Announcement

Collapse
No announcement yet.

kylare fiat punto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kylare fiat punto

    hej

    skulle vilja få tag på en prisvärd kylare till en punto gt... har ni några tips på vart man kan skaffa det? och om det finns andra märken modeller som är bättre än original? behövs det?

    tacksam för svar
    A112 abarth 85
    Fiat 128 combi 70
    fiat 128 2d sedan 69
    Fiat 128 3p 75
    Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

  • #2
    En till med behov av kylare? Där ser man Lämnar in min till Via bilservice och låter dem ta hand om allt istället, måste byta servopump också

    Kolla min tråd lite längre ner (hur länkar man till dem?).

    ante hittade en länk till ebay:
    http://cgi.ebay.de/Fiat-Punto-GT-%20...6QQcategoryZ98<br%20/>95QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Originally posted by novisen
      En till med behov av kylare? Där ser man Lämnar in min till Via bilservice och låter dem ta hand om allt istället, måste byta servopump också

      Kolla min tråd lite längre ner (hur länkar man till dem?).

      ante hittade en länk till ebay:
      http://cgi.ebay.de/Fiat-Punto-GT-%20...6QQcategoryZ98<br%20/>95QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
      hehe min temp går upp rätt rejält, så jag antar att det e kylaren... den ser kass ut... dock vet jag inte om jag orkar hålla på med ebay, utan köper en på micro... och montar i det själv, vet du om det är svårt btw?

      du verkar kunna en del... =) ska turbon låta ngt när man släpper på gasen?? jag tycker att den låter lite märkligt.. men svårt att förklara hur...
      A112 abarth 85
      Fiat 128 combi 70
      fiat 128 2d sedan 69
      Fiat 128 3p 75
      Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

      Comment


      • #4
        Tror inte att det skall vara så svårt att byta egentligen, lossa fläkten och skurva loss kylaren och lirka upp den, men vet faktiskt inte, har hört att det skall gå rätt lätt. Själv är jag mest nervös för luftfickor, men det skall ju som Ante sa finnas en luftningsventil på kylaren så jag antar att det är rätt enkelt att fixa själv.

        Min bil låter lite som när man släpper ut luften genom en ballong och får den att pipa.... eller..... som om man pressar ut luft genom en tight gummi-öppning. Fast bara när man släpper gasen helt från lite högre tryck och bara kort innan dumpen öppnar. Därefter hörs det bara lite whosshhh pga det öppna filtret. Egentligen skall det inte höras ett smack när du släpper gasen om du inte har en atmosfärisk dump istället för den återcirkulerande som sitter original.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          det är lite trångt att byta kylaren, men inte särskilt enrgikrävande. Det klarar du garanterat!
          Kolla med Nissens direkt annars, ibland är de billigare.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #6
            Originally posted by novisen
            Tror inte att det skall vara så svårt att byta egentligen, lossa fläkten och skurva loss kylaren och lirka upp den, men vet faktiskt inte, har hört att det skall gå rätt lätt. Själv är jag mest nervös för luftfickor, men det skall ju som Ante sa finnas en luftningsventil på kylaren så jag antar att det är rätt enkelt att fixa själv.

            Min bil låter lite som när man släpper ut luften genom en ballong och får den att pipa.... eller..... som om man pressar ut luft genom en tight gummi-öppning. Fast bara när man släpper gasen helt från lite högre tryck och bara kort innan dumpen öppnar. Därefter hörs det bara lite whosshhh pga det öppna filtret. Egentligen skall det inte höras ett smack när du släpper gasen om du inte har en atmosfärisk dump istället för den återcirkulerande som sitter original.
            bättre än så här kunde jag inte beskriva själv alltså! det är exakt så den låter, min bil är ju helt original utan några som helst uppgraderingar (kanske nergraderingar) =) då ska det låta så alltså, för jag märkte det här om veckan bara att den lät så men har aldrig haft en turbobil som sagt och ville bara kolla för säkerhetsskull.

            ang bytet av kylaren.. det där med bubbler gäller det alla bilar? bytte på min alfa, och tänkte inte på det men man kan råka ut för det där oxå?

            MVH
            A112 abarth 85
            Fiat 128 combi 70
            fiat 128 2d sedan 69
            Fiat 128 3p 75
            Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

            Comment


            • #7
              luftfickor behöver ni inte oroa er för. Det är oftast inte ett problem på våra bilar med exp kärl. Är vanligare med påfyllning direkt på kylaren har jag hört. Men givetvis - öppna "luftningsskruven" när ni fyller på
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #8
                När min Punto lät som en ballong var det topppackningen som var trasig.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Sluta nu per, jag har precis intalat mig att fukten jag hittar i kanten på blocket precis vid topplockspackningen beror på en läckande kylare...

