Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kylare? Servopump? Var?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kylare? Servopump? Var?

    Behöver ny kylare och en ny servopump, någon som vet om man kan hitta billigare än Fiat original och var i så fall (PuntoGT)? Uppskattar också om någon kan ge lite fingervisning om man skall byta kylare själv, lite rädd att få luftfickor på olämpliga ställen.... För kostnaden att byta på verkstad kan man ju nästan köpa en FMIC Sevopumpen vill jag nog inte ge mig på att försöka byta själv, ser så himla trångt ut. Med min tur måste man väl lyfta av insuget för att kunna lossa alla bultar. Hittade en på skroten från en 75sx 4300mil gammal för 1000:- istället för 3500:-, är man dumsnål som tar en beggad tror ni? Vill inte byta en gång till om man säger så.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Du har inte kollat m Autoexperten eller Mekonomen?
    Kylarbyte borde gå lätt med en punto-manual, finns att köpa lite här o var om du inte har en.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Att få bort och dit kylaren borde inte var så svårt, lossa fläkten och lirka ut den om jag inte kommer ihåg fel. Lite mer orolig för hur man vet att man fått bort alla luftbubblor och luftat ordenligt m.m. Eller sköter det sig självt eftersom kylartanken sitter högst, så luften kommer attt följa med upp dit.
      Autoexperten ja, det hade jag glömt....
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Om det behöver luftas speciellt så borde det stå i manualen antar jag.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Vet du hur det brukar vara på bilar generellt? Lätt att det blir en liten luftficka i motorn så det blir knasigt och smälter lite eller så? Kanske bara oroar mig i onödan menar jag? Finns en luftnippel på kylaren enl. vad jag läst någonstans, men annars vet jag inte.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Ibland måste man lufta (som på Coupe 20VT), huvudsaken är väl att det blir rätt på din bil.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              På GT'n lossar man en luftningsskruv som sitter på kylaren. Sedan fyller man på med kylarvätska i expansionskärlet tills det kommer vätska ur luftningshålet. Stäng skruven och fyll på till maxsträcket i kärlet. Starta bilen och värmkör, kolla sendan nivån igen. Klart. Har bytt vätska på mn bil på det sättet och inget har smält ännu. Det finns en avtappningsplugg på blocket också så man kan få ut all gammal vätska. Smidig lösning faktiskt.

              Edit: Kylare på ebay http://cgi.ebay.de/Fiat-Punto-GT-Kue...QQcmdZViewItem
              Last edited by Ante; 7 September 2007, 17:13.
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment

              Working...
              X