Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljud i framvagnen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljud i framvagnen

    Jag har ett klonkande ljud i framvagnen när jag trampar och släpper gasen. Ibland när jag bromsar.

    Känns som det slår lite i bilen, tror mig känna det i golvet.

    Altså vid ryck horisontalt i bilens riktning, framåt och bakåt.

    Misstänker att det är något med nån länkarm eller liknande.

    Någon som vet något???
    (Håkan du kan kanske hjälpa mig förklara hur det låter)


    PS. hämtade bilen från kamremsbyte igår, efter en timmes körning fick jag ett obehagligt slag i bilen just vid ovanstående tillfälle. Visade sig vara det övre högra motorfästet som inte var spänt :-( Åkte förbi verkstaden idag och de spände till det o nu är ljudet borta :-)
    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

  • #2
    Det är länkarmarna som glider lite i sina gummibussningar och slår emot stålet i fästena, händer på lite äldre länkarmar. Har samma på min. Ingen fara men kanske lite irriterande..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tack Per

      Alltid bra svar från dig.


      Så det kan man köra med länge utan att det är någon fara, sliter inte en massa i onödan ??? svårt att byta?
      Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

      Comment


      • #4
        Jag funderar på om dit motorfäste är skadat, men du säger att det kommer under bilen. Det kan vara stabilisatorstagen som har blivit kassa.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Det är svårt att säga var det kommer ifrån men ska undersöka i helgen. Det lät ju även innan motorfästet var loss.

          Kan något ha skadats pga det lösa motorfästet ??? kört typ 5 mil med det så
          Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

          Comment


          • #6
            Originally posted by Adnarim
            Det är svårt att säga var det kommer ifrån men ska undersöka i helgen. Det lät ju även innan motorfästet var loss.

            Kan något ha skadats pga det lösa motorfästet ??? kört typ 5 mil med det så
            Re: mera strul.......
            quote:
            Originally posted by pazzo

            Ska dit igen för att nått e "löst" som innan.


            NNuuuuuuuuu harrom hittat vad som gör att den känns difus i framvagnen (konstig upplevelse på vägen) och knakar gnisslar mm.

            Övre stötdämparfästet har blivit ovalt, större med tiden, glapp va 1 (en) cm nu.

            Resultat blir summa: en ny stötdämpare (a 2500kr) + div och nedmontering av fjäderbenet samt framvagnsinställning för 3:e ggr.

            mars - nu är en lång tid utan fullkomlig bil, är inte nyttigt

            __________________
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo
            S/S Mascot
            20vT

            Last edited by pazzo on 27th August 2007 at 19:11

            Ett ljud borta

            Nu har dom bytt dämpare men de är nått mer som låter säger dom, så forts. följer....

            Åker till Malmö en vecka, hoppas dom hittat de tills man kommer tebaks...
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              Ingen annan som vet ???
              Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

              Comment


              • #8
                Kom på att (nu när jag kör denna bilen..) mina små klonk försvann när jag bytte vä spindelled/hela armen. Så det är väl det man får göra om detta är klonket.
                Be nån böja sig ned o lyssna vid/bakom framhjulen medan du kör framåt/bakåt..?
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Misstänker att det är vänster fram som låter och spindelled låter inte helt orimligt.
                  Jag har tittat på bussningarna på mina wishbones, räcker säkert inte med att bara titta men iallafall så ser de friska ut.

                  Ska undersöka mer när jag har tid o ork. Inte innan år 2013 då
                  Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                  Comment


                  • #10
                    På väg hem från jobbet igår styvade jag dämparna fram på mina Konis. När jag började köra igen märkte jag att klonkandet i framvagnen nästan försvann. (Det har blivit mycket värre senaste veckorna) sen testade jag att mjuka dämparna och då kom klonkandet rejält igen ???

                    Ljudet kommer när jag bromsar eller gasar, altså när bilen växlar kraften framåt eller bakåt. Inte speciellt mycket i håligheter.

                    Kan det vara något med dämparna/fjädrarna som sitter löst ??? Stötgämparfäste, fjäderben kanske?
                    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                    Comment


                    • #11
                      Upptill vilar fjädern mot en vridbart plastlager. Det kan ju knarra lite. Jag röstar för länkarmsbussningar (dom främre brukar ta stryk) och/eller dropplänkar till krängaren. Kanske dags att lägga ner 2x1000 kr + 2x200 kr på nya friska framvagnsdelar med färskt gummi?
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #12
                        Behöver man byta hela länkarmen eller räcker det med bussningarna.
                        Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                        Comment


                        • #13
                          Enklast o inte så dyrt med hela armen.. Mekonomen har!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment

                          Working...
                          X