Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mer kraft i Fiat 124 Spider 2000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mer kraft i Fiat 124 Spider 2000

    Hej!
    Jag har alltså en Fiat 124 Spider från 1980. (2000 CS0) 105 hk
    Jag skulle vilja ha lite mer "skjuts" i den. Första tanken är att porta, byta kammar etc etc

    Men sen efter att ha läst runt lite är det många som förordar motorbyte.

    Croma 2.0T och annat. Vilka motorer "passar" alltså utan större ingrepp.

    Andra säger byta topp (ritmo = stora ventiler)

    Byta kolvar för högre komp. plus 98 oktan

    Min fråga är :

    Vad ger mest "bang for the buck" om man är ute efter 130-150 hk?
    garaget är fullt med 80-tal

  • #2
    Regatta 100S kolvar borde ge dig runt 130hk (minst), om kammarna är likadana som Argenta (som har 122hk). Tror det bara är kompet som skiljer i princip. Men Argentans kolvar är helt plana så det bättre med Regattans.

    Tror inte Ritmo 105TC/130TC:s ventiler är så hemskt mkt större, och det är inte det som stryper USA-motorn i din bil.

    Croma Turbo-motor är pyssligt eftersom avgas/insug är spegelvänt på dessa.

    Litteratur: Fiat/Lancia-TwinCams av Phil Ward, där står allt!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      denna bok?

      http://www.motorbase.com/publication/by-id/714150002/
      garaget är fullt med 80-tal

      Comment


      • #4
        Yes!
        Mkt bra bok... Såg att den är uppdaterad nu, med mycket Fiat Coupe bl.a.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jag spammar vidare med noob frågor.
          Om jag nu bestämmer mig för Regatta-kolvar.
          Hittar jag dessa på skroten eller köper jag dem av FIAT?
          Eller?
          Jag är inte så haj på 4-hjulingar
          garaget är fullt med 80-tal

          Comment


          • #6
            Antagligen billigast på skroten ja.. Inte borde de vara slitna heller, det är ju Fiats mest slitstarka saker. Nya kolvringar kan väl vara på plats. Och vevlager. Och honing av cylindrarna? Om man är petig ska man väl mäta upp varje kolv/cylinderdiameter så att allt matchar (=helt nya kolvar) men vafan...

            Regatta 100S, Ritmo 105TC, Lancia Prisma 1600 m.fl. har dessa kolvar. Är mindre säker på Tipo 1600 DGT och Regatta 90Sie, men de har samma block så kanske?
            Nån som vet?
            Last edited by per; 11 September 2007, 10:42.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Och vevlager.
              [/B]
              Lillända? eller menar du vevstaks/vevaxel-lagret. ?
              garaget är fullt med 80-tal

              Comment


              • #8
                Ja alltså inte ramlager, då får man ta ut hela axeln. Bara vevlagren, de på stakarna. Inte för att de brukar slitas speciellt men om man ändå har isär grejerna tänkte jag.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  läste detta i en anna tråd

                  Originally posted by per
                  Leta upp en Argenta o ta frambromsarna/bromsoken ifrån, de är ganska överlägsna! Om du inte vill ha original förstås.
                  gäller det endast fram? det är ju skivor runt om på min?
                  garaget är fullt med 80-tal

                  Comment


                  • #10
                    Japp, de Argenta som såldes i Sverige hade trummor bak.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per
                      Japp, de Argenta som såldes i Sverige hade trummor bak.
                      Kanske passar med argentans frambromsok bak ?
                      garaget är fullt med 80-tal

                      Comment


                      • #12
                        Tror inte det, spindlarna är helt olika bakaxelns fästen. Men allt går om man ger sig fan på det!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Jag har en 1600 motor från en Regatta liggande. Den är helt komplett men jag har inte startat den men den går runt smidigt. Vet inte exakt vad som är en "S" motor eller inte men det kanske gäller alla 1,6 twincam?
                          Christian

                          Kör nu:


                          I garaget:

                          Comment


                          • #14
                            "S" står väl bara för utrustning, 1600 är motorn! Men du kanske inte vill sälja bara kolvarna..?
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by mirafiori
                              Jag har en 1600 motor från en Regatta liggande. Den är helt komplett men jag har inte startat den men den går runt smidigt. Vet inte exakt vad som är en "S" motor eller inte men det kanske gäller alla 1,6 twincam?
                              intressant, men det är långt til borås från stockholm.
                              garaget är fullt med 80-tal

                              Comment

                              Working...
                              X