Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kul motor i 124an

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kul motor i 124an

    Vilken kul motor kan sättas in i 124 Spidern?
    Någon driftsäker modern motor, gärna med lite extra krut...dvs. mer än originalets 90-115hk insprut/förgasare.
    Bör passa mot orig. 5vxl lådan i 124an.

    Fiat Coupe´ 16v eller 16v turbo?
    Lancia delta eller integrale?
    Croma turbo?

    Någon som vet?

  • #2
    Vet att en gotlänning har en 124 Spider med Croma Turbo, igenom besikting o allt. Trots att den motorn har spegelvänd topp (som alla motorer i FWD-Fiatar).
    16V Turbo går oxå, kolla in www.turbo124.com för mer info.

    Tror dock inte att bakaxeln håller så länge då, kolla efter en sen 131 eller 132/Argenta axel isåfall..

    Per
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      turbo

      en motor från volumex hp lancia går

      Comment


      • #4
        Eller från Fiat. (Argenta VX - samma motor)

        Fast det är ingen turbo utan kompressor. Frågan är var man hittar en motor.. (och till vilket pris..)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          hittat

          det ligger en volumex motor (kompressor ) os gui moerenhout i belgien ,var där för 1 månad sen,http://www.abarth-gmr.be/new/links.php

          Comment


          • #6
            I 124an sitter det på vänster sida en servo och det kan fungera med Croma Turbo, där turbon sitter den på höger sidan(?) och inte i vägen...
            16v Turbon (& Delta motorn är samma motor?) fungerar det?
            Högerstyrda bilar har tex. oftare liggande förgasare & vänsterstyrda har stående. På www.turbo124.com sidan tyckte jag mig se att det var högerstyrda bilar vilket jag tror underlättar lite med 16v turbon då servot sitter på högersida. Så på en svensk skulle det bli knepigt att få plats!?

            Volumex motor är svåra att hitta...såg inget hos Gui M!

            Mina antaganden är inte fakta bara funderingar...förutom att högerstyrda bilar oftast har liggande förgasare.

            Dvs. Croma blir lättast å montera, 16VT lätt å hitta men svårare att montera?

            Comment


            • #7
              Ska du ha en motor som gör bilen rolig att köra så skippa turbokonceptet. Du tappar alldeles för myckt körkänsla och trottelrespons och bottenvrid. Jag skulle satsa på en vanlig 16 ventilare. Turbofria Marea, Coupe, Lancia Dedra och många fler har den motorn. Trimma den lite istället. Vill du ha lite skönt ljud och ännu bättre gassvar så förgasarkonvertera motorn.

              Kom ihåg att 124 väger ingenting så du behöver inte så hysteriskt mycket effekt för att det ska gå fort.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Hade för några år sedan en 124 Spider med abbarth utseende...denna hade en 2.1L TC och 44IDF, högkomp större ventiler, lättat svänghjul.....195Hk bänkat i motor. Kan hålla med om att en trimmad förgasar motor är hårresande skönt.
                Nakdelen med sugmotor trimning med lite extra effekt är att det är så j¤#%a dyrt å trimma. En turbo är ju lite billigare och är det då +190hk orig. så är det ju ok...turbo är ju turbo (dvs. ketchup effekt på vissa)

                16V sugmotorerna (insprut?) som nämns; Marea, Coupe, Dedra etc. vad gör jag för att trimma dem? (vill inte konvertera till förgasare som jag tror är dyrt & krånglit att kalibrera) Byta till högkomp från annan motor i Fiat/Lancia programmet?
                Jag gjorde det i en annan motor jag haft;1,4L Lancia beta TC kolvar i en 2,0L 131 TC för sjukt bra komp tillsammans med 2x40IDF & extraktor gav säkerligen 160Hk.
                Så vad kan det ge för effekt i 16V sugmotorerna Marea, Coupe eller Dedra med lite enklare & prisvärd trimning. Ändå driftsäker och potent ivarje fall på minst 160/170hk eller allra helst närmare 200hk.

                Comment


                • #9
                  Tjaa Croma Turbo har nästan ingen Turbo-kick, men har ju som alla FWD-Fiat insuget på hö sida. Så det kan bli knepigt att montera rakt av.
                  Å andra sidan kan man byta de inre komponenterna (kolvar, stakar, kammar) så att man i princip får en Croma Turbo. Har du inte kollat på sidan? http://www.turbo124.com/forum/viewtopic.php?t=2905
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    ....Å andra sidan kan man byta de inre komponenterna (kolvar, stakar, kammar) så att man i princip får en Croma Turbo.
                    Vilken motor...byter man delar & får i princip...?
                    Är det org. delar eller trimdelar?
                    Vad kan det ge i effekt & hur driftsäkert?

                    Comment


                    • #11
                      Framgår väl ganska tydligt av tråden? Finns fler av den sorten där oxå.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Denna tråden eller på turbo124.com?
                        Står det på turbo124.com (för FIAT-klubb tråden ser jag inget om) vilka komponenter som passar i 16v motorerna Marea, Coupe & Dedra, samt vilken effekt det ger i oika motorerna, om det är så att på turbo124.com står något får jag kolla igenom bättre ;-) !
                        Det första man blir blind på e ögonen :-)

                        Comment


                        • #13
                          Tråden i 5 poster upp!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment

                          Working...
                          X