags high-milage olja. Dessa brukar vara lite tjockare än dom andra för att gammla motorer är mer slitna. En tjock olja kan då minska glapp och skrammel.

                    http://www.castrol.com/castrol/gener...tentId=7032722
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #13
                      Det var samma olja, Castol har bara bytt namn på den.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment

                      Working...
                      X