                  Varför ballongar bilen i så fall bara när man släpper på gasen? Borde ju göra det vid fullgas i så fall?Tror att det antingen är en sprucken slang eller dumpventilen som öppnar fel eller wastegaten/turbostall? Vände dumpventilen åt andra hållet och kunde då genom att leka med gaspedalen få bilen att tuta så konstant. Fast nu har jag iofs venitlen vänd rätt och den tutar ändå på samma sätt ibland..... hmmm.....
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by novisen
                    Sluta nu per, jag har precis intalat mig att fukten jag hittar i kanten på blocket precis vid topplockspackningen beror på en läckande kylare...

                    Varför ballongar bilen i så fall bara när man släpper på gasen? Borde ju göra det vid fullgas i så fall?Tror att det antingen är en sprucken slang eller dumpventilen som öppnar fel eller wastegaten/turbostall? Vände dumpventilen åt andra hållet och kunde då genom att leka med gaspedalen få bilen att tuta så konstant. Fast nu har jag iofs venitlen vänd rätt och den tutar ändå på samma sätt ibland..... hmmm.....
                    ok då var det inte normalt alltså =I hehe topplockspackning... det låter som en dyr projekt alltså...
                    A112 abarth 85
                    Fiat 128 combi 70
                    fiat 128 2d sedan 69
                    Fiat 128 3p 75
                    Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                    Comment


                    • #11
                      Jag tror inte att det är toppen, borde låta mest när man gasar fullt i så fall, och inte när man stänger insuget? Plus att det borde bubbla i expansionskärlet (kylarvattnet), gegga i oljan eller blött runt packningen. Kostar ca 10000:- hos Fiat att byta ink. renovering av topp, ev. kostnad för delar tillkommer för ventiler m.m. (sotningssats ingår, vad det nu är.) Tittar själv lite halvhjärtat efter en vinterbil så man har några månader på sig att plocka ner och ihop det hela. Men jag vet inte, känns inte helt enkelt att göra, även om det bara är några skruvar och bultar typ.

                      Edit: Per, är jag helt ute och cyklar nu igen?
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Mitt ballongljud kom när jag stängde av motorn. Lämnade bort allt till AutoAlfa o fick ny kamrem o allt, blev inte 10000iaf men 3000. Fast det var ju FIRE-motorn iofs..

                        Det beror på "vilket håll" det läcker.. Inte nödvändigt att det blir smet i kylvattnet osv. Eller skum i oljan.
                        Last edited by per; 18 September 2007, 12:08.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by novisen
                          Jag tror inte att det är toppen, borde låta mest när man gasar fullt i så fall, och inte när man stänger insuget? Plus att det borde bubbla i expansionskärlet (kylarvattnet), gegga i oljan eller blött runt packningen. Kostar ca 10000:- hos Fiat att byta ink. renovering av topp, ev. kostnad för delar tillkommer för ventiler m.m. (sotningssats ingår, vad det nu är.) Tittar själv lite halvhjärtat efter en vinterbil så man har några månader på sig att plocka ner och ihop det hela. Men jag vet inte, känns inte helt enkelt att göra, även om det bara är några skruvar och bultar typ.

                          Edit: Per, är jag helt ute och cyklar nu igen?
                          höjs tempen då? borde inte kylvatten va typ svart eller ngt... på min punto så ökar ju tempen rätt rejält, men mni kylare är ju inte nå fräsch som sagt...

                          ja man hoppas ju att det inte är det... och borde inte bilen gå dåligt? =) ställer frågan igen....

                          MVH
                          A112 abarth 85
                          Fiat 128 combi 70
                          fiat 128 2d sedan 69
                          Fiat 128 3p 75
                          Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                          Comment


                          • #14
                            Tack för det per, min låter som en katt fastnat ibland när jag stänger av den, som om den tjuvdrar luft genom spräckt slang. förklarar väl varför den låter så när man släpper gasen också då, undertryck, och varför jag inte får ner trycket vid motorbroms, samt varför tryckmätaren ibland studsar till 0 närman slår av motorn.
                            Punto utan turbo är billigare att laga, plus att i arbetarstaden Göteborg har de inte samma känsla för debitering som här i stockholm Har för mig att arbetskostnaden för att lyfta av och på toppen hamnade på ca 5000:- för GTn, tror att det motsvarar dubbla tiden jämfört med NA-motorn.

                            Min bil går väl inte dåligt direkt, bara lite orolig på tomgång 8inte så att den vandrar, utan mer som den misständer en anings och bluddrar lite om någon förstår). Tycker den är lite seg också, kunde nätt och jämnt dra ifrån en Golf 1.6, vad har de? 90hk? 110? chippad Punto med 160hk borde lämna den långt bak tycker man kanske. Men det där är svårt att veta, man vänjer sig så hemskt vid effekt. Inga problem med bubblor i kylarvattnet, men det är lite mörk färg (skyller på skitig tank), inga problem med motortemperatur, inga problem med vatten i oljan. Gissar att det kan ha att göra med hur och var packningen går. Min packning ÄR hel, det är bara lite fukt från trasiga kylaren. Jodå.... det är det.... *suck*
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment

                            Working...
                            X